Neskromnost.
Obelhávání v drobnostech.
Chabá naděje.
Neupřímnost.
Netrpělivost.
Vychloubavost.
Vymýšlení malých lží a podvodů.
Nešlechetnost.
Neukázněnost všeho druhu.
3. Vědomí omylů
Omylem je zváno to, co je
nemoudrou, nesprávnou domněnkou, představou, názorem, pohledem, postojem k sobě
i ke všem, s čím přicházíme do styku, co vidíme, nalézáme, poznáváme a máme v
životě osobním i všeobecném.
Omyly jsou zařazeny na třetí místo
ve stupnici důležitosti a významu při porušenosti vnitřního i vnějšího života
člověka. Za určitých okolností však mohou způsobit větší škody jeho vývoji k
dokonalosti než některé z velkých vin či chyb.
Omyly vznikají malým věděním,
nedostatečným poznáním příčin dění i veškerých složitých osudů jednotlivce,
malých i velkých národů, za nimiž vždy stojí skrytá účelovost přesahující rámec
Země a jdoucí svými souvislostmi do hloubek kosmického hmotného i duchovního
života.
Omyly také plynou z vývojové
zaostalosti, jíž se ztrácejí pevné nitky vnitřní intuitivní moudrosti vázané na
živé spojení s Všemohoucím. Zaostalost je živnou půdou omezenosti, úzkoprsosti,
nepružnosti myšlení, nepřizpůsobivosti, tvrdohlavosti, umíněnosti, neplodného
konzervatismu, v němž se daří všemu názorovému býlí i myšlenkovým plevelům.
Omyly se tvoří i z vlažnosti
veškerých postojů k věcem a životu vůbec i následkem lenivosti myšlení,
ochablosti vůle, netečnosti, do nichž se upadá, když duše je na mravním i
charakterovém scestí.
Omyly mohou být i projevem celkové
oslabenosti, kdy myslivé složky nejsou schopny rozvíjet inteligenci, cit
nedokáže v sobě zrodit touhu po dokonalém. Příčiny tohoto nebezpečného stavu
jsou složité a různé. Ponejvíce tkví v dlouhotrvajícím odtržení lidské bytosti
od pramenů Božství, protože si vlastní nedbalostí nebo dokonce těžkým
proviněním zastavila jejich proud, zanesla cestu k němu těžko zdolatelnými
překážkami.
Omyly jsou jednou z hlavních
příčin zmatků, rozporů a neutěšených obrazů života Země a člověka.
Můžeme je v jejich škodlivém až
zhoubném vlivu rozdělit na tři stupně:
a) Omyly prvořadé.
b) Omyly vedlejší.
c) Omyly všeobecné.
I když jejich nepříznivost takto
odstupňujeme, přece každý z nich nám nese překážku do duchovní cesty, zadržení
a někdy i zastavení, uvíznutí v lidských slabostech a nedokonalostech, a tím i
oddálení cíle, další zápas na bojišti dobrého se zlým v sobě i na celém světě.
a) Omyly prvořadé
Na nejpřednější místo
patří myšlenka nebo představa:
Není Boha!
Dále:
Člověk je sám od sebe a sám sebou.
Člověk je přechodně, krátce žijící smrtelný
tvor.
Člověk je svým bytím závislý na hmotě, je
jejím produktem, projevem.
Bůh je nespravedlivý.
Bůh se hněvá a sám neustále trestá.
Bůh způsobuje pohromy, neštěstí, zkázu a smrt
lidí.
Utrpení vzniká bez příčiny, z neblahé náhody.
Život člověka končí smrtí těla.
Kromě tělesného života není života.
Kromě člověka není jiných bytostí.
Člověk je ve své podstatě zlý.
Zlo je věčným stínem života.
Zlo je absolutní ve své moci a trvání.
Smrt je zjev nevyhnutelný a neměnný.
Věci života a formy projevu víry nepřipouštějí
změn, jsou statické, stačí jednou provždy.
Pozemský život nemá zvláštní důležitosti a
ceny nebo jen malou.
Člověk může jednat podle vlastní libovůle a
názoru.
Člověk může kdy chce a jak chce ze světa
odejít.
Člověk je pánem svého osudu i života.
Život je projevem hmoty a výslednicí náhod.
Všechno pozemské dění je vedeno jen lidmi.
Hříšnost člověka je trvalý jev.
Není třeba usilovat o dokonalost.
Není důležité a nezbytné být dobrým.
Není třeba duchovního vědění.
Bůh se nemůže projevit.
Není třeba modlitby a pokory.
Je možno splácet zlé zlým, mstít se za křivdy
a ublížení.
Nepomáhat tam, kde se k pomoci nevolá.
Nevšímat si, co se děje kolem i ve vlastním
nitru.
Nestarat se o trpící a bloudící duše.
Žít jen pro vlastní věci a osobní pohodlí.
Myslet si, že dost vím a znám.
Jsem dost věřící, doufající a zbožný.
Jsem soběstačný a samostatný.
Povede se mi tak, jak budu chtít.
Domnívat se, že žiji dobře a dělám dost.
Myslet si, že můj osud a cesta životem je ze
všech nejtěžší.
Litovat se a vidět se jako zbytečně a
bezdůvodně trestaného chudáka.
Představovat si, že jsem opuštěn a Bohem
zapomínán.
Vidět všechno v tragice a beznadějnosti.
Z neustálých situací vždy obviňovat jiné.
Nápravu čekat od jiných, nezačít u sebe.
Hledat u druhých chyby, u sebe dokonalost.
Neustále žádat pomoc od Boha, ale sám
předstupovat před každého s prázdnou dlaní a srdcem bez lásky.
b) Omyly vedlejší
Všechno ostře nahrocené.
Všechno příliš úzkostlivé.
Všechno omezeně osobní.
Všechno přehnaně horlivé.
Všechno úzce zaměřené.
Všechno bez míry a kázně.
Všechno lehkovážně optimistické.
Všechno velmi pesimistické.
Všechno vyhraněně jednostranné.
Všechno krajně fanatické.
Všechno vyhrocené a extrémní
posuzování a odsuzování situací, jevů a úkazů, jak je přináší doba, její
vývojová linie.
Všechna kritika jen pro kritiku a
ne z věcné znalosti pravdy.
Všechno myšlení vyvozující závěry
ukvapeně, impulzivně, předčasně, bez přihlédnutí k tomu, že život má nekonečně
proměn a rozvíjení dokonalosti všude a ve všem.
Všechno přílišné ulpívání na tom,
co není krajní nutností tělu i duševnímu životu, co je formou, tradicí, zvykem,
způsobem, jímž se minulost uplatňovala v malosti a nezralosti myšlení i vědění, v přebujelosti osobních citů i
pocitů, jimž imponuje sláva, moc i krása založená na hmotných věcech.
Všechno plané a liché mluvení o
životě, o věcech a osudech, že neplní naše představy o tom i onom, že nemáme v
klínu poklady tohoto světa, štěstí stále na dlani.
Všechno, co není konáno ve spojení
s věčným a vpravdě Božským principem života - láskou.
Všechno žehrání, rozčilování,
roztrpčení, reptání.
Těžký smutek a žal v srdci pro
věci pocházející ze světa a jeho pomíjivých jevů.
Velké starosti a úzkosti.
Podléhání slabomyslnosti a
nedůvěře.
Přílišné přecenění nebo podcenění
sebe.
Silná váhavost, nerozhodnost,
bázlivost, nestatečnost.
Sklon k opozičnosti s nádechem
nesnášenlivosti.
Strach ze smrti.
Stálé obavy před budoucností.
Neustálé vyhledávání společnosti
nebo přílišné samotaření a vyhýbání se druhým.
Neplodná melancholie.
Přebujelá veselost, která má vždy
růžové brýle.
Přílišné rozumářství.
Silná přecitlivělost.
Stále zachmuřené čelo a neustálé
výtky všem.
Touha být bohat, ctěn a slaven na
Zemi.
c) Omyly všeobecné
Do této stupnice jsou zařazeny
téměř všechny představy o Bohu, člověku, životě, Zemi, přírodě, o všem živém i
neživém v ní. Vznikají na základě úsudku rozumu vycházejícího ze skutečnosti, o
níž jej informují smysly vázané na nervovou a mozkovou činnost, která je
položena do oblasti ryze hmotných jevů a tím velmi omezena.
Rozum, i když nepostradatelný a
vůdčí v orientaci ve světě hmoty, nestačí k poznání složitých pochodů a procesů
vnitřního života, v němž vlastně tkví hlavní jádro existence člověka. Představy
rozumu jsou jednostranné, a proto mohou být mylné nezávisle na tom, jestli si
to člověk uvědomuje nebo ne. Rozumová úvaha dovede zachytit jen dílčí úseky
života.
Moudrost spočívá ve vědomí, že
poznání je nikdy neuzavřenou cestou, že do ní lze jít od věčnosti do věčnosti
souběžně s tvůrčími plány nejvyššího Tvůrce.
Buďme proto otevřenou knihou pro
stále nové záznamy a zkušenosti ze své cesty životem. Buďme si vědomi svých
omylů, buďme pozorní a skromní v cenění svého vědění o životě, svých postojů a
vztahů, názorů a představ.
Z nesnášenlivosti, výbojnosti a
fanatismu, tvrdošíjného lpění na vlastním, víceméně rozumovém, a proto omezeném
názoru a představě, vzchází více škody než užitku věci pravdy. Žádný by přece
nepřikládal důležitosti hlasu mravence, jenž by chtěl soudit vesmír.
4. Vědomí nedokonalosti
Jen nevědomý člověk může být
pyšný.
Jen z nedostatku poznání věcí do
jejich duchovních hloubek vyrůstá myšlení plodící viny, chyby a omyly.
Jen v omezenosti vědění o
složitých skladbách života povstává všechen zmatek, spor a rozpor.
Jen proto, že člověk málo ví o
Bohu i o sobě, je krajně nedokonalý, sláb, nemocen a umírá svým tělem.
Jen proto, že si neuvědomuje svůj
počátek, původ a bytí v Bohu, stává se sám sobě otázkou, problémem i utrpením.
Jen tím, že málo myslí na svou
duchovní podstatu, na duši, neví o ní, že existuje, že má v sobě sílu, moudrost
a lásku, schopnost a možnost přímého spojení s Bohem.
Jen tím, že zapomíná na své
poslání a nejpřednější úkol i přísně žádanou povinnost projevovat lásku k Bohu
i bližnímu, je zraňován, klamán a všemožně trápen vším na Zemi i v sobě,
vlastními myšlenkami, mocnými city, touhami a nesplněným přáním.
Jen proto, že se nenaučil milovat
vyšší formou lásky, jež nečiní rozdílu mezi přítelem a nepřítelem, ale vždy a
všude vidí obraz života, který od malého spěje k velkému, od seménka v bohatý
strom dokonalosti podle plánů Tvůrce, je nitro člověka jak studna bez vody a
pole ležící ladem.
Jen planým, chabým a silně
sobeckým myšlením, citem nešlechtěným kázní a pevnou, dobrou vůlí žít v míru a
sbratření, stává se člověk postrachem Země, že zničí její krásu, úrodnost i
bohatství kultur a sebe pohřbí pod nánosy hmoty.
Jen cestami osobních žádostí,
které nešetří život kolem, aby nebyl zraněn v těch, na jejichž úkor se jedinec
zvedá, vyvyšuje a chce mít všechno a víc než jiní, jde se do zkázy duše, do
propasti tragédií a katastrof.
Jen netečností k bolesti druhých,
jejich strádání i k nutnosti pomoci zachránit, ochránit, utěšit a dovést na
klidnější a bezpečnější cestu trpící, bloudící i ty, kdo se chovají jak
nevědomé a pošetilé děcko, svět se ocitá na pokrajích srázu, nad hlubinou, kam
padají potrestaní za pýchu a tvrdost srdce, za život promarněný, neužitečný a
zlý.
Jen z nedokonalosti víry, naděje i
lásky staví se slabost, omezenost, neschopnost, pošetilost a hříšnost člověka.
Z nedokonalosti vyrůstá planý
strom myšlení, květ bez vůně a barvy.
Z nedokonalosti se rodí city
nesoucí vlastnímu srdci neklid, muka žádostí, břímě vášní, nezhojitelné utrpení
marnivosti i ctižádosti, namáhavou cestou za slávou světa.
Z nedokonalosti skutků vzchází
těžkost posmrtných osudů.
Vlastní nedokonalost je pravým,
jediným a největším nepřítelem člověka; je pro bolest tomu, v jehož duši se
usídlila.
Vlastní nedokonalost je pro srdce
ohněm, který nepřestane pálit, dokud jej neuhasí voda láskyplnosti myšlení,
slova a činu.
Vlastní nedokonalost je překážkou
nebetyčnou uzavírající vchod do království Božího.
Vlastní nedokonalost je znamením
kříže nad lidským životem.
Vlastní nedokonalost svědčí o tom,
že před člověkem je ještě přísná a tvrdá škola výchovy zkušenosti z vlastního
poznání následků zlého, všech vin, chyb a omylů.
5. Vědomí následků zlého
Zákony života jsou přísné.
Zákony života vládnou všude a ve
všem, jsou všudypřítomné jako vzduch, který dýchají všichni živí na Zemi.
Ani jediný prášek, jediná kapička
vod, neznatelný pohyb tichého vánku, neproklouznou mimo proudy zákonitostí,
které tvoří život oživený, naplněný, činný, bohatý jevy a děním.
Člověkem se tato zákonitost na
Zemi naplňuje. On ji, jako inteligentní živá vědomá bytost, může postihovat,
poznávat, chápat, začleňovat se do ní tak, aby její působnost mu nesla
dobrodiní, vývoj a možnost uplatnění.
Šíře zákonů života je nesmírná
jako je celé kosmické viditelné i zcela neznámé, rozumem nepoznatelné a
nepochopitelné duchové bytí bytostí, věcí a jevů.
V této nekonečné šíři zákonitostí
má každá věc své místo. Zákony života promlouvají ke každé zvlášť a vedou ji
cestami účelností, užitku, dobra a krásna.
Člověk je postaven do zvlášť
upravených zákonů, které mu umožňují poznávat dobré i zlé. Zlé je vše, co nese
znaky vychýlenosti z proudu blahodárné působnosti životních sil a mocí lásky.
Zlým je nazváno proto, že svými účinky, vlivy a důsledky přináší utrpení,
zmatek, rozpor, rozklad a smrt.
Každé, i nepatrné vychýlení z cest
přirozených řádů harmonie vztahů mezi bytostmi, věcmi a jevy, strhuje do vírů
nepředvídaností, těžkostí, chaosů a komplikovaných situací. Tak každý má v ruce
svůj osud, dobrý i zlý. Dobrý, když hledí na svou cestu pozorně, soustředěně,
sleduje každý krok, aby byl prokonán s dobrem a láskou v srdci, s vytrvalou
snahou po souladu i sjednocení s vůlí Boží, která klade v cestu všem jen osudy
naplněné svatými účely, vznešenými příčinami. Nesnadný život a bolestné
prožitky si připravuje ten, kdo se vymyká nejvyššímu, provždy platnému zákonu
míru se vším, se všemi a všude.
Je nutno si uvědomit:
Každý čin nese ovoce.
Každá myšlenka kreslí obraz -
čáru zářící, duhově krásnou, nebo temnou a hrozivě černou.
Každé slovo tomuto obrazu dává
tvar.
Každý pohyb způsobuje rozvlnění
sil života. Zvedá hladinu bytí do vln malých, lehkých, jež jsou podivuhodnou
hrou, již sleduje každý rád a s potěšením. Způsobuje však i bouřlivé vlnobití,
které se děsí přihlížející v blízkosti.
Každý krok na životní cestě se
protiskuje nesmazatelně do prostoru se vším, co klade do jeho bezedna v dobru,
lásce, míru a tvořivé, ušlechtile vedené činnosti - i co mu dává v hrubých
a drsných zvucích neklidného, rozháraného, nemoudrostí i zlem naplněného
života.
S těmito jasnými či potemnělými
cestami, vytvořenými vlastním životem, se setkáváme každý tváří v tvář.
Nejdříve když odcházíme z tohoto světa do jiných prostorů, do času, který je
tvořen jen intenzitou prožitku radosti či bolesti. Vždy znovu se setkáváme se
stopami svého myšlení, citu, slova, činu, když prožíváme následky svého dobra,
nebo své, i jemné, jakoby neškodně vyhlížející nedokonalosti. To tehdy, když
jsme v těžkostech, nesnázích, nemoci, bolesti, smrti těla; nebo také když nás
blaží dobro od jiných, láska těch, jež milujeme - všechny milé věci,
příjemné prožitky, vnitřní pohoda a jasný klid myšlení.
6. Projevy lítosti
Lítost jako projev vědomí, že
cesta, po níž jsme dosud šli, byla scestná, točící se v kruhu následků
nesprávných kroků, je prvým ohlašovatelem napravení.
Lítost jako probuzení touhy po
lepším, krásnějším naplnění poslání člověka, je silným rozhýbáním nitra,
rozvířením stojatých, zakalených vod mysli i citu.
Lítost jako poznání nedokonalosti
vlastní i všeobecně lidské, je nutnou podmínkou pro toho, kdo chce vyjít ze
zajetí vlivu zla.
Lítost je stav vnitřního zcitlivění,
ztišení a zahledění do sebe do hloubky, jež při běžném myšlení je uzavřena
starostmi všedních věcí života.
Lítost je rozdmýchání jiskry
ušlechtilosti, položené do každého člověka.
Lítost je přehled minulosti a
pohled do nové cesty, do krásnější budoucnosti.
Lítost uzavírá bolestnou kapitolu
života, v níž božské světlo bylo vyňato a nahrazeno lidským, slabým, narušeným
i zcela porušeným, hrubým, tvrdým i zcela zlým, jak je vyvinula duše ponechaná
v omylu, nevědomosti a oddálení od lásky.
Lítost otvírá svatyně čistých
jemných citů, chrám myšlení, v němž působí nejvyšší Moudrost, otvírá vonnou
zahradu naděje v klid a mír srdce i celého života.
Lítost je bojovnice vyzbrojená
silnou účastí Boha se vším, co začíná klíčit, růst a rozvíjet se jako květina
blízké svatosti člověka.
Lítost je proud očistných vod,
které plynou do života z pramenů věčné, slitovné, soucitné, pomocné a
obrozující lásky Boha.
Lítost rozvazuje pouta duši pro
její rychlý let do výšin Ducha, kde je pro ni připraven ráj a věčné sídlo.
Lítost je milost, jíž Bůh ohlašuje
svou přítomnost v duši, již chce znovu posvětit, obnovit její krásu, uplatnit
vlohy k životu míru a lásky, jež jí ze sebe dal.
Když se v nás ozve lítost a zaťuká
na vědomí, otevřeme jí rychle dveře do sebe. Zůstaňme s ní tiše o samotě.
Věnujme jí pozornost, zájem, čas i místo co největší. Učiňme si ji dobře
vybroušeným zrcadlem, v němž můžeme vidět nezastřeně a nezkresleně tvář svého
vnitřního života. Podívejme se, jak se vše prožité a poznané odráželo v naší
mysli, citu, slovu i činu. Zamysleme se, jak jsme prudce, hněvivě, tvrdě i
sobecky odpovídali v sobě i navenek, jaké byly naše reakce na životní dění v
mysli i ve skutku. Hledejme i kladné stránky, které se v nás ozvaly a
uplatnily. Poznejme se a buďme k sobě co nejupřímnější. Nepodceňujme, ale ani
nepřeceňujme vykonané, prožité, poznané, pochopené.
Prožijme stav lítosti nade vším,
čím jsme zklamali očekávání Boha, že budeme statečnější, trpělivější, mírnější,
laskavější, lepší, mírumilovnější, moudřejší a věrnější cestě boží.
Lítostí nade vším, co bylo k naší
haně a ne ke cti, vytvořme předpoklady pro konečný obrat věcí v sobě i v těch,
s nimiž náš život úzce souvisí.
Lítost jako počátek nového života
v Bohu nás naučí pokoře a skromnosti - vlastnostem, jimiž jedině se vchází
do vývoje k dokonalosti. Naučme se velkému umění - rozlišovat cesty pravé
a nejkratší od těch, které vedou oklikami, jež prodlužují náš těžký život, náš
zápas se vší provokací, jíž nás zaplavuje svět ponořený do zlého.
Poznejme, co je dobré a co zlé,
abychom dobrým žili, zlého se co nejdříve vyvarovali, a nakonec se stali vůči
němu tak silnými a odolnými, pevnými a harmonickými, dobrými a láskyplnými, že
ono ztratí pro nás význam, přestane být překážkou, svodem, pokušením, neboť
staré pro nás pomine a nové bude jedinou skutečností: nový člověk v nás námi
zjeví svůj obraz naším životem.
7. Stav kajícnosti
Kající rozjímá o všem, co
nevykonal a měl vykonat v dobru, lásce, v povinnosti věřícího, v naději
doufajícího, v moudrosti, kterou Bůh dává těm, kdo Jej hledají, volají, od Něho
očekávají a Jemu projevují vděčnost.
Kající rozšiřuje a prohlubuje
vědomou lítost nade vším, co způsobil jiným i sobě jako škodu, trápení duše i
těla.
Kající rozvíjí a zesiluje přání
být dokonalým.
Kající prohlubuje a zušlechťuje
cit jako prvý stupeň lásky k Bohu i bližním.
Kající je nemilosrdný a přísný
soudce sebe, shovívavý k jiným.
Kající se snaží o vnitřní kázeň,
zpevnění vůle k dobrému za všech okolností a ve všech situacích.
Kající je ten, kdo vytrvale hledá
cestu ze zmatků, nejistot, nevědomosti - od slabé víry k silné a pevné, od
malé lidské lásky k lásce boží, jediné.
Kající odkládá zlé a nabírá dobré
čím dál většími nádobami z živých studnic Božství.
Kající neustále myslí na své
příští cesty, aby měly světlo Boha, přímý směr a před sebou co nejdříve kýžený
a vytoužený cíl.
Kající rodí v srdci pokoru, aby
lidské mohl proměňovat v andělské a tak vejít v pokoj do věčného míru.
Kající prosí, aby mu bylo
odpuštěno na Zemi i na nebi, u lidí i u Boha.
Kající děkuje a dobrořečí Pánu,
protože ví, že Jeho láska jej předurčila ke znovuzrození svou neskonalou a
tajemnou milostí.
8. Touha po napravení
Dlouho jsem na cestách lidských,
dlouho jsem stále jen pozemským člověkem - proto mne život neustále mučí, proto
jsem neklidný, žehrám na osud, vytýkám lidem a světu klam, zradu a tisíce vin,
viním vše malé a všední, nehodné obdivu, úcty i lásky. Hlas můj je v reptání
nejvíce silný a vždy bez únavy, v nitru jsem však dítětem s neznalostí věcí a
slabýma ručkama, že ani květinu neudrží, se srdcem, myslí a vědomím, jež
nepoznají mír, nevědí, kde sídlí láska.
Nelze však točit se v kruhu, který
těžce svírá ruce i nohy a drtí ramena, na čelo neustále klade trny bez růží.
Jednou se musí vyrůst z dětských šatů, odejít z míst, kde je tma a nebezpečí,
že se od základu zachvěje a snad i zhroutí ona divuplná stavba - vysoká
věž Davidova - duše lidská - duše má . . .
9. Snaha činit dobré
Dobrá snaha obrací cesty z hlubiny
do výšiny, od hmoty k duchu, ze stínu či tmy do zářivosti světla Božství.
Kdo zrodí snahu žít v Bohu,
naplňovat Jeho zákony a řády života, vstupuje do blízkosti božských duchů,
kteří chrání, opatrují a vedou spletitými osudy lidství k osvobození od procesů
smrtí.
Kdo chce a přeje si, aby byl
vychováván a vyučen jako člověk duchovní, nachází vždy pomocnou ruku, dostává
učitele, rádce a pomocníka ve škole života zde na Zemi i jinde, kam je Božím
soudem poslán žít.
Dobré snahy jsou vítány jako věk
dospívání, kdy se odkládá malý lidský šat a obléká se ten, co dělá člověka
člověkem, věřícího věřícím, milujícího bytostí podle obrazu Boha.
Snažit se být dobrým je počátek
dokonalosti, první silný, pevný a navždy již prokonaný krok na cestě k Bohu,
krok mílový, který přiblíží duši ke všemu krásnému, co si přeje vidět, slyšet,
mít a prožívat.
Usilovat o dokonalost je povinným
úkolem, ale když jej člověk na Zemi plní za obtížných podmínek, nepříznivých
okolností, jaké charakterizují pozemský život, stává se takováto snaha
zásluhou, pro niž Bůh udílí mimořádné dary lidské duši.
Snaživému Bůh žehná, všestranně
podporuje jeho dílo, má-li za cíl vytvářet mír, bratrské vztahy a blaho všech.
Každému, kdo se snaží žít ve
ztotožňování s vůlí Všemohoucího, je dána moudrost pro správné rozhodování, pro
umění rozlišit dobré od nedobrého, plevy od zrní pravdy.
Pro úsilí činit dobré vychází
zářivé slunce osvícení do života toho, kdo se takto namáhá. To proto, aby bylo
dobře vidět na všechny strany, aby se vědělo, kde je propast či vysoká hora
jako překážky, které je možno obejít a tak se nezdržovat na cestě k Bohu.
Pro všechno, co člověk činí z
dobré vůle, že chce být služebníkem Páně a jít tam, kde je třeba pomoci, útěchy
i projevu lásky, Bůh odpouští i těm, k nimž tento dobrý, ochotný a laskavý
služebník spěchá.
V dobré snaze spočívá nepřeberný
poklad možností ukázat sebezapření, kázeň, obětavost a lásku k Bohu.
V úsilí o dokonalost vlastní i
všech lidí je již sama vysoká dokonalost.
10. Přání žít v míru
Všechny viny, veškeré chybné
jednání, každý omyl, uvádí do cesty následky.
Všechny osudy vyvstávají z příčin,
které vytvořilo myšlení, city, slova, činy, touhy, přání, představy a silná
chtění.
Jsou osudy šťastné a nešťastné;
nesou radost, bolest, narození i smrt. Žiji-li osudem, který přináší utrpení,
vím, že já sám jsem jeho hlavní příčinou.
Jako jsem se zrodil z matky, tak
se můj osud zrodil ze mne.
Jsem jeho otcem i matkou tím, že
jsem nosil v sobě nesprávné myšlenky, mělké a chabé city, přání po pozemských,
tělesných, nízkých i všedních věcech, působících druhým utrpení a mně vinu i
chybné cesty plné utrpení.
Žiji ve smutku a nejistotě,
protože jsem nehledal mír v sobě a se všemi.
Lidé mě opouštějí, klamou a
zrazují, rmoutí a ubližují různým způsobem, protože jsem dříve než oni mně já
jim činil podobně i hůře.
Východisko z nešťastného osudu, z
těžké cesty, ze zmatků a nejistot, úzkostí a starostí, z namáhání a stesků, je
jen jedno jediné:
Milovat vše - všem činit
dobré - se všemi žít v míru - mít vlastní vnitřní mír.
11. Myšlenky kající
Kladu své srdce do rukou
kajícnosti, ať ona je obrátí na všechny strany, prohlédne každý jeho kout,
všechny cesty citu, dveře i prahy, po nichž do vědomí vcházejí myšlenky člověka
na Zemi, nohy toho, jenž je zapleten v soudy Země, jejíž trápení je mu údělem,
protože váhá jít tam, kde sídlí tiché blaho v Bohu.
Posílám svou mysl do cesty úvahy o
životě lidí, abych vstoupil do poznání, jak jsem žil a jak žít mám.
Dávám se Spravedlivému, jenž
všechno ví a zná, abych byl zvážen a změřen mírami Nejvyššího, který nejlépe
chápe, proč růže je růží a plané stromy na překážku všem.
Jak dlouho jsem nepochopil
život - zdál se mi nespravedlivým, tvrdým a krutým pánem, jenž pro sebe si
hraje se všemi, jak se mu kdy zlíbí, dobré opouští a zlým dává místo na
vysokých horách trůnech moci.
Jak dlouho jsem váhal, kudy jít za
štěstím a za krásou, jak mysl obléknout, aby svět mne viděl a uznal za člověka,
a ne toho, kdo v něm nemá zvučného jména nebo jen takové, na něž se lehce
zapomíná.
Jak dlouho jsem žil v zapomnění na
toho, kdo se mnou žije, odkud mne do svého domu přivedli mí rodiče, zda mne
opravdu tento svět viděl poprvé živoucího jako tělo, jako duši -
dítěte - člověka.
Jak dlouho trvala má pouť cestami
stesků, jež se zrodily z nevědomí o Tobě, můj Bože, z pošetilosti bláhového,
jenž chce být sám bez Tebe šťasten, provždy moudrý, všeho znalý, čím je naplněn
vesmír nyní i na věky.
Jak dlouho bych bloudil krajinami
stínů, kde slunce má mraky zastřenou tvář, hvězdy pro tmu noci jsou mdlého
lesku a jejich počet se dá lehce spočítat jak ruce jediného člověka.
Jak dlouho bych nevěděl o Tobě,
kdybys Ty sám mne neuvedl před majestát Tvůrce, nepoložil do mne ohněm
nakreslený otazník: Kdo jsi Ty a já? -
Myslím na svůj život, který znám a
žiji, myslím na všechno, co jsem v něm viděl, slyšel, poznal - myslím na
svůj rozum, cit a vůli, co jsem jimi na Zemi vykonal - myslím na každý
krok, který mne uváděl na slunečné hory nadějí i do propastí nejistoty, kdy je
ztracen klíč k pochopení smyslu sebe i života - myslím na to, jak jsem byl
nešťasten nad jinými a oni nade mnou - myslím na dobro, které jsem neměl a
nedal - myslím na to, aby mi Bůh odpustil.
Hledím na svou prokonanou cestu,
těžko ji poznávám ve spleti všedních cest lidí. Není zářivá, jasná, přímá,
nesvítí světlem zdaleka, nejsou na ní zbudované svatyně a domy úcty
hodné - jen domeček malého já s okny nízko u země, bez výhledů do širosti,
vysokosti, všednosti bytí.
Do malého nelze vejít
vysokému - do nízkostí nepřichází Vznešený - vodě velmi zkalené se
vyhýbá, kdo pere bílý šat.
Koho hledám u sebe - koho chci
vidět v obrazu své tváře, s kým jít pozemským životem ruku v ruce? Jsem ještě
dítě, chudý pocestný bez vody a chleba ze své vlastní práce na duchovním poli.
Ještě nemám dům připravený pro nebeské hody, jimiž je láska a mír předcházející
svého Tvůrce a Pána, jenž chce být všude, kde jsem já, člověk, bytost božská
svým prvým zrozením.
Kajícnost má silný hlas, celým
nitrem volá, usvědčuje mne z pobloudilého lidství, nedá slova obhajobě stojící
mlčenlivě u mého rozumu, který tiše zpokorněl, protože poznal své chyby, který
přišel napravit jediný Pán mé duše - Bůh sám . . .
Bože - Bože -
Bože - nejvyšší Spravedlnosti, nejvyšší Moudrosti, nejvyšší Lásko -
život je z Tebe, je Tvůj - a Tvé je všechno.
V rozechvění duše, v hlubokém
dojetí, ve velké pokoře, úzkosti srdce, v obavách rozumu, ve starosti myšlení
na svůj lidský stav, v silném citu, celým nitrem, slovem člověka - ptám se
Tě:
Jsem Tvým a z Tvého života i já,
ten, který Tě málo zná, málo v Tebe věří, málo má důvěry i naděje, málo na Tebe
myslí, málo o Tobě mluví, málo Tě hledá, volá, prosí a děkuje, málo se snaží
být dobrým, laskavým a moudrým - neví, co je Boha milovat nade vše,
bližního jako sebe sama - přát všem blaho, pokoj a mír, dávat radost druhým,
pracovat ochotně a rád - všechny smiřovat, všem odpouštět - být
soucitným, vždy dobrotivým - obětovat, co je možno a nutno - sloužit,
jak je třeba - být šťasten v Bohu, že je se mnou vždy a všude -
radovat se ze života, že je dán, že je bohatý a krásný, protože vše v něm je
obrazem zjevujícím Tebe - krásného, dobrotivého, milujícího Otce a Matku
všech?
Smím věřit, doufat, očekávat od
Tebe milost - odpuštění největší, plné, vysvobozující, dávající duši klid,
cestám osvícení a mír osudům, přijetí do života, jenž není porušen, je nevinný
a čistý jak probuzené jitro po večerní rose - je světlem, dokonalostí Tvou
jedinou, která je? -
Jsi - a protože jsi, doufám v
Tebe - očekávám od Tebe všechno, že velkou silou pohneš mnou, stromem
křivě rostlým, napřímíš jej a urovnáš i s kořeny rozrostlými do nežádoucí šíře,
protože obemkla svět a jeho věci nedobré pevnou náručí.
Věřím, že mne naučíš žít jako otec
svého syna, dáš mi v nitru výstrahy, přísná i stálá kárání při chybném kroku a
váhavosti k dobrému, v neochotě ke službám lásky v myšlence, slovu,
skutku - že mne pošleš tam, kam nejdu rád, zadržíš mne na cestě za tím, co
mne láká a vede do nízkostí a všedností, i co sám vyhledávám, protože srdce
přilnulo ke světu a chce se těšit jeho věcmi jako dítě hračkou, utratit čas maličkostmi
a velké odbýt minutou.
Bože - Bože -
Bože - buď mi milostiv, buď mi vším, v co doufám - buď Životem svým v
životě mém!
12. Myšlenky prosebné
Až do úst mi vstoupila hořkost a
trpkost lidského myšlení - srdce se vylilo ze sebe, aby vyprázdnilo nádoby,
vyklidilo světničky pro život, který dá Bůh.
Potýkám se s hořkostí, protože ji
chci proměňovat ve sladkost - přemáhám trpkost, aby navždy odešla z mého
vědomí; není pro ni místa tam, kam vstoupila víra, naděje a jistota: Bůh je
mír, láska, život nádherný . . .
Bože, odpusť - jdu k Tobě
kajícně, prosebně, s rukou vztaženou, otevřenou, dychtivou, čekající, že do ní
položíš chléb sytící duši, po němž ona velmi úpěnlivě volá, upomíná mne
neustále, abych slovem syna k Otci, prosbou dítěte k Matce pro ni tu sílu
života vyprosil, zabezpečil již až do dnů skončení života v těle i pak na pouť
do neznáma k Tobě blíž a blíž.
Odpusť mi všechno - je toho
mnoho, že jen Tvá láska nebetyčná to může prominout, nevidět ve mně
pobloudilce, pošetilce, bláhového, jenž pro vlastní nevědomost nevidí Tvou
moudrost - pro tvrdost srdce necítí Tvé něžné pohlazení, jímž hojíš rány,
které on sám sobě způsobil; a byly hluboké, že mohl jimi vykrvácet - ale
že v Tebe doufal, je uzdraven.
Prosím Tě, Bože, veď mne k
sobě - a pomoz mi vůbec jít; vždyť nevím, jak daleká je cesta, jež k Tobě
vede, či jsem ji ukončil Tvou láskou ke mně, odpuštěním Otce synu, které
očekávám a nesmírně jsem dychtiv jíst jeho ovoce, pít to přelahodné víno vinic
lásky k člověku.
Prosím Tě, mluv na mne velmi citlivým
slovem a připomínej se mi, čím Ty sám chceš - ať vzpomínám a myslím na Tvé
přání být ve vědomí Tebe, spočívat v jistotě, že jsem opravdu život ze Života
Tvého a jen jako takový jsem živ a jsem.
Prosím Tě, vezmi má slova do rukou
jako dobrý Hospodář zrno k zasetí - prohlížej a uvažuj, jak je upřímností
těžké a zlaté touhou mou být dokonalým, a tak mne svou Moudrostí rozsuzuj,
posílej tam, kam patřím jako člověk, a nejsem-li tam ještě nyní, ať příští
hodina mne tam uvidí, jak orám brázdy hluboké, a sebe, jak pravé zrno do božího
pole zasévám.
Prosím Tě, pomoz mi - stokrát
Tě prosím a stále umlouvám všemi slovy, které člověk má - i myšlenkami
bouřícími jak vodopády, jejichž zvuk se nedá umlčet a nezmírní své proudy, jež
silně a prudce chtějí plynout rychle dál a dál.
Prosím Tě - a lituji velmi
svých chyb a omylů, že není pro to slov, že ústa malá jsou, aby přes ně přešla
vlna mých proseb - o milost Tvou však prosím, o tu největší, jež z
hříšníka činí světce.
Prosím Tě - a činím tak z
velké touhy po životě, jenž by Tebe zrcadlil a zjevil jasnou řečí skutků, kdo
je člověk boží - prosím Tě, Bože můj, o Tvou odpověď, žes mne uslyšel,
abych já mohl slyšet Tebe a Tvé Slovo mi bylo novým životem.
Odpusť mi mé bloudění, cesty bez
vysokých cílů, vedoucí do propastí a slepých uliček, po úhorech, kde nekvetly
růže, nezrál bohatý klas, kde stromy byly nízké a měly plané ovoce.
Odpusť, že jsem Ti nebyl synem,
paprskem Tvého světla na Zemi, jiskrou mocné zápalnosti, jíž hoří do živých
ohňů vše v její blízkosti - že jsem živořil, ač jsem měl růst a kvést,
vonět širému okolí, být každému milým, žádoucím přítelem, bratrem ve skutku.
Odpusť, že jsem miloval víc hmotu
než světlo a tak žil ve stínu - byl výhonkem života, slabým peříčkem,
tenkým jak dětský vlásek, malou kapičkou vody bez studánky, že se v ní nebe
nemohlo zrcadlit - jen malý lidský svět a ještě pokřivený jako věc, již
dítě bere často do rukou.
Odpusť - byl jsem oblázkem
místo pravé perly, hodnotu jsem nevytvořil - snad jsem i překážel onomu
proudu vody, který chtěl spěchat dál a nemusel se se mnou zdržovat, přes mou
tvrdost si razil cesty do volnosti a nedostal se včas do řeky, která na něj
čekala pro společné putování do moře.
Odpusť - srdce mě bolí nad
sebou, a pro tu bolest, pro tu lítost, že není ještě plně v Tobě
položené - smiluj se nade mnou a zvedni maličkého umouněnce, jenž si stále
hraje s malými věcmi, na písku si staví domečky - umyj jej a dej mu
košilku jemnou a oslnivě bílou, aby mohl do Tvé náruče, do domu synů.
Doufání v Tebe, Bože, usídlilo se
mi v nitru, hluboce zapustilo pevné kořeny, svědčící, že vyroste ve mně ve
vysoký, vznešený strom - bouře mu neublíží, nestrhne mu korunu, neulomí
větve, i listy zůstanou zelené a svěží, jakoby stále bylo jaro - všude
ticho a mír.
Doufání v Tebe stalo se mi kotvou
držící loď mého osudu v přístavu ochrany a pomoci v Moci Tvé, jíž jsem jak
peříčkem na dlani; ona mne lehounce přenese tam, kde nevanou větry, kde i malý
lupének květu smí spadnout na zem kdy se mu zlíbí nebo zůstat a být stále
svěží.
V doufání v Tebe, Bože, nezemdlí
na cestě pálící výhní bosé nohy mysli a citu člověka, protože Tys chladícím
vánkem, Tys nápojem lahodným a jemně sladkým, Tys chlebem z věčně živých zrn,
Tys oděvem, který slunce nespálí, voda nepromočí, čas mu nevezme novost, z níž
je utkán.
Bože života mého, můj Živote
jediný - kudy jsem šel a jak jsem šel, že mi nohy zemdlely jako při chůzi
do vysokých hor a strmých strání, že se mi srdce roztesknilo jak malý sirotek,
že se mysl naplnila stále se zvětšující propastí zmatků a nejistoty, úzkosti a
starosti, bázní o osudy mé, všech i celé Země - že jsem zapomněl na to,
čím jsem a kdo jsem - že jsem člověkem z Boha a boží, že jsem duší, kterou
svět nezrodil, není jejím otcem, matkou ani rodným domovem - že jsem
bytostí, jež smí věčně u Boha žít - že jsem životem, který v sobě nese
obraz Boha.
V doufání v Tebe, Bože, je má
velká síla, kterou přemáhám sebe i svět tlačící na mě jak vysoká bortící se
zeď, jako skála, kterou ukrytý vulkán drtí v prach.
V doufání v Tebe, Bože, skryl jsem
se jako dítě do matčiny náruče pro utišení pláče duše, v naříkání těla, v
úzkosti před nebezpečím, jímž hrozí svět.
Doufání v Tebe, Bože, stalo se mi
silným, vroucím, prostým i nadevše slavným vyznáním Tebe nade vším, co slábne,
je nedozrálé, maličké, lidské.
Doufání v tebe, Bože, naplnilo mé
srdce radostí, že jdu krásnou cestou nemající skončení, protože ona je
život - a život jsi Ty - můj Bůh . . .