b) Očista skutků
Nedobrý, zlý
skutek zanechává na člověku stopy tak hluboké, že je nelze zcela vyrovnat za
jeden pozemský život. Nesou se s člověkem přes hranice tohoto světa. I tam však
stahují jeho vědomí neustále do místa jeho vykonání. nebyl-li ještě na tomto
světě učiněn pokus o napravení a toto alespoň zpoloviny
uskutečněno, zastavuje se další postup člověka v jiných úrovních. On pak musí prokonávat stavy lítostné kajícnosti, kdy se v duchu vrací
zpět do času a místa, kde jeho skutek porušil zákony dobra a lásky a začal
rozprostírat své neblahé vlivy. Ty jej pronásledují, zjevujíce mu v plastických
obrazech všechny bytosti v bolesti či nesnázi postižené jeho zlým skutkem.
Tento stav může trvat i století nebo
aspoň potud, než oni postižení také odejdou na onen svět zrcadlení pozemského
života v obrazném éteru, který nemilosrdně odkryje každý stín zlého myšlení,
slova i skutků projevených na Zemi. I tam může dojít k usmíření a vyrovnání
neblahého skutku, avšak jen tehdy, když zúčastněné bytosti se sejdou, poznají
se a v důsledku poučenosti, jež jim byla poskytnuta na onom světě, si odpustí a
vytvoří dobré vazby dalších vztahů.
Život člověka se totiž smrtí těla
přesune do jiných oblastí jsoucna a rozprostírá své cesty dál a dál. Neztrácejí
se myšlenky, ale svými účinky působí v koloběhu sil a působností. Nezanikají
slova na Zemi doznělá. Jejich vliv zrcadlí v prostoru
své specifické obrazy a ty zase svým složením harmonizují nebo rozrušují další
stupně rozvlněného tvarového a jevového jsoucna. Skutky jsou pak vytvořeným
nebem nebo peklem. Jedná-li se o činy zla s jeho útočnou agresí, stanou se
obrazně viděným i skutečně prožívaným vězením, samovazbou, světem plným hrotů a
zabarikádovaných cest. V opačném případě mohou ovšem otevřít svět nádherných
zahrad s kouzelně krásnými stromy, květy, příbytky, i jasnými, velebnými
chrámy.
Skutek je tvůrcem věcí života
nejen na Zemi, ale i na onom světě. Tam ovšem v jiném působení a obrazu,
protože jej tvoří jiná, na tomto světě neznámá zákonitost duchových podstat
všech věcí. Mezi oběma světy existuje tajemná pevná vazba, svérázná souvislost.
Dění na onom světě je příčinou jevů pozemských. Ty zase působí zpětně, tvoříce
nové příčiny na původní základně - vracejí, co obdržely a z čeho vznikaly,
do říší prvopříčin. Vše ovšem nově zpracované, hmotou
zatížené a zkomplikované jejími působnostmi i deformacemi.
Víme-li alespoň částečně o tajemné
podivuhodné hře souvislostí života, o neúprosných zákonech příčin a následků,
díváme se na ně velmi pozorně. Nestačí však se jen dívat a divit. Je nutné
uzpůsobovat se, přetvářet a dotvářet, aby nedocházelo k chaosům v našem vývoji
v dokonalou bytost. Dohled nad sebou je nutný, pokud se naše vnitřní božská
podstata sama nezmocní mysli, citu, vůle a slova a jejich projevy tak se sebou
neztotožní. Pak není třeba kontroly a sebekritiky, bdění nad každým sloven i
skutkem; jsou v záři plné lásky.
a) Následky skutků
Následky skutků se projevují z
největší části až na onom světě. Proto se dosud až tam docházelo k poznání
jejich hodnot nebo škod. Protože však byly konány zde a ne tam, jejich opravy,
vyrovnání a plná očista byla velmi ztížena, ne-li zcela nemožná. Tak se
vstupovalo v procesy, vůči nimž byly obtíže života pozemského jen po0hou dětskou
záležitostí. Vývoj k dobrému se nesmírně zkomplikoval, prodlužovala se cesta k
míru a blahu duší.
Je-li dáno poznání již zde na
Zemi, situace se mění. Následkům chybných i zlých skutků se lze vyhnout, je
možno jim předejít. Absolutním únikem je samozřejmě jen pevné zakotvení v
dobru, jehož každý skutek nese budoucí příjemné zážitky, život všestranně
krásný. Ne však každý člověk je tak vnitřně vybaven božskými ctnostmi a vyvinut
do ušlechtilosti, že mu není těžké žít ideálními bratrskými vztahy. Většina lidí
teprve cestu dobra hledá nebo je na jeho počátku. Aby se urychlil proces zrodu
dobra v nitru a vstoupil do něj nejen cit, ale i rozum, vůle a celé vědomí,
konáme vědomou očistu. Jí si důrazně připomínáme svůj stav, jí jej měníme v
dokonalý.
Skutek jako koruna projevu člověka
musí být v popředí naší pozornosti a zájmu. Nestačí jen kontrolovat nebo
konstatovat určitý přestupek, nestačí ani slovní prohlašování o snaze vyvarovat
se zlého činu. Je třeba skutku. Projevený nedobrý čin se nutně musí nahrazovat
dobrým. Neplatí zde omluvy, lítosti, kajícnosti, i když jsou také určitou
náhradou, a navrší-li stanovenou míru, jsou přijaty jako ospravedlnění.
Jestliže jednou zlý skutek uvedl
na určité místo zmatek, nesoulad, tíseň a bolest, hrůzu a utrpení, a dal tak do
pohybu škodlivé, ničivé, rušivé, zkázonosné a smrtonosné reakce, nelze tento
vír zadržet a zrušit žádným z nám známých duševních úkonů. Zlo vyvstalé zlým
činem se ruší jen dobrem, činem ušlechtilého člověka jako jedince i celé
skupiny, rodu i celého národa.
b) Vědomé očišťování
Vědomé očišťování se skládá ze
dvou částí:
1. Jednou je působnost Boží,
která nečeká na pochopení člověka, až on sám se
uvědomí, jak se vychýlil z řádů dobra, kolik škod způsobil na
známých i neznámých místech.
2. Druhou částí je naše
vlastní práce na sobě a v sobě.
Ad 1.: Zásahy Boží do
nenormálností a vychýlenosti jsou tzv. těžké a
otřesné události života člověka, které jej burcují z netečnosti a vnitřní
ochablosti, nutí myslet, rozvíjet citovost, vnímavost, smysl pro čest, právo a
spravedlnost, rozlišovat dobré od zlého, hodnotit obojí a volit cesty pro své
názory, vztahy a postoje. Jako se malé dítě vzpírá rukám matky, když je myje,
obléká nebo dává jíst, tak člověk ve své nevědomosti se urputně brání všem
nepříjemným procesům, do nichž je osudově postaven. Nic však nestojí v tomto
dění světa bez příčiny. I za těžkým lidským údělem, za každou nemocí, zrozením
i smrtí, za každou životní tragikou a komplikací jsou dalekosáhlé příčiny.
Nahlédnout do nich nelze nikomu,
pokud trvá stav vývojové zaostalosti a duše je sevřena tíhou hmoty, do níž ji
uzavírá pozemský život ploužící se nízko u věcí materiálních - nemůže
čerpat ze zdrojů svého nitra spojeného s nejvyšší Moudrostí. I když příčina
našich těžkostí je utajena našemu zevnímu chápání, je nutno dívat se na všechno
dění z hlediska víry; chápat těžkosti jako složitý očišťovací proces,
obrozovací dění, jemuž je každý podroben; vidět a nalézat v něm záchranné pásy
při ztroskotání lodi, kdy břeh je daleký a život každému drahý.Vzpírat se
nepříjemnostem, těžkostem a utrpením je přirozenou reakcí každé vědomé bytosti.
Bůh také nežádá, abychom nadšeně volali hosana své
nemoci, usmívali se šťastně, když srdce nás k smrti bolí a situace lidstva se
komplikují k tragédiím. Žádá však naše porozumění, vážné úvahy, vědomí, že to,
co se děje, není záležitostí náhod, samoúčelnosti, neopodstatněným trestem.
Žádá pokorné a pokojné přijetí nesnází, protože jen to otvírá cesty i proudy
sil a mocí Všemohoucího, které klidní, těší i zcela odvrátí bouře nad našimi
hlavami. Žádá úsilí v rámci našich možností ve věcech našeho života i
záležitostí blízkých rodin, národa a světa - abychom napomáhali uklidnění
a nesli díl pomoci Boží všem.
Pochopíme-li nesnáze a těžkosti
své i všeobecné jako očišťující i obrozující proces, jimiž se dává možnost
vnitřního zušlechtění a rozvinutí myslivých schopností i rychlého vývoje k
vyšším stupňům a formám života, nesmírně ulehčíme svou situaci; přispějeme tak
vědomě k dílu naší záchrany, kterou Bůh u nás koná.
Ad 2. Druhou částí
vědomé očisty skutků je naše vlastní práce na sobě a v sobě. Žádá nelítostný
boj se všemi chybami a nedokonalostmi. Začíná u myšlenky, pokračuje ve slovu a
skutkem vrcholí. Žádá bdělost nad sebou a neúprosnou kritiku z hledisek vědění,
jaký má být člověk věřící v činnosti dobra a působnosti lásky. Žádá opravu
každého nedobrého činu, náhrady skutků nešlechetných.
Jak nahrazovat, jak opravovat,
shledáme-li ve svém jednání, chování nebo skutku závady? Začneme ihned obrodný
proces:
Obnovíme si v živé představě celou
situaci, necháme v ní zaznít svůj hlas v přibližně stejném rozrušení, hněvu
apod. Obnovíme si tak celkové jednání i čin, který z něho vzešel a uvědomíme si
jeho nesprávnost.
Zalitujeme všeho a poprosíme v
duchu za prominutí a odpuštění Boha i toho, jemuž jsme ublížili. Je dobré
pronést tyto prosby hlasitými slovy.
Vrátíme se znovu ke všemu a
opravujeme v duchu vše na správný postup, dobrý čin. Zlé slovo v duchu
nahrazujeme dobrým a zaujmeme postoje, jaké jsou v Božím řádu soužití.
Tato práce se konává v posmrtném
stavu při studiu a znovuprožívání uplynulého života, ale je-li konána aspoň
zčásti zde, ulehčuje a urychluje postup do vyšších úrovní a spočinutí v
pokojném oddechu po namáhavých zemských cestách.
Mimo tuto tichou, neviditelnou,
ryze duševní práci na opravě svého chování je třeba i viditelným způsobem
projevit lítost nad nedobrými skutky, i úsilí a snahu o napravení, tj.
vyrovnat, nahradit slovem všechno zlé; dále pokusy o smír se všemi, k nimž jsme
nebyli laskaví a dobří nebo kteří sami jsou k nám nepřátelští, a konečně prosby
za prominutí a odpuštění, pokorně a smírně formulované a řečené.
Stane-li se, že ten, jemuž jsme
ublížili, je mimo náš dosah a přímé osobní spojení s ním je ztíženo nebo
znemožněno, pak aspoň v duchu se k němu obracejme s láskou a touhou po
odpuštění a smíru s ním. Vysílejme k němu myšlenky míru a lásky, přání dobra a
blaha. Pomoc, úsluhu, účast, službu i dary hmotné, jež jsme mu povinni
poskytovat jako náhradní skutky, věnujeme jiným, nám blízkým i neznámým lidem.
Pomáhejme všude ochotně duchovně i hmotně. Nikdy nevíme, kde a jak velké dluhy
máme před nejvyšší Spravedlností. Dobra není nikdy dost.
c) Desatero o skutcích
1. Skutky povinné
charakterizují lidskou činnost na Zemi. Je to životní povolání, do něhož je již
předem zahrnuta určitá víceméně ohraničená činnost. Spadá do činnosti tzv. osudové, za niž nenese
absolutní odpovědnost. Jen v případě
hrubého zneužití svého postavení a práce pro osobní cíle na úkor druhých, při jejich úmyslném ponižování a
ubližování, přebírá odpovědnost. Z toho
pak plynoucí následky vytvoří osud, který se mu protiskne do jeho budoucí cesty. Tak vstoupí pod zákony
trestných účinů.
2. Skutky dobrovolné tvoří
osobní životní cestu. Jsou pravým jádrem činnosti člověka, která jej teprve plně charakterizuje
a zařazuje do stupnice vyspělosti. Je to život v rodině, mezi přáteli, v
odpočinku i drobné osobní činnosti, ve
vlastních úvahách, představách, myšlenkách, citech i slovech i ve vztazích k jiným. nespoután tvrdou
povinností, uvolňuje proudy vnitřního života. Vydává je ovšem navenek svým
chováním, jednáním, řečí, skutkem -
projevuje se jako člověk. Vstupuje do kontaktů s věcmi, zaujímá postoje. Je ochotný nebo lhostejný, tichý a
pokojný nebo tvrdý a prudký. Projevuje
lásku, zlobu nebo obojí. V osobním životě je takový, jaký je vnitřně. Tam se proto soustřeďuje zkouška
jeho vyspělosti i soud bez viditelných žalobců, soudců a svědků. Je jimi jeho
skutkový projev. Nejdříve je zhodnocen
jeho mravní profil a na základě toho je určen postup dalšího vývoje, dalších prožitků a situací.
3. Skutkem - a tím je i
slovo - tvoří si člověk příští život. Čím častěji je opakovaný, dobrý či zlý, tím mocnější a
vlivnější je jeho průtisk do nám dosud
neznámých úrovní a sfér života, které zrcadlí jevy psychických sil. Co si tam člověk protiskne, to nalezne, v tom
žije, s tím někdy těžce zápasí jako chodec vystavený bouři na cestě bez
přístřeší.
4. Skutek je jako světlo a
stín, které zde člověka všude provázejí. Není
uniknutí.
5. Zastíní-li zlé skutky
příliš cesty člověka, pak tento člověk žije ve tmě nebo teskném zášeří při svém vstupu na onen
svět.
6. Naplní-li člověk dobré
skutky světlem lásky, může očekávat zářivou sféru pro další žití; cit lásky ve vyšších sférách
září a oslňuje jako broušené drahokamy a
krystaly.
7. Podivuhodná, tajemná
skladba zákonitostí psychických jevů určuje každému skutku nesmírně důležitou roli a postavení v
kosmu, protože dává přesnou realitu
idejím jeho mentálního jsoucna.
8. Skutky hýbou nejen životem
člověka, ale zasahují i do vývoje jiných forem
a způsobů činnosti, protože vazby vztahů jsou úzce a pevně poutány
plánem tvůrčího díla v kosmu, jenž vše
se vším spojuje i při zachování vnějších
odlišností, širokých rámců vývoje individualit, zdánlivě
samostatných cest.
9. Skutky proniká tvůrčí moc
života. Začíná svou cestu myšlenkou, zesiluje se slovem a skutkem již proniká do prostoru
silou, již lze přirovnat k energii silných blesků za nejprudších bouří. Tak
mocně pronikající síla je ponechána i skutkům zlým - proto jejich účiny
jsou ničivé, strašné.
10. Skutky má člověk v rukou
sílu a moc život rozvíjet i ničit. Nejdříve
svůj - jako vykonavatel stojí nejblíže jejich účinkům - a pak
všech. Tak má možnost znovuzrození sebe
i všeho, čeho se dotýká až do nejvyšších
kvalit - Božskosti - nebo svržení se vlastní silou na dna
strašných pádů lidskosti, kde už
přestává být lidskou bytostí a je výronem nezvládnutelných chaosů až ke kořenu
podstaty narušené bytostné existence. Bůh dal
člověku ze sebe tvůrčí schopnosti. Běda však, jsou-li použity ke zlému.
d) Hodnocení skutků
Skutky dobra jsou:
Všechna dobrá, smírná a vlídná
slova vyjadřující šlechetnost, moudrost, pokoru a skromnost, porozumění,
pochopení, účast, vřelý cit, mírnost srdce a pevnou vůli žít v míru se všemi.
Služby nemocným, trpícím,
opuštěným, umírajícím i rodícím se, poníženým, uvězněným, potřebným, malým
dětem, starým, slabým a neschopným.
Péče o zvířata, soucit s nimi a
úprava podmínek pro jejich život na Zemi, protože ony jen v blízkosti člověka
nabývají možnosti budoucího vzestupného vývoje k vědomému životu.
Projevená víra a láska k Bohu.
Každá modlitba.
Každá vědomá snaha po napravení
zlého, zachránění mravně bloudícího, obrácení nevěřícího, poučení nevědomého.
Každá pomoc v potřebách a nouzi,
zvlášť pomoc nevolaná, nežádaná.
Práce pro klid a blaho rodiny,
národa, lidstva a všech bytostí na onom světě.
Dobré a moudré vedení mládeže,
usměrnění jeho cest.
Záchrana života ohroženého smrtí
nebo nehodami.
Zvelebování přírody - dát
možnost rozvinutí jejím úkazům, uplatnění jejich krás, zvýšení užitečnosti všem
rostlinám, semenům a zrnům.
Zabezpečování hmotné
potřeby - nesmí přesáhnout míru - i nezbytných věcí pro tělesný život
lidí, jejich obydlí a výživu.
Úsilí o mír v rodinách, národě, ve
světě, o bratrské vztahy lidí.
Štědrost a pohostinnost,
srdečnost, vřelost a upřímnost v chování.
Projevy důvěry a oddanosti,
zachování věrného přátelství.
Všechny stupně obětavosti i
všechny formy oběti.
Práce lékařů, ošetřovatelů,
pečovatelů.
Ušlechtilá umělecká činnost
věnovaná osvícení lidstva.
Vědecká činnost sloužící poznání
života v jeho zákonech, procesech a rozvíjení pro dobré, blahodárné cíle.
Činnost myslitelská, meditativní i
aktivně zúčastněna na uvědomování a vzdělávání lidstva, jako činnost učitelská,
kazatelská, kněžská.
e) Skutky náhrady
Skutky vyplynulé z hněvu,
nenávisti, hrubosti, pomstychtivosti, se nahrazují obětavou službou nemocným,
malým dětem, lidem, kteří jsou postiženi ztrátou rozumu či jinou nemohoucností
vrozenou nebo získanou.
Skutky pýchy se nahrazují
vytrváním na místě, v okolnostech a situacích, které vyžadují velkou
trpělivost, pokoru, skromnost a odříkání.
Skutky lakoty se vyrovnávají
dobročinností, štědrostí, pohostinnou vlídností a laskavostí, všestrannou
pomocí v různých tísních lidí, zvláště v osiřelosti a opuštěnosti.
Skutky těžšího ubližování na těle,
úklady o život nebo vědomé zavinění tělesné smrti se nahradí jen položením
vlastního života pro záchranu jiných; také mimořádným hrdinstvím v těžkých
situacích, v zápase s přesilou nepřátelství nebo za vítězství ušlechtilých
idejí.
Skutky ponižování, osočování,
tvrdého odmítání, hrubého jednání lze nahradit jen vystavením sebe podobnému
zacházení s pevným odhodláním nesplácet stejným, ale nést křivdy a splatit je
opakem: dobrem a láskou.
Skutky zrady se nahrazují službou
národu, vlasti, rodu, rodině a také námahou v obtížném povolání, které je nutné
pro úspěšnou práci ve hmotě a tělesném bytí.
Skutky vědomé nespravedlnosti se
vyrovnají ztíženou obhajobou věcí dobrých, činy smíru a úsilím osvobozovat
uvězněné, umožňovat napravení křivd.
Skutky lží a podvodů je možno
nahradit těžkou a namáhavou službou v krajně nepříznivých podmínkách, kdy tělo
je vystaveno horku nebo chladu, přírodním živlům nebo jiným nebezpečím.
Skutky sobectví se nahrazují
úsluhami lidem neznámým, věrností v přátelství, prací učitelskou a
vychovatelskou.
Skutky neukázněné a přebujelé
vášně je možno vyrovnat bolestnou tělesnou chorobou nebo utrpením při zranění,
ztrátou plodnosti, a při zvlášť vyhrocené vášnivosti přecházející ve zvrhlost,
i naprostou ztrátou inteligence, osudem vyhoštěnce a tuláka, opuštěného sirotka
nebo mrzáka od narození, odkázaného jen na soucit a milosrdenství.
Skutky nevěry, jejichž plodem je
vědomé rouhání a posměch z Boha, nelze nahradit ničím z průměrných věcí a prací
lidského života. Dojde-li vůbec k poznání a pochopení omylu zde či na onom
světě, může situaci ulehčit a cestu k pokání otevřít jen život askety, mnicha,
nebo trojnásobná mučednická smrt.
Skutky všech nedokonalostí, jichž
se každý pozemský člověk dopouští buď z nevědomosti nebo zaostalosti citu,
vývojové zanedbanosti a opozdilosti, se nahrazují skutky víry a lásky těch,
kteří již umí plně věřit a učí se milovat boží láskou, jež vše osvěcuje a činí
spravedlivým, moudrým a dobrotivým - jako vše v Bohu.
Uvedené skutky náhrady jsou řečí
Božího soudu. Jsou proto do značné míry procesem trestním. Počínají svou
působnost, když původce zlých činů odchází na druhý svět bez vědomí viny,
lítosti a pokání, do nějž nutně patří prosba za odpuštění Boha i těch, jimž je
ublíženo.
Zlé činy se nahrazují v říších
posmrtných nebo se provinilec vrací na místo svých činů. Byla-li tato místa na
tomto světě, návrat se děje v několika formách:
Může zde být přítomen v těle pro
nás neviditelném (v němž přešel do jiného života) a dále se zúčastňovat
pozemské činnosti. V rámci nových možností, podle své snahy a hloubky poznání
omylů, chyb a vin, může se napravovat a zdokonalovat, projevovat dobrem i určitým
stupněm lásky - dokáže-li. To je nejlehčí forma odčiňování a náhrady.
Těžší, nesnadná forma je návrat
viníka do pozemského života, tj. do těla, jaké je nám zde známo. Znamená to
ovšem začínat znovu, od počátku, jako malé dětské tělo. To, co předchází tomuto
návratu, je složitý proces, daleko obtížnější než opuštění tělesné schrány při
tzv. smrti. Je to však možné i nutné, jde-li o případ těžko napravitelného
viníka. Bůh v nekonečnosti svých možností poskytuje životu člověka pro jeho
zdokonalení široký rámec cest ke spáse.
Mimo zde uvedené formy napravení
jsou ještě jiné, ale ty jsou záležitostí jiných říší a způsobů výchovy člověka
i jeho poučení o absolutní závažnosti životních řádů, jež musí být dodržovány.
Ani ty však neruší pouta života se Zemí, pokud je v ní jeho neblahá stopa,
cesta zavalená neodčiněnými vinami. Ty jsou dluhem, který žádá splacení do
posledního haléře.
Právě pro tyto nesplacené dluhy
minulosti vývoj lidstva prodlévá na jednom bodu a neplyne výš, jak žádá
kosmický plán jeho života. Jimi se hmotný život zemský komplikuje a nabývá
hrozivých obrazů, těžko řešitelných krizí.
c) Očista těla
Tělo je důležitou složkou našeho
činného života. I když není samostatným a soběstačným činitelem, přece se živě
dotýká celého vývoje v procesu naší obrody a z ní plynoucího zdokonalení. Tvoří
ve vývoji odrazový můstek, důležitou hranici, od níž se vystupuje výš až k
počátečním úrovním sebevědomí jako činného života.
a) Funkce těla
Tělo má složitou úlohu vycházející
z jiných úrovní, kde vznikají ideové příčiny jeho vzniku a potřebnosti.
Tělo je dílnou duševní inteligence
vyvíjející úžasnou činnost.
Tělo je cestou k dokonalosti,
protože dává možnost setkání s následky zla a tak i výstrahou před ním.
Tělo je ukázkou tvůrčí dokonalosti,
protože jeho skladba je nejvýš důmyslným nástrojem k reprodukci vnitřních
schopností duševního života.
Tělo je spojovacím článkem hmoty
duchovními principy.
Tělo je východiskem z nouze ve
velké oslabenosti a pokleslosti duše jako nositelky vědomí života tehdy, když
ona před svým vstupem na tento svět žije na silně vychýlených cestách jiných
životních říší v těle jim uzpůsobeným a z nich vzešlým. Pozemské hmotné tělo
dává totiž možnost rychlého rozvinutí a posílení myslivých schopností, rozšíření
a zbystření vědomí. Také však nese procesy utrpení burcující z otupělosti k
vnímání zájmu o život.
Tělo je prolnuto složitými
životními látkami naplněnými energiemi vyšších úrovní, které umožňují spojení
těla s duší a celý proces jejího uplatnění v něm. Tyto skryté síly zušlechťují
hmotné prvky, z nichž je tělo složeno a ono pak vyzařuje do celého hmotného
prostoru působnosti a vlivy duchových principů. Proto v procesu produchovnění
hmoty má lidské tělo nesmírnou důležitost.
Je však také, z jiné strany vzato,
zatížením pro jemný duchovní život, do značné míry i překážkou jeho
zdokonalení, převládne-li jeho hrubá struktury a ztíží vnitřní projev citu.
Duše působí na tělo a tělo na
duši. Procesy v těle se odrážejí v duševním životě a jeho stavy opět způsobují
tělu svěžest, ochablost, únavu a nemoci.
Zlé myšlenky, hněvivá a hrubá
slova, prudké, nenávistné a pomstychtivé výbuchy citu vnášejí do těla
zastínění, vytvářejí kolem každé buňky jakýsi krunýř, temný a tvrdý obal ze
zvláštních fluidních látek. Tím se znesnadní normální pohyb buněk v jejich
funkcích udržovatelů živosti a pohyblivosti celého těla, zvláště vnitřních
orgánů. Posléze je i zcela znemožní. Duševní život pak poznamenává tělo,
protiskuje do něho neklamné znaky dobra i zla. Dobrem září, zlem nabývá temného
vzhledu.
Duše je odpovědna za tělo. Má je
naplňovat světlem, krásou i božskostí sebe. Má nad ním vládnout, nedopustit,
aby ji přemohlo svou hmotou a stalo se hlavním činitelem v životě a tím stáhlo
duševní projev na nižší hmotné úrovně.
Není-li duše schopná projevit se v
těle jako rozumová a citová bytost, má to vždy nejvýš závažné příčiny. Buď je
vnitřně nadmíru oslabená, ochablá až netečná, nebo je to následek těžkých
provinění, neodčiněných, nenahrazených zlých skutků - tedy velký trest. Také
to ovšem může být příznak počátečního vývoje k vědomé individualitě, nebo velká
oběť.
b) Význam těla
Význam těla je pro nás
nepředstavitelný. Nemáme potuchy, co předcházelo a provázelo jeho tvorbu, jak
velké je to dílo Stvořitele a jak předlouhá vývojová epocha mu byla věnována a
zasvěcena.
Význam těla daleko přesahuje rámec
Země a život lidstva jako určité skupiny bytostí svérázného charakteru a
kosmického poslání.
Tělo je tvar a forma, do níž se
vlévá myslivý duchový princip při procesu rozdělování a individualizování na
samostatné jednotky bytí. S tvorbou těla takto pojatého jde život v život jako
takový, začíná a rozvíjí se představa prostoru a času.
Do těla se ukládají a koncentrují
silné energie kosmu. Jsou to přímo rezervace životních sil a mocí. Proto také
život v těle může dopomáhat vlivně vývoji myslivých schopností i celkové
vyspělosti duševního života.
Tělo je nositelem zvláštních
éterických substancí, které do sebe protiskují každý pohyb myšlenek, každý
obraz světla a stínu, pocity, vjemy a dojmy životního dění. Tělesný život tak
tvoří knihu pamětí. Rozkladem těla do hmotných prvků se ony tajemné étery
uvolní ze své vazby k určenému místu a vznesou se do oblastí nadhmotných, kde
zrcadlí život v originalitě a neopakovatelnosti, do jakých je dán každý
jednotlivý osud člověka na Zemi. Tam se pak z těla vysunutá lidská bytost setká
tváří v tvář sama se sebou, se svou podobou, jak ji vytvářel její vnitřní i
skutkový život na Zemi.
Smrt těla nic nestírá z významu
jeho poslání a funkce. Ani jeho do prachu rozložené prvky se neztrácejí v
prostoru. Mezi celkovou hmotou Země tvoří výlučnost, jakou má Slunce mezi
planetami.
Každé místo Země, kde spočinulo
tzv. mrtvé tělo, kde se nachází jeho prach, je poznamenáno určitými úkazy a
jevy. Září, svítí, má své odlišné vibrace a působí na své okolí i na lidi.
Vytvoření nového těla, tzv.
narození nového člověka, předchází něco neobyčejného a tajemného. Duše
přicházející na tento svět prochází místy této posvěcené, přímo posvátné hmoty,
kterou tvoří prach a popel lidských těl. Hřbitovy opravdu jsou svatými poli.
Žádají od nás úctu, ne však bázeň. Jsou to mj. i velké, tajemné dílny proměn,
kde Bůh zasahuje jako Tvůrce přelévající život z nádoby do nádoby, kterou sám
formuje vždy v podivuhodnou, životnou, účelnou a krásnou.
Z těchto sil, udržovaných v
oddělenosti od ostatní zemské hmoty, označených a pro vyšší svět a jeho bytosti
viditelně odlišných, vyzvedá se určitá část a dává k dispozici pro tvorbu těla
nového. Ke spolupráci při těchto tvůrčích aktech a proměnách jsou volány
bytosti jiných sfér, jež vidí věci jinýma očima než lidé a umějí proto s nimi
dovedněji zacházet. Dotýkají se sil a mocí za hmotou a operují s nimi podle nám
neznámých dispozic a zákonů.
c) O smrtelnosti a nesmrtelnosti
těla
Nejen duše, ale i tělo má své
nejhlubší a první bytí v nesmrtelnosti Boha. Možno použít příměru stromu a
listí, jež opadává v určený čas, aby se znovu zrodilo nové ze sil života
stromu. Má opět tentýž tvar a zabarvení. Strom je duše a listí tělo, jímž zde projevuje
svůj nový život. Odkládá je, když přijde stanovený čas a tělo pozemské ochabne
a je neschopno projevovat duši v žádoucí síle a intenzitě pohybu. Nežli je však
odloží, vytváří si pro nás neznámým, tajemným a neviditelným způsobem nové tělo
ze sil daných pro tento účel duši i místu jejího života. To ovšem má v sobě
jiné látky a substance, řídí se jinými zákony. Je schopno činnosti v oblastech,
kam duše vstoupí po odložení hmotného těla.
Čím je tělesný život
oduševnělejší, spojený myšlenkami víry a duchovým bytím, tu je tvorba jeho
vnitřního těla snadnější i zcela zabezpečena. Proto je i pro další život
člověka jeho pozemské tělo svrchovaně důležité. Mnoho z energií hmotného těla
přechází do těla posmrtného. To, co nosí hmotné tělo v sobě jako průtisk
vnitřního života, přenáší se i do onoho nově tvořeného těla namáhavou pozemskou
činností v těle hmotném den ze dne ochabujícím jako květ, který vydal vůni,
krásu, a odkvétá.
Záleží především na tom, do jaké
míry duše ovládá tělo, jak dovede odolávat a přizpůsobovat se jeho silnému
tlaku, jímž na ni jeho hmota působí, nedá-li se jím příliš oslabovat. Také je
důležité, zda jsme si vědomi nutnosti něco s tělem činit, nenechat je žít jeho
libovůlí, nezaměřovat jeho myšlení a schopnosti k vytváření hmotných podmínek
pro vlastní tělesný blahobyt. O tělo je nutno všestranně pečovat, dohlížet na
jeho chod a dobrou funkční stabilitu. Těla je třeba velmi si vážit jako
drahocenného Božího daru duši, jenž je dán pro její rychlou cestu k dokonalosti
i pro rozvinutí jejích schopností, skrytých sil i mocí, jež teprve za tělesného
života nacházejí své uplatnění i jedinečnou tvůrčí působnost.
I to je třeba vědět, že síly
oživující a uschopňující tělo k činnosti nezanikají, neztrácejí se, neumírají
zcela. Po určitém čase se zvláštním způsobem koncentrují a vtahují do svých
duchovních podstat a základen podobně jako síly jabloně do jader, obilí do
zrna, květiny do semen. Tento proces začne již dlouho před tzv. tělesnou smrtí.
Během stavů smrti se děje ona tajemná proměna energií. Část se přeskupí do
jiných řádovostí a zákonitostí - nové, tzv. posmrtné tělo je
absorbuje - ostatní přejdou do stavu jakéhosi klidu, v němž však i nadále
pokračuje existence toho, z čeho tělo povstalo k životu. Dále zůstávají v jeho
prvcích živé duchové jiskry, které mohou za nových okolností znovu rozhořet
plamen životních ohňů a dát si formu, tvar, tělo, které určuje všemohoucí
Tvůrce.
O ničem nelze mluvit jako o
smrtelném, tím méně o těle. Je příliš drahocenným nástrojem, než aby je Tvůrce
nechal za krátký čas padnout a zničit. Odnímá jen jeho dosavadní formu a funkci
zde na Zemi. Síly a energie, které jsou jejich nositeli, rozloží a pak složí
jinak. Mají netušené možnosti a schopnosti proměn do různých forem
uplatnění - až na to, že pojem "z mrtvých" je dán lidským
rozumem neznalým věcí. Vpravdě však se s těmito pojmy operovat nedá a ani nemá.
Je nesprávné, nemoudré, až pošetilé pro věřícího člověka, aspoň zčásti
zasvěceného do skrytých procesů a zákonů života, aby používal pojmu smrt; ani v
souvislosti s tělem.
Víme-li, jaké účinky má slovo
vyřčené přesvědčivě, důrazně a za plné účasti vědomí, myšlení, citu a vůle,
můžeme si představit, jak neblaze působí nekonečné řeči o zemřelém a o smrti na
celý proces uvolnění člověka z těla i na skryté pochody a proměny jej
provázející. Vycházejí-li tyto řeči od lidí nevědomých či nevěřících, má to
jakési oprávnění, byť pochybné. Věřící člověk je však povinen podle své víry
činit skutky a zaujímat správná, moudrá stanoviska a na jejich základě pak
formulovat své výroky o věcech a jevech života. Jestliže tak nečiní, velmi
škodí sobě, celkovému vývoji i tvůrčímu záměru Božího díla, rozpracovaného do
úžasných perspektiv věčností, v nichž každá zdánlivá nepatrnost je všeobecnou
kosmickou záležitostí tvořící pevné pilíře vesmíru.
d) Vláda nad tělem
Vláda nad tělem je
nutností pro toho, kdo vidí vyšší cíle na své životní cestě a k nim spěchá.
Vláda nad tělem je povinností věřícího,
protože má ukázat vnitřní síly duše, o níž ví, že je od Boha.
Vláda nad tělem je nesnadná, ale možná, a
proto Bohem žádaná.
Vláda nad tělem je záležitostí vůle, rozumu,
mysli i citu.
Vláda nad tělem zmírňuje naše utrpení -
odstraňuje z vědomí úzkost, bázeň, nedůvěru, zmatek a chaos, obavy z nemoci,
těžkého stáří a smrti.
Vláda nad tělem usnadňuje lehké, rychlé
proměny stavu vědomí, jeho přesuny do nové úrovně při přestupu do jiného světa.
Vláda nad tělem otvírá okna do výhledů ve
vyšší formy žití ještě za plného pobytu zde, v tomto těle (= vědomé nazírání).
Vláda nad tělem umožňuje soustředěnou
modlitbu, všechny stavy a stupně rozjímání, meditace a koncentrace, vnitřní
zapojení na duchovní bytí spojené s Bohem.
Bez těchto duševních úkonů není myslitelná
duchovní cesta, duchovní osvícení, rozvíjení vnitřních sil. Bez těchto věcí pak
není pro člověka budoucnosti.
e) Dech
Dech si uchovává za
každých okolností, za všech duševních stavů i vnějších podmínek neustálé
zapojení na vnitřní princip života, jeho nejvyšší duchovní podstatu.
Dechem se dotýkáme Boha, jsme s Ním spojeni.
V dechu nám přichází životodárnost pro tělo i
duchovní síla pro činnost mysli, citu a vůle.
Dech je naplněn zářivými étery, které
nezastíní žádné zlo světa - jsou nedotknutelné jako všechno Božské.
Dech má samostatnou funkci, nezávislou na vůli
a činnosti člověka.
V dechu kolují nejčistší látky kosmu, které se
nespojují s hmotou, ač jsou s ní v neustálém kontaktu i částečné spolučinnosti.
Do dechu je vložena míra sil pro tělesný
život, jeho délku a intenzitu, vliv na zdraví a schopnost pohybu.
Dech hojí a léčí tělo, harmonizuje jeho
pochody a funkce.
Dech otvírá cestu nitrem, umožňuje vstup do
vnitřního vědomí, kde sídlí moudrost boží.
Dech poutá tělo a činí je poddajným vůli,
takže jím může konat i nadprůměrnou činnost.
Dech posiluje a klidní tělo i duši, je
nesmírnou blahodárností, jíž se z věcí Země nic nevyrovná.
Dech koná své služby a poslání z vyšších
pokynů, takže člověk zde k němu nemůže nic přidat ani ubrat z jeho významu.
Dech od nás nežádá pozornosti; je-li mu však
věnována, znásobí své dobré jedinečné vlivy na náš celkový život.
Dech slouží zvláště tehdy, když vstupujeme
vědomě a odpovědně na vyšší duchovní cestu a chceme na ní zdárně prospívat a
rychle jít ještě dál a výš.
Dech úzce souvisí s vládou nad tělem, s celým
očišťovacím procesem.
Má-li vydávat svůj dobrý vliv a napomáhat
našemu úsilí o naši celkovou obrodu a proměnu k dokonalosti, je třeba:
Spojit s dechem vědomí - uvědomovat si,
čím pro nás je a proč nás provází životem, s čím a s kým nás spojuje, co
přináší tělu i duši.
Věnovat dechu zvýšený zájem a pozornost,
vědomě od něho přijímat, co nám dává.
Zapojit mysl na jeho rytmus, soustředit se na
jeho tichý pohyb v těle, tišit v něm mysl i srdce, vystavovat jeho vlivu celé
tělo.
Sledovat jeho hloubku, rychlost, snadnost
vdechů i výdechů, jsou-li stejnoměrné nebo rozdílné, osvěžují-i nebo unavují.
Otvírat cestu pro širší proudy dechových sil
klidnících a posilujících.
Prohlubovat působnost jeho blahodárnosti
vědomím, působením na něj myslí - úvahou o zdůvodnění této snahy,
citem - touhou po dokonalé souhře a harmonii všeho vnitřního i vnějšího,
vůlí - chtěním toho všeho dosáhnout.
Pak začít s realizací:
Vstoupit do dechu a plně si ho uvědomovat.
Dechem žít, v něm spočinout jako v tiché
náruči.
S ním dýchat - plně klidně, hluboce,
rytmicky, zdlouha a tiše.
Teprve po dokonalém uklidnění vsunovat vědomí
výš, až ke skutečnosti Boha - Síle sil, Radosti radostí, Míru věčného.
Jen vytrvalému je odpovězeno na jeho snahu.
Ten pak okouší jejich sladkého ovoce.
f) Pohyb těla
Pohyb těla je velmi potřebný a
důležitý, protože na něm do značné míry závisí rozvádění životodárných látek do
všech orgánů těla. Není samostatným činitelem, jemuž je nutno pomáhat, je
výsledkem činnosti hmoty, a proto je vázán na její zákony, i když podléhá
autoritě duše.
Pro upevnění tělesných sil a
těsného kontaktu s vnitřním životem, který má pohyb zdůvodňovat, soustřeďujeme
pozornost i na každý pohyb těla.
Nejen však se vědomě pohybujeme a
uvědomujeme si každou tělesnou činnost. Podle svých možností pohyb znásobujeme,
aby koloběh životních sil měl živý a rychlý spád, zaplavoval všechna místa těla
a tak usnadňoval jeho rovnováhu i udržoval svěžest.
Mimo nutnou činnost těla během dne
zařazujeme i činnost nepovinnou. Mohou to být procházky nebo rychlá chůze,
různé dobrovolné tělesné práce i cvičení.
I bez nich je však možno na tělo
působit, rovnat je a klidnit jeho bolesti. Myslíme-li na ně vědomě s tichým
přáním i přísným příkazem, aby sloužilo a bylo služby schopno, aby naplňovalo
statečně a trpělivě své úkoly, napomáháme všem procesům v něm se odehrávajícím,
které tělo zpevňují, zklidňují, uzdravují a všestranně rozvíjejí jeho
uplatnění. Dobrými a pevnými myšlenkami protiskujeme do něho duchovní principy,
ovlivňujeme jeho stav vůlí. Za určitý čas takto pronikneme celou jeho skladbu,
že se jeho oduševnění i posvěcení stane skutečností.
Tím splníme jeden z velkých a
nesnadných úkolů tohoto života. Duše zvítězí nad hmotou a učiní z ní cennou
služebnici v příštích tvůrčích epochách života.
Pak už nebude rozdvojenosti na
duši a tělo. Bude to jen dokonalý člověk.
1. Co je moudrost
Moudrost vede vzestupnou cestu k
dokonalosti člověka v rámci lidství i nadpozemsky.
Moudrost je vyšším stupněm
inteligence, jejím rozvinutím a uplatněním v tvůrčím díle Božím i lidském.
Moudrost je zjevena vším, co v
sobě a sebou zrcadlí kladné životní jevy, pozitivní prvky, harmonizující a
stupňující kvalitu.
Moudrost jde životem v doprovodu
lásky a dobra, v jejich vlivu a inspiraci.
Moudrost je přítomna v podstatě
všech věcí, jevů a bytostí, protože ony jsou jí tím, čím jsou: obrazem dokonalé
moudrosti Tvůrce.
Moudrost je činna
jen dobrem; bez něho je chytrostí rozumu, který více škodí než prospívá.
Moudrost je silným tvůrčím principem,
vysokou duchovní hodnotou, jíž se život stává podivuhodnou realitou i
nejhlubším mysteriem.
Moudrost je nesmrtelným semenem v
půdě života; jeho vzrůst má hlubokou vazbu s pohybem vesmírných věcí, který je
jednou bouřlivě dynamický a jindy lehkým vánkem, jakým motýl rozvlní vzduch.
Moudrost je v člověku jako zápalná
jiskra, z níž vyvstávají plaménky myšlenek, ohně citů v jejich ušlechtilých
tužbách po kráse, rozletu ducha, po radostně tvůrčí práci.
Moudrost je mocí umožňující
pozemskou i vesmírnou realizaci Božích idejí.
Moudrost prolíná každým vlákénkem
bytí a určuje mu význam poslání v konkrétní činnosti i v abstraktním myšlení a
představách.
Moudrost je poznáním a pochopením
věcí a jevů v jejich složité vývojové vazbě, v účelnosti pozemské i vyšších
úrovní.
Moudrost je znalostí nejlepší z
možných alternativ v problematice dění
Moudrost je zárukou blaha všech,
protože jen účelný a spravedlivý řád rozděluje všem stejnou mírou, měněnou jen
různými stupni potřebnosti, ale vždy nejlepší a jedině možnou.
Moudrost je v duši toho, kdo myslí
na jiné jako na sebe as sebe v nich ztrácí, aby se našel v Bohu.
Moudrost je duchovní vlohou
člověka, kterou nic pozemského nesníží, neodejme jí božské jádro.
Moudrost je projevována i
žvatláním dítěte, hukotem moře, bleskem i hromem, vší velebností i všedností
Země. Zjevuje ji hmota i krása duchovních sfér.
Moudrost je vlastností dokonalosti
Boží, nelze ji lidsky hodnotit ani definovat.
Moudrosti se klaní andělé,
obdivují ji lidé, miluje ji Bůh jako matka své dítě a ono své rodiče.
Moudrost dává spočinutí v Boží
vůli, v její vše chránící moci starající se o všechno.
Moudrost je nádherným životem, z
něhož na Zemi je jen malá část jako jeden paprsek vesmírného Slunce.
Moudrost je darem Boha člověku;
také však závazkem naplnit život, jeho činnost, nejvyšší ušlechtilostí.
Moudrost je břímě lehké i těžké
odpovědnosti.
Moudrost zakotvuje loď osudu v
mateřském přístavu Božího míru v cestách pokojných a krásných.
Moudrost klidní všechny bouře
mentálních i citových hladin.
Moudrost dává řád věcem, svobodu
lásce.
Moudrost je silným pramenem
vnitřního života, který ji oživuje, vyrovnává s vůlí Boží.
Moudrost je posvátným stavem
člověka.
Moudrost je službou míru, lásce i
kráse, celému životu.
Moudrost udržuje harmonii
vesmírných sil autoritou zákonů i něžnými pouty lásky.
Moudrým se rodí každý, kdo
přichází na svět z pověření Boha něco dobrého vykonat, dát, obětovat se v
poslání otce, matky, kněze, učitele i jako ochránce a pomocníka jako pracovník
pokorný, ochotný, dobrý nade vše v každé práci, námaze i úkolu.
Být moudrým znamená být osvíceným
a tak i dárcem moudrosti všem, kdo ji nemají i nehledají, cení i odmítají,
nevědouce, jakou hodnotou je pro život, odkud přichází její inspirace, čemu
slouží její vliv.
Nad moudrým není nikdo starostliv, že by bloudil nebo rušil mír či kazil dílo;
láska je mu přirozeným zákonem, v němž žije jako květ sluncem, člověk Bohem.
Moudrý se nehněvá, nermoutí,
nebojí, nehledá viditelné úspěchy ve světské moci a cti.
Moudrému je Bůh jistotou, láska
nejvyšším cílem i stavem vlastního srdce i rozumu.
Moudrý je dítětem, které neočekává
zlé. Těší se na nejlepší, že ono dříve či později přijde na každou cestu,
protože od Boha život vychází, v Něm je a trvá, do jeho náruče se vracejí síly
a moci, aby je z ní opět vzal, jimi byl životem vesmíru, člověkem i
Všemohoucím.
2. Rozjímání moudrosti
a) O životě
Živote - jsi dechem Boha,
tajemnou vlnou zářících éterů, předivem kouzelných čar, z nichž jsou utkány
cesty vesmíru, tvořeny kaménky hladké i drsné, i perly oceánů.
Jsi zlatým rámem každého obrazu,
prostorem pro myšlenky andělů, zahradou pro růže a jabloňové stromy. S každým
ránem spěcháš dál do hlubiny času - jdeš od člověka k Bohu, od Boha k
člověku sebou jím vytvořit jednotu, jakou má kořen s korunou stromu, kapička
rosy s vodou Země, s vůní květiny . . .
Život je cesta bytím, poznáním
existence, vědomím její skutečnosti.
Život je známo i neznámo v
nepředstavitelné věčnosti.
Život je nevyzpytatelnou
souvislostí pohybu v jeho vazbě s Bohem jako první příčinou.
Poznat plnost tajemství života
není v možnostech pozemského člověka.
Životu nelze uniknout, je všude a
vždy.
Život se nemůže nikomu vzít ani
dát, protože jím výsostně disponuje Bůh, udržuje jeho ohně za každých
okolností, uchovává jej i když tělo, kterým se projevuje, se ruší.
Život je silou a mocí schopnou
vytvářet se a obnovovat, působit jednotně i diferencovaně, absolutně i
relativně.
Život je bezednou životodárnou
studnicí mající vše potřebné pro všechny své účastníky, pro jejich uplatnění a
činnost v tvůrčích epochách i obdobích klidu.
Život je vůlí Všemohoucího,
odpovědnou jen nejvyšší Lásce.
Život je pojmem závratného obsahu
a dosahu, který tělesné vědomí neobsáhne ani plně nevnímá.
Život je na Zemi znám jako
ohraničený, zjednodušený, nedokonalý obraz, který však v očích Tvůrce má svou
velikost i absolutní význam.
Život je naplněn tajemně tvůrčí,
přímo zázračnou mocí i láskou, která je nejvyšší svatostí i jeho dokonalou
kvalitou.
Život se skládá z vnitřních
představ a idejí obsahujících vždy plány tvůrčího Božího díla v prostoru a času
i bez časové věčnosti, v různých zjevných formách bytí.
Život je děním mysli, citu a vůle,
když se zúčastní procesů hmotného vesmíru i duchovních mysterií.
Život je naplněn jsoucnem věcí a
každá je překrásnou nitkou, která s jinými tvoří podivuhodné obrazné i skutečné
dění, neopakovatelné a jedinečné, i takové, které se periodicky opakuje jako
jaro, léto, podzim a zima na Zemi.
Život je nekončící zajímavostí,
účelnými vazbami, stálou novostí i různě tvárněným dělením na individuality,
druhy a skupiny s vlastními závislými i samostatnými vývoji.
Život nesouvisí s tělesnou ani
duševní slabostí člověka, není příčinou omezenosti jeho chápání; jen opravdoví
svévolníci, vytrvalí odpůrci řádu míru a lásky jsou postiženi nepříjemnými
důsledky vnitřního úpadku, dočasným vyřazením z harmonicky plynulého vývoje k
vyšším stupňům.
Život nemá stálé utrpení; to
vyvstává ve výjimečných situacích vývoje z nižších do vyšších forem, kdy tlak a
vliv dosud vládnoucích hrubých sil překročí dovolené hranice, nepřizpůsobí se
včas novým vlnám dění, opožděně a tím nesprávně na ně reaguje a vyvolává tak
atmosféru zmatku až do krajních nesnází. Stále klade kámen tam, kde již měl
vykvést první květ. S vyrovnáním vývojových úchylek, spojením s vyššími idejemi
končí strach, bolest a smrt. Životní dění se zharmonizuje, vědomí vstoupí v
tiché bytí.
Život probíhá za neustálých změn i
tehdy, není-li přímých ohnisek neklidu.
Život je nezbadatelnou hlubinou i
na jiných úrovních, i tam, kde jsou širší pohledy a větší možnost poznání.
Život nemožno obsáhnout pro jeho
složitou stavbu, skladbu, nekonečné možnosti projevu hmoty i duchovních mocí.
Život je rozložen v nekonečno, ale
ve hmotě je poután hranicí, aby dal představu konečnosti, relativity, pomíjivé
krásy a nestálé hodnoty, aby vymezil pojmy omyl, vina, zrození i smrt.
Život probíhá jsoucnem jako krev
tělem.
Život dává pohyb, zrozuje,
proměňuje, obnovuje, předurčuje i experimentuje, vyvíjí tvar a prohlubuje i
zdokonaluje formu, rozvíjí ideje a naplňuje jejich význam, ukončuje činnost
určitého času, přesunuje centra svých sil, nové buduje.
Život žádá službu zvláště tam, kde
jsou ve vývoji nové formy soužití individualit nestejně rozvinuté inteligence;
také tam, kde je velmi porušen řád dobra a musí být obnoven, uplatněn a
prohlouben jeho blahodárný vliv.
Život je naším prostorem a časem
práce, dílem Božím nikdy neukončeným.
Život je, aby byl člověk a člověk
aby byl obrazem božího života.
Život je podoben kruhové spirále
třpytící se jak převzácný šperk na mocné i něžné pravici Boží, jíž je slavný
Logos.
Život dává Bůh. Vše, co je
životem, je v Bohu i v každém malém pohybu, ve zdánlivých nepatrnostech.
Bůh projevuje život mnoha formami,
do každé však vkládá svou moudrost a lásku, vůli tvořit, konat, něco dát, něčím
oblažit, zaujmout, naplnit krásnem a blahem.
Každý jev života je nesmírně
důležitý. Pevná vazba souvislostí poutá všechny jevy do nedělitelného významu.
I pozemský život hýbe kosmem a on zase v Zemi zrcadlí do značné míry své
vývojové problematiky, tvůrčí možnosti, ideály i jejich protiklad jako
předpoklad k chápání a vědomému rozlišení věcí.
Činnost života je různorodá, ale
je stejně ceněna, protože každá je potřebná úrovni, která dává životní dění,
pohyb věcí, uplatnění a soulad ve skladbě sil. Úměrně tomu se projevuje
inteligence do ní vložená i jemnocit lásky dávající všemu konečnému pečeť díla
Božího.
Do života se nepřichází ani se do
něho nerodí. Ten, kdo život vnímá, žije, je v něm od počátku jeho formování
představou Boží o životě, jeho věcech, jevech a bytostech; i kdyby neměl známý
zjev pozemský, jeho existence má svou duchovou formu v Bohu.
b) O člověku
Člověku je dáno žít ve vědomí své
existence, v poznání sebe jako individuality v rámci obecného lidství i v
posvátnosti významu pojmu člověk, i ve své závislosti a souvislosti s
inteligencí, vlohou lásky a tvůrčí činnosti.
Člověk je výsledkem formování
životních podstat do podivuhodného kosmického jevu, do bytosti zrcadlící
protikladné aspekty hmoty ve spojení s duchovním principem.
Člověk je mohutností nesmírné
síly, která původně tvořila jediný celek. Ten se teprve postupně rozděloval na
individuality, v nichž každá je obdařena všemi znaky původního celku.
Člověk existuje v Bohu, Boží vůle
je mu jedinou možností projevu.