Část první: Pohledy do duše

 

Ptám se tě, mé lidství, jak dlouho chceš snášet tento podivný, jak do zla zakletý svět? Odstup již, prosím tě, z cesty zapadlé až kdesi v propasti; za ní je ono, co ve dne trápí a v noci nedá spát, protože z duše až do těla pronikly rozpory světa, bolest, neklid a svár.

Mé lidství, pojď - půjdeme v život krásný, v pokojný svět. Prozatím nesměle a jakoby po špičkách, tiše jak myšlenky, jemně jak cit, abychom přešli hrůzy a bolesti číhající za každým rohem na chodce Země mimo jediné místo, kde je Bůh - Pokoj a Láska všech. I první malý krůček v onu stranu je velkým počátkem věcí největších. Věřím a doufám, že jich bude sto a tisíc a další tisíce, a pak - pak bude mír a Bůh s tebou, mé lidství, a budeme - člověk!

 

 

 I. Vnitřní úvaha

 

 1. Kdo jsem

 Jsem živ a jsem člověk, mysterium těla a duchovního já - tajemství stvoření z Boha.

 Jsem naplněn životem, jej projevuji a jím jsem naplněn jak slunce světlem, květ krásou, matka dítětem.

 Jsem v oceánu bytí vlnou z mnoha vln i jeho studnou, jezerem, řekou i pramenem jediným, životem tichým myšlenkou lásky a něhy, bouřlivým příbojem vesmírného dění.

 Jsem postaven v prostoru hvězd - kruh Slunce mě poutá s osudem světla a stínu; jdu z neznáma a spěchám někam v dálky neustále kreslit tajemné spirály cest, propastí, rovinou i nebetyčnou horou.

 Jsem obrazem života pro nebe i Zemi, v pohádkových barvách nakreslený pro maličké, kteří ještě neumějí myslet - božsky veliký a krásný pro ty, kdo jsou moudří jako cherubíni, znalí věcí.

 Jsem onou těžkou cestou, kterou Bůh dal pro poznání malosti, slabosti, smrtelného v nesmrtelném.

 Jsem člověk - zvláštní podivuhodné stvoření, protože malé i velké v jednom - myslitel, tvůrce, pracovník i děťátko nevinné, něžné a krásné Bohem.

 Jsem člověk z Boha - jako kmen z vinného keře, z oblaků hojný déšť.

 Jsem bytost lidská - proto Boží dílo zázračné, dobré na věky.

 Jsem duše - v Bohu sestra andělů, matka květů, družka hvězd.

 Jsem já - a proto živ!

 

 2. Proč jsem

 Jsem, protože je Bůh, život a člověk.

 Jsem, abych projevil člověka v Bohu a Boha v člověku.

 Jsem, protože život žádá službu člověka, lásku jeho duše.

 Jsem, neboť Bůh mne k životu povolal, sebou mi dal skutečnost a klíče k nesmrtelnosti.

 Jsem, protože co vytváří Bůh, je živé, protiskne stopu do vesmíru, již nepohltí prostor, nesetře čas.

 Jsem, protože semeno jednou vložené do půdy života má možnost růst, zvedat se vzhůru i do šíře jak koruna vznešeného stromu v pohodě i za bouří.

 Jsem, protože mysterium života mi utkalo šat z nepomíjivého bytí, vložilo do výhní, v nichž se spaluje smrtelnost.

 Jsem, abych cestě životem Země dal jméno boholidská.

 Jsem, protože tak chce Bůh.

 

 3. Odkud jsem

 Jsem z Boha - zrodil jsem se na Zemi, ale má pravá vlast je v říši Ducha, v nebeských zahradách je můj krásný příbytek, ve světle je mé všechno.

 Vstoupil jsem na hladinu života z hlubin věčnosti - mocí Boha jsem.

 Vyšel jsem z tvůrčí dílny velikého Loga - jsem vydechnut do prostoru Božím dechem, vůle Všemohoucího mi dala žít, činit a tvořit.

 Pohybem tvůrčích Božích sil jsem v život uveden, doprovázen Moudrostí, střežen Láskou jdu od Boha žít svou duší v lidském já.

 Přicházím z krás a blahého vědomí duchovního bytí, abych na Zemi v odloučení od něho jeho ztrátu si bolestně uvědomoval, po něm toužil, jeho požehnání silně svolával - i hmotu s ním spojil.

 Přicházím z Božího míru a ticha velebnosti, abych je nesl svým nitrem tam, kde je neklid, chaos i krutý zmar.

 Jsem z domova synů božích, mým Otcem i Matkou je Bůh.

 

 4. Kam jdu

 Život je nádherný bílý a zlatý kruh, nelze z něho vybočit, odejít; mocí svých sil přitahuje v sebe, v dráhy a cesty, v centra svých živých projevů.

 Jdu ze Života k životu; putuji za poznáním a s ním pak ještě dál a dál - jdu k činům vyvíjejícím lidství jako slunce a vlahý déšť zasetá zrna.

 Spěchám tam, kam mě ve vesmíru vede Boží moudrost a láska k účasti a spolupráci se všemi.

 Spěji v náruč vševědomí, které s rozvojem života neustále roste a šíří, že je k neobsáhnutí, že není hranic v dohledu.

 Jdu k Bohu, abych to, co v Zemi tíží, u Něho odložil, co lidstvo zastínilo, odstranil, proměnil v čistý duchový jas.

 Jsem na schodišti vesmíru - proto mám kam jít, k čemu dojít a kde žít.

 

 II. Vědomí sebe

 Vnímám sebe.

 Mám živé vědomí svého já, svého života, své duševní i tělesné existence.

 Myslím - cítím - mluvím - jednám.

 Vidím - slyším - hmatám - chutnám - dotýkám se věcí - sebe.

 Postřehuji světlo - barvu - tvar.

 Pociťuji teplo - vůni - pohyb - život těla - jeho podobu - sílu - svou lidskou tvář.

 Vnímám rytmus dechu - tep srdce.

 Uvědomuji si tichý koloběh krve tělem.

 Cítím, jak celé tělo prolíná proud životních sil.

 Uvědomuji si:

 Mozek mi tiše spřádá vazby energií, pevně vládne tělem, přijímá z duše vlny energií - vkládá je do paměti jak lidská ruka slova na papír, aby je nezapomněl čas.

 Cit se mi rozehrává v nitru, dojmy jej ladí na sto strun, zní jemně i silně nebo si hraje melodii pro vlastní srdce a tak tiše, aby ji slyšel jen Bůh.

 Rozum mi podá světlo, když přicházím na rozcestí a nevím kudy kam, hledám směr a snadnou cestu, vyhlížím cíl pro tělo i pro duši.

 Představy se někde v mysli lehce rodí jak z poupěte kvítek, jiskry z ohně.

 Tajemství vnitřní vůle mě řídí, vede různými cestami osudu. Vnitřní moc mě k sobě přitahuje, váže mě s tělem a duší v jediný pevný zjev.

 Moudrost Boží mě pevně vede životem a mne často i bolí silný stisk vedoucí ruky přísně vychovávající pro vesmírné činy, tvůrčí vzhled, i k lásce holubice a mírnosti ovečky.

 Oči hledí, vidí, jak země je krásná květinami, mlčícími stromy, mládím těl.

 Ústa mluví - slovo je lehounké na rtech jak v oblacích pták, i těžké, daleko těžší než mrak plný deště.

 Ruce se zvedají k práci, spínají k modlitbám.

 Nohy chodí - jdou někým zavolány vždy tam, kde je Bůh a člověk, vesmírná rodina - cesty těžké, krásné a věčné koloběhem života.

 

 III. Rozjímání nad sebou

Zrodil jsem se - v těle matky jsem dostal tělesný zjev, abych začal cestu života jako duše vtělená - člověk Země.

Žiji v kruhu lidí a dění, jehož jsem jedním článkem řetězu, který spojil lidstvo s vesmírem, člověka s Bohem.

Mám cestu Zemí otevřenou i zavřenou hranicemi hmoty - vůli volnou i spoutanou představami lidství, které již zrozením umírá, padá nízko jak ze stromu list.

Myšlení mě zvedá do náruče radosti, sráží však i do propastí muk; duše odmítá bolest, nechce být sevřena starostí - přeje si, aby život ji vodil nebem, domem dětských her a blahého snění, krásou  vesmírnou.

Země však ukládá odříkání i přísné posty, kázeň a namáhání, službu, povinnost - zdráhám se, vymykám, nechce. Vymýšlím cesty z lidské slabosti, únavy a smrti, nevím kdy, jak a kam. Tíží mě otázky, na které Země neodpovídá, ale sama je množí, kupí v hory a na cesty všem.

Obzor se točí jen kolem mne nebo hmoty, v níž jsem jak vězeň hledící za mříže úzkých oken a ještě místo slunce má před zrakem chmurný mrak.

Nelze vykouzlit jas modré oblohy, dokořán otevřít dveře k Bohu, vstoupit na zářící práh. Ptám se sebe, proč to neumím, když mám rozum a jsem myslitel, mám vůli, cit a ruce, schopnost a sílu jít, činit, konat, tvořit.

Mnoho hlasů již dlouho mluví o tajemných věcech, pravda je však stále na vysoké hoře, nedostupná smrtelným. Slova jsou jako voda, jež rychle běží v dál, jsou horským pramenem průhledným i zakaleným hlínou. Pro sebe hledám nejčistší, ale ježto nejsem čistý a jasný sám, on se mi zřejmě vyhýbá, ale skrytě na mě volá: Pojď a hledej mě, člověče, ať se umyješ a ještě občerstvíš, ať jsi živ a v duši na věky zdráv!

 

 IV. Touhy lidství

Jsem v lidství jak v Bohem zapomenutém kraji, kde je šeď, prach, úhor a kamení; dobré osudy nepřicházejí do jeho cest, blahé chvíle se mu vyhnuly.

Touhy mě zavedly do těsného kruhu a nelítostného sevření; nechtěly vidět na čele trní bez růží, nohy zabořené do hlíny.

Touhy mě vedly světem, abych v něm nalezl ono blaho a štěstí, bez nichž duše nechce žít - ještě se však nenašlo místo, kde by duše byla na Zemi šťastna, jiné krásy nehledala, netoužila jít dál v nadějích, že najde hledané, žádané, známé i neznámé, od čeho chce pro sebe dar dnů pokojných jako ničím nerušené jezero ve vysokých horách ticha a mlčení.

Touhy mě nutily být pozemsky šťastným člověkem. Myslel jsem, že jiného štěstí na Zemi není, že svět je onen ráj, v němž je vše, co uspokojí, všechno duši dá. Nevěděl jsem, že jsou krásy na Zemi nevídané, bytí závratné jak pohled do hlubin, štěstí nadlidské, říše andělské.

Touhy mě mučily, chtěly víc než mnoho. Protože duše byla v mysli prázdná, v citu chudá, s myšlenkami dítěte - cítila se ve vesmíru malá jak na poušti slabé kapičky deště.

Touhy mi nedaly usnout v pokoji. Sterými hlasy mě volaly, vytýkaly a žalovaly, že mnoho nemilého je a dobrého není, jako bych já, člověk, měl mít poklad věcí a z nich každou zvlášť za těšitelku srdce, sestru blažených.

Touhy mají i velmi tvrdé ruce; chci však jen ty, které jsou hebkosti andělské a srdce mi marností nezraní; touhy mají mnohé tváře - já hledám již jen tu nejkrásnější.

Touhy jsou cesty za dalekým cílem - ale protože chci a přeji si být již člověkem dokonalým, staly se kratičkými, že takřka již vcházejí do vnitřních svatyní.

 

 V. Přání duše

Vedla mě přání trhat květy pozemskosti, ale ty rostly nad propastmi zla, na skalách tvrdosti - v zahradách lidství zanedbaného tisíce let.

Duše chodila neschůdnostmi Země a velmi si přála již odpočinout v zátiší víry a jistoty, v bezpečí naděje, že bude lépe a Bohu blíž - chce vstoupit do domu pokoje, do cesty ticha, na pole klidné práce.

Těžce se prodírám houštím zmatku a neklidu Země, oslaben zápasem s osudem, unaven napětím času. Proto si již velmi přeji cestu volnou, dny jako jaro a dětský věk.

Mému myšlení svět otevřel brány, avšak zatarasil mu cesty do nebes. Co však je platno rozbíhat se za věcmi života, když dnes jsou a zítra ne.

Chci zítřky jasné, oblohu lidství bez mraků, osud bez nebezpečných blesků i hromů vzdálených. Chci tam, kde je stále světlo, kde je vidět i malý stín na tváři pravdy. Dost již je soumraků a hodin před východem slunce, dost klopýtání a chůze po bludných cestách k ráji odbíhajících do dálek, které staletí nepřekročí.

Přeji si život volný vzletem silného myšlení.

Přeji si svět bez hrozby tělesné bezmocnosti, beze strachu, že zemře, kdo se narodí.

Přeji dobré a krásné sobě i všem - nelze, aby strom rostl bez kořene, růže voněla v silném stínu a půdě vyprahlé.

Nechci být ohlušen světem a ztratit tak jemný sluch pro harmonii Boží - proto si přeji, proto prosím a k Bohu volám:

Bože, dej mír, pokoj, lásku, jak náleží důstojnosti lidství, obrazu člověka, který je postavený k Tvému nejvyššímu, jedinému pravzoru!

 

 VI. Sto otázek sobě

 1. Čemu jsem zasvětil život, čemu věnuji čas?

 2. Uvědomuji si svůj život plně, uvědomuji si rozum, cit, vůli, myšlení?

 3. Chápu hloubku, dosah, úkol a poslání člověka?

 4. Jaký je můj vnitřní stav, čím jej projevuji v sobě i navenek?

 5. Jak silná je má víra, jaké hloubky a intenzity, vědomí a moudrosti?

 6. Přemýšlím o sobě, zkoumám sebe?

 7. Jsem takový, jak si přeji vidět druhé?

 8. Na jaký stupeň lidství se zařazuji, jak se cením, jakou inteligenci si  přisuzuji, jaký charakter?

 9. Všímám si životních jevů - s jakou pozorností je sleduji - dávám jim význam, hodnotím je?

 10. Vím, že Boží řády života jsou přísné i nesmírně moudré?

 11. Jak si cením dobro a kam je zařazuji ve stupnici hodnot?

 12. Jakým mám vztah k lidem všeobecně, jak je ctím a čím jim prospívám?

 13. Pracuji rád pro dobro neosobní, nebo myslím jen na své?

 14. Plním své úkoly rád nebo neochotně, s odporem?

 15. Jsem spokojen se sebou, svým postavením, chci je měnit, zlepšit?

 16. Hněvám se při malých nezdarech, dávám najevo nelibost, prudkou nebo mírnou nevoli?

 17. Jsem neochotný pomáhat, posloužit, ulehčit, nebo mám pohotově vlídnost  a úsměv pro všechny, účast i radu?

 18. Myslím si, že je mou záležitostí, co činím a jak?

 19. Snažím se být dobrý, nebo je mi to přirozeným, samozřejmým projevem?

 20. Záleží mi na úctě lidí, vědomě si jí dobývám?

 21. Uvědomuji si, jak málo vím o sobě, o životě, o Bohu?

 22. Toužím po duchovním poznání, vyhledávám je, mám je za cíl?

 23. Zkoumám příčiny svých depresí i vnitřní pohody a klidu?

 24. Překonávám vnitřní reptání, nespokojenost, nebo se poddávám každému přání, žádosti a živím je v sobě, jsem pro ně nešťastný?

 25. Uvažuji o tom, proč život je plný rozporů a protikladů?

 26. Hledám jejich příčiny a zkoumám, zda je sám sebou nešířím a nenásobím?

 27. Přemýšlím o neznámu duchovního bytí, o věcech Božích?

 28. Sleduji myšlenkové proudy, nechávám jim volné cesty, nebo je usměrňuji,  poutám, klidním a vědomě měním?

 29. Jsou mé city jak vlažná voda, kterou nikdo nemá rád, či jsou vřelé, hluboké, upřímné, ryzí, jaké rodí láska?

 30. Převládá rozum nad citem, nebo jdou nitrem ruku v ruce pracovat na zušlechtění a obrodě?

 31. Je má řeč podanou květinou, nebo kamenem, je ozvěnou upřímnosti srdce,  přímým pohledem čestného?

 32. Čemu věnuji den, volné chvíle, zájem, zálibu?

 33. Co mám za nejpotřebnější sobě a vůbec člověku?

 34. Mám soucit s trpícími, nebo je netečně míjím zaujat svou těžkostí a problematikou?

 35. Hledám formu pomoci potřebným, kteří přímo o pomoc neprosí pro svou  tichou pokoru a sílu v odříkání?

 36. Uvědomuji si potřebu duchovní pomoci druhým, snažím se ji dát nebo dovést  tam, kde je taková pomoc možná?

 37. Mám lásku v srdci, cítím ji, vnímám, dovedu ji projevit, dát?

 38. Miluji dobro?

 39. Toužím nahlédnout do tajů duchovního života, nebo se obávám jeho hloubky,  odpovědnosti z poznání i přísného Božího hlasu, který na člověku žádá dokonalost?

 40. Uvědomuji si, že mé lidství má malá křídla, že se nemůže vznést do výšin,  jestliže je nerozvíjí, nerozpřahá do šíře touha po Božském?

 41. Chodívám vnitřním suchopárem místo kvetoucím sadem myšlení na věci posvátné, vznešené, krásné?

 42. Cítím se silným, nebo slabým člověkem, dobrým, či provinilým?

 43. Koho obviňuji ze svých těžkostí, které má lidstvo a Země?

 44. Přijmu kritiku od druhých a uznám vinu?

 45. Snesu oprávněné i neoprávněné výtky i křivdu?

 46. Jak se chovám k lidem, kteří mně ubližují?

 47. Odpouštím rád, nebo po čase, mám v sobě stále hněv, roztrpčení a hořkost  vzpomínky na utrpení?

 48. Vyhovuji rád a ochotně přáním i prosbám druhých, nebo je odmítám tvrdě či  s omluvami?

 49. Vím, že sám jsem příčinou mnoha komplikací osudu, jeho nepříznivostí  a neutěšených situací?

 50. Namáhám se pro druhé, obětuji se, dávám skutkem i projevem lásku?

 51. Vyvíjím vědomě trpělivost, statečnost, sebezapření, vnitřní klid a jistotu důvěry v Boha?

 52. Chci být dokonalý?

 53. Jsem si vědom svých chyb, nedostatků, omylů?

 54. Zkoumám se neustále, zda nemám nízký stav nezušlechtěného lidství?

 55. Jsem dobrým příkladem jiným v práci, ve víře i v lásce?

 56. Dovedu klidně a trpělivě poučovat, vysvětlovat, mírně hájit sebe, omlouvat a obhajovat jiné?

 57. Jsem věrným přítelem, laskavým bratrem, pravým bližním svému bližnímu?

 58. Jaké mám představy o sobě, o druhých, o životě, o povinnostech člověka?

 59. Jaký mám vztah k Bohu?

 60. Jak často myslím na Boha, na svůj odchod do jiného světa, na přípravu  k němu?

 61. Je mi Bůh útěchou, radostí, touhou, nebo se bojím Jeho soudu?

 62. Co mě vede k modlitbě, jak ji prožívám, konám, co do ní vkládám?

 63. Zklidňuji se vědomím neustálé ochrany Boží, spoléhám na ni vždy?

 64. Zpevňuji naději, vyvíjím důvěru, překonávám jimi strach, tíseň, obavy?

 65. Hledám spokojenost a štěstí ve vnějším světě, nebo u Boha a ve svém nitru?

 66. Co mě těší, nad čím se rmoutím, co si přeji, co očekávám s radostí nebo  s úzkostí?

 67. Myslívám na svou vůli, že potřebuje zpevnění, prohloubení, snahu, cvičení  v úsilí být dobrým a moudrým, rozhodným v činu, jemným v lásce?

 68. Přemáhám pocity skleslosti, nechuti, slabosti a nemoci?

 69. Mám rád přírodu a vidím v ní obraz krásy a moudrosti Boží?

 70. Rmoutí mě krátký a těžký život lidí, utrpení zvířat, smrt všech?

 71. Chtěl bych pro lidstvo něco vykonat, ulehčit, usnadnit jeho vývoj?

 72. Toužím po širším uplatnění sebe, vyniknutí nad jiné?

 73. Zbavuji se sobectví, osobních hledisek, nebo je rozvíjím, podporuji myšlením?

 74. Jsem ochoten obětovat, dát bez čekání na odměnu a vděčnost?

 75. Jsem spokojen se svým tělesným zjevem, nebo skrytě reptám a jiným závidím  lepší vzhled, vyšší postavení?

 76. Jsem nepřející, úzkostlivý o své, bez ohledu k jiným?

 77. Jsem ústupný, nenáročný, smířlivý, bratrský?

 78. Znám význam pokory, skromnosti, hodnotu lásky?

 79. Reptám a projevuji tiše nespokojenost v sobě nebo hlasitě a před lidmi?

 80. Jsem si vědom odpovědnosti za svůj vnitřní i vnější svět?

 81. Rozlišuji dobré od zlého, prospěšné od škodlivého člověku, jeho cestě  k Bohu?

 82. Mám účast s těžkostí lidí i postavením tvorů Země, se vším živým a trpícím?

 83. Přispívám k míru rodiny, národa, světa?

 84. Přeji si dlouho na Zemi žít?

 85. Spoléhám na sílu svou nebo o ni prosím Boha?

 86. Pokládám se za samostatného, schopného, nebo mě trápí komplexy méněcennosti, slabosti?

 87. Rozjímám nad Písmem, uznávám jeho autoritu, projev inspirace Boží, Slovo  přímé?

 88. Rozvíjím dobro vědomě a za všech okolností?

 89. Kterou cestu k Bohu mám za nejlepší, nejkratší, jedinou?

 90. Jaká je má láska, komu je věnována?

 91. Chválím Boha a děkuji Mu?

 92. Jak projevuji prosbu, jak hluboký a vroucí je můj dík?

 93. Jsem člověk vděčný a umím dát vděčnost najevo?

 94. Myslím na Boha z lásky, nebo si z Něho činím služebníka a vykonavatele  svých přání?

 95. Cítím ve svém nitru blízkost Boží, jsem v ní a s ní šťasten a pokojný?

 96. Naslouchám hlasu svého srdce, který tiší a konejší nadějí v Boha?

 97. Kladu svůj osud vědomě do rukou Bohu k vedení a naplnění?

 98. Spěchám k nejvyššímu cíli po stupních dokonalosti?

 99. Jsem živ jako člověk boží?

100. Myslím na den soudu?

 

 VII. Soud nad sebou

Zapomněl jsem na své jméno člověk, co má Zemi dát - jinak bych mu nezůstával stále dlužen posvěcení a navždy bych se s ním už vyrovnal.

Svět mě vodí cestami neklidu a zmatku a já se nechávám vést jako bych šel krajinami rájů: povolně se poddám, nevymaním se z ruky nemoudrého vůdce, jdu a nevím kam, protože dům lásky na Zemi je uzavřený nebo velmi malý, že není možno v něm pracovat ani spát.

Mnoha věcí se dotýkám a mnohé nosím v dlaních, ruce mám však prázdné, kdykoli si myslím, že svět mi něco pěkného dal.

Přijímám svůj život jako samozřejmý - nezamýšlím se, proč vyvstal, zdali se hodinou smrti změní, kam se přenese, jak se mnou bude dál a před očima soudu.

Poznávám utrpení, protože jsem rmoutil jiné, málo je miloval, nezasvětil se božím cestám.

Dívám se na svět očima zastřenýma clonou sporů světa - proto jsem neklidný a zmaten sám, ze všech stran obcházím lásku a dělám, že ji nevidím ani neznám.

Protože jsem dosud nevyvíjel mír v sobě a se všemi, červ obav, starostí a nejistot ve mně hlodá, trápí mě pochybnostmi; tíží mě příští den.

Chtěl jsem být významný světským postavením, okusit ze slávy světa, a opomenul, že Bůh nejvíc cení skryté oběti, šlechetná jednání, soucit a pokoru, odříkání, posty duše.

Mnoho chci, mnoho si přeji a žádám - sám však neumím dát, obětovat v hloubce a šíři, jakou Bůh od člověka žádá.

Prosím o pomoc Boha - sám však Jeho dílo lásky silně narušuji, výchovu v božího syna činím nesnadnou.

Myslím, mluvím, slyším - dosud jsem však nedal tyto schopnosti do služeb Bohu, aby jimi ve mně projevil sebe.

Zdá se mi, že modlitba nemění můj osud, jak bych si přál, avšak nevím, není-li zvadlým nevonícím květem, jaký Bůh od nikoho nepřijímá, nezvedá od Země k nebi.

Rád naslouchám, když jsem chválen, sám však jiné nechválím, soudím jejich chyby a přísně na ně poukazuji; své si odpouštím, je i před sebou skrývám.

Málo přispívám ke svornosti národů a rodin, protože nejsem na vyšším stupni lásky, pro niž není otázky, kdo je jí hoden, kdy se má dát.

Nehojil jsem rány druhých, netišil jejich bolesti, sám však žádám mnoho léků od Boha na bolest svou.

Ještě ve mně nevzrostla seménka moudrosti boží v plný pěkný květ - a pak se divím, reptám i rmoutím se, že jsem jak od slunce vysušená tráva, po níž se šlape nebo hází do ohně.

Poznal jsem nespravedlnost a křivdy, sám jimi trpěl, protože křivdím na každém kroku v neznalosti skrytých příčin dění v zápase dobrého se zlým.

Svod světa mě odvedl od tichého rozjímání i tehdy, když jsem si je velmi přál; duchovní cestě vedoucí nitrem jsem se vyhýbal jako velkému namáhání.

Všednost mi zavřela mysl do malého kruhu, vložila cit do mělkých vod neschopných proudit a rozlévat se, dát zrcadlení lásce Boží v lásce mé.

Myšlenky mé slouží více tělu než duši pro vedení Zemí, kde je tolik křižovatek, rozcestí i propastí a tak málo východisek z nesnází osobních i všelidských.

Vědomí takřka pohlcují věci světa, hmota je přeplní, že není v něm místa pro vztahy k Bohu, otázky víry a problémy spásy, pro duchovní cit a myšlení.

Vytvořil jsem si dětské představy o životě a tím jej vložil do malého uzlíčku, nedal mu velikost Boha, nekonečnost tajemství, bezedno Božství, hlubinu boží lásky.

Svázal jsem se s prachem Země a v něm se pak cítil malý a jako jedna kapka v moři, sláb na to, abych své lidství postavil jako vysokou horu.

Nepřekonal jsem přitažlivost hmoty, ale velmi jsem jí podléhal; Boží věci zůstaly vyhoštěny za branami vědomí - byly nevítané pro svou žádost, abych opustil místo, kde jsem se zabydlel, abych odešel z lidství k životu anděla.

Řeka myšlenek zesiluje svůj tok, stává se prudkou; jak po bouři se její vody kalí, hučí s vzdouvají - je potřebí postavit jí pevné břehy, aby nerozryla onu půdu ve mně, kde se musí vypěstovat vzácné květiny, i když je nedbalostí neúrodná a ještě je v ní mnoho kamení.

Dosud jsem dovedl soudit jen druhé - vše, co je kolem mne a mimo mne; neznal jsem sebe a nechtěl ani znát - nemyslel jsem na to, zda sám nezasloužím přísný soud.

Pravda však čeká na můj pohled do jejích očí, abych ji učinil zrcadlem pro svou vnitřní tvář - pravda mě vábí, volá a praví: Pojď blíže, nahlédni a poznej se, posuď, zda jsi dobrý a láskou krásný; uvědom si, co v nitru máš. -

Jdu k tobě, pravdo, spravedlnosti Božská - zjev mi obraz, jaký mou duší stvořil Bůh. Ukaž mi i ten, který mám v sobě dnes - chci vidět i tenounké stíny ve své mysli, všechny podivné barvy citu a představy, z nichž jsem si tvořil svůj šedý i temný vnitřní svět.

Budu se zpovídat tobě i sobě - budu soudcem svých dnů a let.

 

 

 Část druhá: Cesta vzestupná

 

 I. Pokání

 

1. Vědomí vin

Vinou je:

Znesvěcení Božích tajemství života všemi formami rouhání: pohrdáním, posměchem, hanlivou, provokativní výsměšnou řečí, jíž se znevažuje a vyvrací jsoucnost Boha.

Myšlení plné odporu vůči Bohu.

Přímé rouhání, jímž je posměch a pohrdání Bohem v myšlení, v tichém i hlasitém slovu, skutku, kterým je odvádění druhých z cesty víry k neblahým postojům a projevům nevěřícího, skeptika, rouhače i posmívajícího se.

Popírání skutečnosti Boha, tvrdé, absolutní.

Znevažování, zlehčování posvátných úkonů i svatých jmen, jimiž je Bůh projeven a v nich uctíván.

Neuctivé vyslovování svatých jmen, jimiž je Bůh projeven a v nich ctěn na Zemi.

Chladná lhostejnost k Bohu, k Jeho tajemstvím a pravdám, dobru a lásce, k otázkám spásy a duchovního vzestupu duše vlastní i celého lidstva.

Neúcta k životu svému i každému.

Posuzování a odsuzování životních jevů zlou vůlí bez snahy hledat a poznat jeho řády, skryté souvislosti, vztahy věcí a bytostí, hluboké příčiny jejich existencí.

Odmítání, snižování a pronásledování těch, kdo jsou duchovními učiteli a kazateli, kněžími, prostými i osvícenými, malými i velkými apoštoly, proroky.

Neúcta k rodičům, nelaskavé, příkré jednání s nimi i blízkými v rodině blízké i vzdálené.

Opomíjení i vědomé nedbání povinné péče o jejich život, duchovní stav i hmotné zabezpečení v rámci vlastních možností.

Narušování bratrských vztahů.

Rozvracení rodinného soužití svého i jiných, také národního společenství, jeho svornosti a míru.

Vyhledávání sporů, jejich začínání od sebe a úmyslně prodlužované.

Odmítání smíru a přátelských vztahů.

Nepravdivé svědectví škodící úmyslně i pod vlivem okolností.

Odvržení i zavržení.

Zřeknutí se, odvrhnutí i lehkovážné opuštění bytostí postavených osudově do dané blízkosti, vztahu lásky, přátelství i rodinného soužití, nebo potřebných různého přispění tělesného, duševního i hmotného.

Vážnými, prokazatelnými příčinami nezdůvodněné rozvazování manželských svazků nebo jejich uvolňování lehkovážným ujednáním, zvůlí, vášněmi, necitelností, sobeckými nízkými žádostmi a bez smyslu pro povinnost, službu a pomoc spolužijících.

Zrušení početí nemající osudově předem dané důvody nemocí matky, zatížením zúčastněných rodů psychickými úchylkami nebo těžce léčitelnými poruchami mozku či nervového ústrojí; zrušení nese tyto stupně viny: je-li starší tří měsíců, rovná se vině zabití těla, je-li mladší, rovná se vině těžkého ublížení na těle.

Přerušení začátků početí stává se velkým dluhem oné bytosti, žádající vysoce záslužné a cenné služby mateřství a otcovství, protože pro svůj vývoj a postup potřebuje pozemské možnosti života. Jejich odřeknutí nese do budoucna nutnost vyvažovat žádané služby jinými formami pomoci. Mohou se naplnit za příznivých okolností již zde, ale také se nesou, nelze-li jinak, až na onen svět. Zrození lidské bytosti je nesmírně závažnou záležitostí její i dílem Boha. Jako takové je v řádu věcí i přísných zákonitostech souvislostí.

Každé odmítání početí zavazuje zúčastněné k povinnosti osobním údělem přispívat k neosobnímu blahu, zahrnovat do své pozornosti, péče a služby celý lidský svět, zvláště děti, nemocné, hmotně strádající, duševně zaostalé a trpící bytosti. Kdo opomíjí, nedbá, nechce pracovat pro blaho všech, posloužit svou vlohou v rámci možností a daných okolností, a přitom odmítá příchod nového člověka, který by třeba více a lépe pomáhal lidem než ten, kdo žádá o službu rodičovskou, uzavírá si cestu do vlastního života míru a blaha na dlouhý čas. Vstupuje do následků vin.

Všechny formy krutosti, tvrdosti a bezohlednosti.

Násilný čin usmrcující nebo zmrzačující tělo, působící bolest, neschopnost práce a normálního pohybu.

Týrání slabšího či jinak nemohoucího člověka i každého živého tvora.

Tichý myšlenkový nebo slovem pronesený souhlas s tvrdými činy, z nichž plyne tělesné nebo duševní utrpení, odnětí důstojnosti lidství.

Necitelnost k prosbám a potřebám žádajících, potřebujících pomoci a přispění slovem i skutkem.

Vyhrožování zlými činy.

Hrubé využívání slabých a tělesně méněcenných.

Vnitřní i zjevné pohrdání jinými, jejich zjevné ponižování a zesměšňování.

Osočování skryté, záludné.

Vlastní vyvyšování se z pýchy a samolibosti.

Úmyslná lež z nízkých pohnutek.

Zneužívání důvěry, přátelství a lásky pro úzce osobní výhody.

Netečnost nebo přitakání zjevné a prokázané nespravedlnosti.

Přitakání ke zjevné křivdě a nespravedlnosti.

Útisk z moci dané, zděděné nebo získané násilným způsobem.

Přísahy vědomě křivé, lživé.

Zákeřnost s úmyslem poškodit nebo zarmoutit druhé.

Nízká hrubá neřestnost.

Vědomé klamání z pohnutek ziskuchtivosti a ctižádosti.

Předstírání lásky, její klam.

Zrada přátelství, člověka, národa.

Prozrazení svěřených závažných tajemství.

Zneužívání rozumu pro spekulace.

Chytračení se zlým úmyslem.

Nadměrný blahobyt a užívání hmotného bohatství v blízkosti těch, kdo strádají a mají nedostatek potřebností.

Radost z utrpení druhých.

Nepřiměřené a špatné odměňování prokázaných služeb a práce všeho druhu.

Využívání a zneužívání slabosti a nevědomosti druhých.

Lhostejnost ke strádání lidí, k povinnostem křesťana.

Zotročování jakýmkoli způsobem.

Pyšné a panovačné jednání, chování, řeč.

Násilné vydobývání a vymáhání si tělesných rozkoší.

Všechny formy neukázněných vášní a nenormalit.

Snižování důstojnosti a jména člověka u jiných i vlastním špatným příkladem.

Násilné vydobývání si moci a vlády nad druhými.

Všechny formy lakoty, její projevy ve vlastním myšlenkovém světě a ve slovech a skutcích zjevných.

Lichvaření všech způsobů s hmotnými věcmi i kulturními hodnotami.

Zmocňování se majetku nečestností nebo násilím.

Všechny intriky k oklamání nebo ublížení.

Nesplnění závažných slibů a úmluv, jež jsou zárukou dobrého vztahu věcí i lidí.

Tvrdé odmítnutí možné pomoci potřebným nemocným, starým a dětem; jsou-li sirotci, je to zvlášť silně přitěžující okolnost.

Myšlenky a slova vyhrocené závisti.

Vymýšlení zlého slova a činu.

Přání zlého druhým.

Zatvrzelost v nepřátelství, neschopnost odpuštění.

Všechny projevy nenávisti a hněvu.

Hrubé pomluvy.

Příkrá odsuzování, vyhledávání chyb na druhých.

Radost z neštěstí druhých a přispívání k němu.

Postranní cesty, úmysly nečestné a velmi sobecké.

Jakékoli vydírání.

Pronásledování z nepřátelství, ze zlého přání ublížit.

Pomstychtivost v myšlenkách, slovech i skutcích.

Sobectví v malém i velkém měřítku.

Lstivé, úskočné jednání a dvojí tvář, zjevné i těžko postřehnutelné za maskou zdánlivé vlídnosti.

Bezcitnost ve všech projevech a formách.

Proklínání.

Všechna slova i skutky křivdy.

Všechny činy válek.

Všechno, co druhým způsobuje těžké utrpení, bere jim dobré jméno, čest, nezbytnou obživu, uplatnění, schopností i možnosti poučení a duchovního růstu.

Přivlastnění si neprávem jakýchkoli hodnot vyšlých z duševní práce a inteligence druhých v umění, vědě, technice.

Využívání nevědomostí, vnitřní i zjevné slabosti druhých.

Vnášení rozkolu do lidských vztahů.

Nesvornost.

Nenávist.

Násilné činy.

Příkré zneuznání schopností druhých lidí, jejich snížení, zlehčení a posměch z nich.

Odmítání potřebné služby lidem z lenivosti a pohodlí vlastního těla, z lehkomyslnosti nebo nesprávné hrdosti.

Lehkovážné vydávání do nebezpečí života svého i druhých.

Sebevraždy ve skutku i v jejich pokusech a úmyslech.

Vědomé odnětí cti bližním pro vlastní vyvýšení nebo z hněvu a touhy po pomstě.

Řeč utrhačná, nízká a nemravná.

Nízká a útočná ctižádost, z níž jiných vzcházejí nesnáze a bolesti.

Vědomá snaha druhé ponížit, sebe vyvýšit.

Vědomá vůle škodit a ubližovat.

Pustošení hodnot vydobytých prací jedince i lidstva.

Úmyslné a bezpříčinné trápení zvířat, ptactva a všech drobných tvorů Země.

Lehkovážné ničení přírody.

Posměch z chyb a vad nebo tělesné nemohoucnosti či stáří lidí.

Příkré a hrubé jednání.

Tvrdá a zraňující slova.

Zlé smýšlení a mluvení o druhých.

Řeč zlehčující a snižující mateřštinu.

Opomíjení konání dobrých skutků.

Každé včas neopravené vybočení z cest míru se všemi a lásky ke všem.

Každá z uvedených vin vylučuje člověka z duchovní cesty, i kdyby měl sebevětší teoretické duchovní vědění a chtěl nést označení duchovní člověk, jako takový se cítil a domníval se jím být.

 

2. Vědomí chyb

Chybami rozumíme skutky, které jsou nesprávně a nemoudře konány, ale nemají přímého zlého úmyslu, nevycházejí z nízce zaměřené pohnutky sobeckého, hrubě tvrdého a lstivého myšlení. Jsou to nedostatky dokonalosti, větší či menší úchylky od člověku vytýčené zákonitosti vysoce mravního řádu života, který rozvinut a uskutečněn nese všeobecnou harmonii vztahů uvnitř i vně věcí a jevů. Chyby nejsou skutky zla. Jejich vliv je však škodlivý tomu, kdo je koná. Znevažují jeho život a odnímají mu právo na důstojnost, ušlechtilost a moudrost člověka. Jsou to:

 

Myšlení příliš zaměřené na věci osobní a hmotné, tělesné.

City, které mají velmi malý okruh zájmů, chtějí jen blaho vlastní.

Mluva, jejíž jedinou náplní jsou běžné všední záležitosti, chyby druhých, neplodné posuzování.

Drobné pomluvy.

Nevhodná, nevěcná, zbytečná mnohomluvnost.

Hrubé vyjadřování.

Přílišné mluvení o sobě, svých schopnostech, možnostech, postavení a majetku.

Slabý zájem, lhostejnost k potřebám a utrpení bližních i celého lidstva v jeho těžkostech, nesnadném vývoji k obrodě a zušlechťování.

Nevšímavost k povinnostem plynoucím z postavení v rodině, na pracovišti a v celé národní i všesvětové společnosti.

Lpění na malichernostech a pomíjivých hodnotách i zevnějšku.

Přílišná a zbytečná péče o hmotný blahobyt a tělesné pohodlí.

Malý zájem a snaha o vyšší poznání a o duchovní život.

Velká nestřídmost v jídle a pití.

Velké hovění smyslovým žádostem.

Silná touha po vyniknutí zjevem nad jiné.

Malá snaha konat dobré, zapuzovat zlé, překonávat vnitřní slabost a malé vědění.

Labilita charakteru.

Velká žádostivost věcí.

Příliš mnoho přání.

Nedodržování závazků.

Neukázněná rozmarnost.

Přebujelá veselost.

Nedůstojné chování.

Prázdné žerty a vtipkování.

Neodpovědná a polovičatá práce.

Neustálé kritizování bez vážných a věcných důvodů.

Nevhodné žertování na účet druhých.

Neupřímnost v chování - jiné na jazyku, jiné v srdci.

Takzvané slabůstky a libůstky.

Předstíraná láska.

Láska malá a mdlá jak světélko svíčičky.

Slabá vytrvalost.

Nestálá věrnost a oddanost v přátelství.

Neuvědomělý,nerozvinutý vztah k Bohu.

Víra v srdci nezakotvená - jen ve slovech.

Bezdůvodná domýšlivost.

Neocenění práce, služby, námahy a dobra jiných.

Nevděčnost.

Neochota.

Nevlídnost.

 

další