Lidská duše,
která přistupuje k rozjímání i modlitbám s pokornou a čistou myslí, se srdcem
toužícím po dosažení velkých milostí, které se přibližují v čase vánočním,
velikonočním a svatodušním k člověku duchovně probuzenému, nechť si uvědomí, že
přistupuje k věcem nejvýš svatým, čistým a krásným. Nechť její rozjímání je
hluboké a její modlitby jsou vroucí. Nechť přemýšlí o všem a domýšlí obsah
všeho, co je jí sdělováno. Nechť si v mysli stále vybavuje jednotlivé meditace
a znovu o nich přemýšlí, hloubá a snaží se pochopit, co se jí zjevuje.
Každičké
slovo je cenné a důležité, nad každým je třeba uvažovat a zkoumat sebe, zda
slova vřelé úcty k Bohu, jež modlitbami zní, nachází v nitru odezvu, zda
opravdu mluví do duše a z duše.
Ta duše,
která nedosáhla dosud tohoto stavu hluboké zbožnosti a nepociťuje tolik citu
lásky a oddanosti k Bohu, nechť i ona trpělivě se ponořuje do všech meditací i
tehdy, je-li nucena vůlí a snahou po dosažení stavů vyšší zbožnosti nutit se k
modlitbám. Nechť tím více prosí Ducha svatého, neboť jedině z Jeho darů a
milostí může dostat vroucí city zbožnosti.
Modlitba k
Duchu svatému je sice určena pro čas sestupu Jeho milostí, tedy pro čas
svatodušní počínaje měsícem květnem až po svatou Trojici, ale Jeho působení
začíná již před tímto časem a pokračuje i přes tento čas. Je tedy nejen možno,
ale i přímo prospěšno obracet se k Němu stále, v
každé chvíli, kdykoli je duše sklíčena anebo stojí před vážnými úkoly zemskými
i duchovními.
K tomuto
spojování s Duchem svatým, k těmto prosbám i vzýváním stačí mnohdy několik slov
nebo odstaveček z modlitby, právě takový, jaký se nejlépe hodí ke stavu nitra v
té či oné chvíli.
Vzývání svaté
Trojice následuje za rozjímáním svatodušním. Je vyvrcholením mystického roku i
všech milostí, které sestupují. Zde opravdu již duše předstupuje před Boha v
celém Jeho tajemství, vyjádřeném třemi svatými jmény: Otec - Syn -
Duch svatý.
Není třeba
připomínat, že je to čas nad jiné vzácný, neboť zde je Bůh v celé svatosti,
síle, moci, moudrosti a lásce. Proto se modlitba ještě více zvroucní, myšlenky
se ještě více rozletí a city rozehřejí. Prokonává se
podle zbožnosti duše až po dobu jednoho měsíce. Je možno se k ní během roku
vracet.
Po tomto
duchovním rozepětí a vzepětí přichází doba lahodného,
smírného a pokojného spočinutí duše v Kristově srdci. Zde již ustupuje bázeň
před nevystihlou svatostí a tajemností Boží k tichému horoucímu vyznání lásky
ke Kristu, k Bohu blízkému, dobrotivému a milujícímu. Duše se noří do této
dobroty, do této lásky a vzývá v meditacích Krista. Je šťastna vědomím, že
nalezla tento Zdroj, a proto si znovu připomíná, co tento Zdroj skrývá, co
obsahuje a co duše sama z něho bere.
U tohoto
Zdroje je třeba se pozdržet co nejdéle, duchovně s ním žít po celý zbytek
mystického roku; vracet se k němu a denně pokud možno alespoň jednu větu
pojmout do mysli a žít jí po celý den nebo týden, aby se zbožný povzdech
proměnil v hluboký niterný prožitek, v plné pochopení a důvěrné sblížení duše s
Kristem. Vždyť Kristus je náš cíl, Láska Boží je naše naděje a spása.
Nechť toto
rozjímání přiblíží duši k tomuto cíli alespoň o jediný stupínek. Stane-li se
tak, pak splněn je její úkol.
Ó, Duchu
svatý, milostí svou k tomu každé duši pomáhej. Amen.
V předvečer
svatodušní prožila jsem niterný zážitek ve chvíli, kdy jsem myslí stoupala
vzhůru ke Kristu a vzývala Ducha nejvyššího.
Nejdříve se
mi odhalilo vysoké, převysoké schodiště, které dole bylo dosti široké, ale čím
více stoupalo k výši, tím se stávalo užším a užším, až skončilo u stolu, kde
stál kalich zahalený rouškou, jak tomu bývá v chrámu, když kněz před mší
postaví kalich na oltář.
Od tohoto
stolu po obou stranách až dolů po celé délce schodiště stáli andělé. Cítila
jsem, že ruce těchto andělů vynášejí mne vzhůru ke Kristu, jenž ukryt byl v
obraze zahaleného kalicha. Prošla jsem Kristovými silami a stoupala ještě výše,
až jsem postřehla před sebou sedm stupňů. Stanula jsem na prvním stupni. Cítila
jsem se již velmi unavena a netroufala jsem si kráčet výš.
Zatoužila
jsem si na chvíli odpočinout a usadit se na prvním stupni. Sotva jsem si to
však pomyslela, promluvil ke mně tichounký jemný hlas: Neboj se a pojď jen
blíže. -
Poznala jsem
dobře tento jemňoučký hlas, tak čistý a krásný, tak dojímavý a vroucí jako
nejdražší hlas mateřský, neboť promluvil ke mně již vícekrát a vždy stejným
zabarvením, stejným dojímavým něžným tónem i jemně tichoučkým, že se musím
stále podivovat, jak je možné, že ho vůbec mohu zachytit a uslyšet. Je to hlas
Ducha nejvyššího.
Když mne
vybídl tak povzbudivě, odvážila jsem se stoupat výše, až jsem přešla všechny
stupně a stanula na posledním. Před sebou jsem vnímala a silně vyciťovala něco
jako trůn Boží, jako vysokou stolici, na níž někdo Neviditelný spočívá.
Nižádnou podobu jsem nemohla zachytit. Když jsem se však podívala vzhůru, tu
vycítila jsem nitrem veliká nádherná křídla, bílá, doširoka nad trůnem
rozpjatá. Nic jiného jsem však nevnímala, ani tělo ani hlavu, jen ta překrásná
křídla.
Stála jsem
pod nimi a zachycovala jejich krásu. Skládala se z malounkých drobounkých
peříček, která se chvěla jako živá a vydávala jasný modravý třpyt. Na okamžik
jsem cítila, jakoby tato křídla mne objala. Snad jsem v tu chvíli ztrácela
vědomí, neboť mne obestřela závrať, v níž se všechny myšlenky a city
rozplývaly.
Když jsem si
zase uvědomila sebe, své myšlení a cítění, sestupovala jsem dolů. V klínu jsem
držela celou kupu nádherného bělostného peří. Cítila jsem, že na mne shora
stále padají peříčka a z mé hlavy zase dále padají na všechny, s kterými žiji v
duchovní lásce. Každému z nich spadlo jedno peříčko do klína.
Tato peříčka
byla tak krásná, tak bělostná, a přece byla jakási pružná, téměř živá, se
zvláštním modravým leskem.
Posadila jsem
se na jakémsi místečku a prohlížela si bohatství ve svém klínu. Sáhla jsem
rukou do peříčka. Jaký to byl pocit! Bylo jako nejjemnější, nejbělostnější a
nejčistší vlna, tak jemňounké a hebounké jako ten překrásný hlas Ducha
nejvyššího.
Když jsem se
tak kochala dotekem peříčka, zase se mi ozval krásný Hlas: Vlož do něho své
srdce. Mnoho v něm pozná, mnoho pocítí, mnoho pochopí. -
A tu opravdu
se mi zdálo, že mi někdo srdce vyjímá a vkládá do hebounké krásy. Byla to
chvíle krásná a blažená. Spočívala jsem v peříčku, v silách a milostech Ducha
nejvyššího. Mou duchovní tvář ovívala jemňounká křídla a hladila ji jako
nejmilovanější ruka drahé matičky.
Nezapomenutelné
a nevyjádřitelné . . .
Když jsem
nabyla sil a myšlenek, tu jsem počala děkovat Duchu nejvyššímu a oslavovat Ho
nejkrásnějšími jmény. Obdivovala jsem Ho a kořila se celou duchovní podstatou.
Nevím již, co
všechno jsem myšlenkami a city mluvila, ale pamatuji se, že jsem Ho také
prosila za osvícení všech lidí, aby poznali cestu ke Kristu, a za osvícení
těch, kteří vedou zemské děje, aby nalezli cestu z těžkostí, nesvárů a válek.
Hlas mi
odpověděl: Prosíš-li, učiním. -
A vtom jsem
spatřila, jak nade mnou z neviditelného Zdroje vyšlehly jiskry a letěly dolů po
neviditelných páskách do hlavy, do myšlení, do rozumu lidského. Byla to
světélka, která osvěcovala rozum lidský na místech, kde uznal Pán za potřebné a
vhodné.
Pak jsem se
vyciťovala v maličkém lehoučkém obláčku, jak se snáším dolů tak jak jedno z
těch krásných bílých peříček, takové krásné nic, takové jen vědomí a bytí bez
tíže, bez hranic a pout.
Tento obláček
sestoupil do mé hlavy. V něm jsem prožila zasvěcení Ducha nejvyššího.
Unesena
krásou prožitku, volám celým srdcem:
Duchu
nejvyšší, Ty tajemná, nádherná Sílo Boha mého, Tebe poznat a v Tobě žít je
vrcholem života člověka.
Vyšel jsem
před obličej tvůj, ó, duše probuzená láskou Kristovou, láskou Boha tvého, abych
zasvětil do tajemství seslání Ducha svatého tebe i všechny duše Bohu věrné a
oddané, které pracují na díle apoštolském, na díle osvícení lidského rozumu, na
díle probuzení lidské duševnosti.
Pojď se mnou
k onomu času, kdy Kristus na Zemi v Ježíši činný, kdy po skončení svého úkolu
odebral se do oblastí vyššího duchovního života. Nebylo tenkrát dovoleno
člověku poznat činnost Ježíše Krista v duchovních oblastech, a také žádný
člověk nemohl Ho více sledovat a zachycovat od chvíle, kdy nastalo Jeho
nanebevstoupení.
Když uzavřela
nebeská opona Ježíšův bytostný obraz a oči užaslých učedníků přestaly vnímat
tuto nadzemskou krásu, jež ztratila se v modravém zářícím éteru nebeské oblohy,
tu nastal pro ně nejtěžší okamžik.
Hledíce jeden
na druhého, nemohli se vzpamatovat z úžasně silných dojmů, které prožívali po
celý čas svého obcování s bytostným Ježíšem Kristem. Nemohli se vzpamatovat
zvláště z těch podivuhodných chvil a zážitků, kdy zmrtvýchvstalý Pán mezi ně
opět přicházel ve své podobě, a přece docela jiné a zvláštní, než na jakou byli
dříve uvyklí.
Často se jim
zdálo, že vlastně už na Zemi nejsou, neboť bývali obklopeni světlem a září,
slyšeli milý hlas Páně. Dívali se do Jeho tváře, drahé a známé, která však byla
průzračná a hořela, jakoby tisíce jisker v ní plálo.
A ruce, probodené ruce, které podél těla do hrobu kladli,
vztahovaly se nad jejich hlavy, ale byly už jiné, jako ze světla utkané.
Upadali
učedníci v těch chvílích do zvláštních stavů, do vytržení ducha. Když minuly
chvíle tohoto důvěrného obcování s Pánem, tu se často domnívali, že snili
krásný sen.
Tak bylo v
oné chvíli trvalého odchodu Ježíše Krista do nebeské vlasti.
Když se vzpamatovali
z krásného obrazného zření, které je v Písmu zaneseno jako Nanebevstoupení
Páně, tu zmocnila se jich velká bázeň a úzkost, neboť to byl okamžik, kdy se
vyprošťovali z aurických sil Ježíšových, které je po
celý čas prostupovaly a balily jakoby do ochranného pláště, pod nímž byli
bezpeční, v klidu, v pevnosti a jistotě, kde odpočívali a spočívali jako
ptáčátka v hnízdě měkce vystlaném matčiným peřím.
Byli šťastni,
byli blaženi, neboť dotýkali se po dlouhý čas samotného zdroje lásky Boha,
spočívali na srdci a v srdci Krista. To, co oni prožívali, neprožil do té doby
a od té doby nižádný lidský tvor. Stali se tak vyznamenanými a navždy
poznamenanými, takže jejich nitra podnes jsou čistá od poskvrn zla, i když
ještě mnohokrát se vrátili do Země, aby pracovali a pokračovali na díle, jež
jim určil Bůh.
Dokud Pán byl
s nimi, dokud vnímali Jeho postavu a slyšeli Jeho hlas, dotud byli prosti
jakékoli obavy a bázně, neboť věřili, že Mistr je jejich Pánem a Bohem, že má
všelikou moc a sílu, která i mrtvé tělo oživila a dala mu velkou slávu a krásu,
že tato Boží moc a síla nade vším zvítězí, tedy i nad nepřáteli Kristovými, a
že jim, učedníkům, snadno se bude žít, že budou ode všech velebeni a že celý
židovský svět co nejdříve v Krista jako Boha uvěří.
To všechno jim
bylo snadné a samozřejmé, protože oni sami v této moci a slávě Boží žili, s ní
se ztotožňovali a byli stálými svědky všech divů.
Avšak toto
živé svědectví Boží moci i poznání Božství Ježíšova bylo jen výsadou a
vyznamenáním toho malého zástupu nejbližších přátel a učedníků Ježíšových.
To právě bylo
to nejpodivuhodnější, že Ježíš ve styku s lidmi, kteří byli niterně vzdáleni
poznání Jeho Božství v jemné formě láskyplnosti a dobrotivosti, soucitu a
milosrdenství, neprojevoval se jim jako Bůh s celou svou mocí a slávou. Naopak,
byl tak skromný až přímo úzkostlivě a s velikou cudností a ostychem skrýval
svou Božskou hodnotu, že mnozí byli tím oklamáni, nedůvěřovali a nevěřili těm,
kteří byli hodni poznat Krista v celé Jeho Božské přirozenosti.
Toto u Krista
stále je. Dává se poznat jen těm, kteří jsou toho hodni.
Blahoslavení
tiší a pokojní, neboť oni Boha viděti budou. -
Ale minul čas
a krásná skutečnost obcování s Ježíšem stala se Jeho učedníkům jen nádherným
zážitkem a prožitkem, jen vzpomínkou, takže se vše jevilo jako sen, úžasný a
nádherný sen se silnými dojmy. Tyto sice trvají a to, co v mysli prožito,
obnovuje se ve vzpomínkách. Ale v té chvíli, kdy pohasla záře a učedníci
sestupovali z hory, kde naposled hovořili s Pánem, do hlučícího a hašteřícího se
davu židovského, když dotkl se jich tvrdý život a tvrdá skutečnost, když dav na
ně pokřikoval a jim spílal, tu oni jsouce pevně a plně v lidství zasunuti,
zhrozili se svých lidských bratří.
Tito lidé
měli s nimi stejnou podobu, stejnou řečí mluvili, a přece jejich řeč zněla
Ježíšovým učedníkům cize a chladně, jakoby z jiného světa. Jakoby se s těmi,
mezi nimiž se zrodili a s nimiž se dříve ztotožňovali cítěním a myšlením, stala
velká změna, zatímco oni, učedníci, prožívali s Ježíšem celou tu podivuhodnou dobu,
co s Ním procházeli duchovním jsoucnem a učili se od Něho rozumět Bohu a znát
Jeho lásku.
Učedníci
cítili, jakoby ostatní zhrubli, ztvrdli a stali se jakýmisi divochy s
nesrozumitelnou řečí. Zdálo se jim, jakoby mezitím oni sami prožili staletí,
takže neznali své známé, když opět přišli mezi ně.
Ve
skutečnosti však nezměnil se lid, nezměnil se čas, ale oni sami prošli vnitřním
vývojem, kterým lidstvo bude procházet po mnoho staletí. Působením přímých
Božích sil, působením přímého Božího Slova v jejich nitru, v jejich mysli a
duši, odehrál se proces obrození, obnovy, znovuzrození a vzkříšení všech
jemných myšlenek a citů. Toto probuzení je právě vyvoláno v lidských nitrech
působením lásky Boha, Ježíše Krista.
Učedníci
naplněni Kristem, spojeni s Kristem, měli se tak stát nástroji, prostředníky,
přes něž půjdou k lidstvu nová a nová dobrodiní, milosti a dary, nová zjevení a
poznání, nová uvědomění a posléze i nový život v Bohu.
Setkáním s
lidmi, kteří jim byli nyní vnitřně cizí a vzdálení, naplnilo jejich srdce
velkou bolestí a steskem. Sami plni ještě slávy a láskyplnosti Kristovy,
zalykali se až touhou obejmout všechny lidské bratry, pozdravit se s nimi a
říci jim: Pojďte, bratři, radujte se s námi, Kristus vstoupil na nebesa, aby
připravil nám místa ve věčném blaženství. Nebude již utrpení, nebude bolestí, v
lásce budeme žít a v lásce s Bohem se spojovat. -
Tato slova
však zůstala nevyřčena, neboť srdce se jim sevřelo předtuchou, že jsou posláni
jako ovce mezi vlky. Jak budou mluvit, jak obstojí před moudrostí Mojžíšových
kněží, kteří kličky hledali a smáli se jejich neznalosti zákonů a obřadností?
Tak světlo v
jejich duších planoucí pohasínalo a láskyplnost, jíž byli naplněni, krčila se v
koutku duše jak vyplašený pták, kterého sup chce zardousit.
Jako doposud
plni horlivosti nabízeli Pánu své služby, tak nyní osamělí bez svého Mistra z Nehož brali sílu, stáli tváří v tvář židovské neúprosnosti,
tvrdohlavosti, a na druhé straně pohanskému filozofování, nevěře i všelikým
bláznivým vyvolávačům pekelných duchů.
Byla to
nejtěžší zkouška, kterou prošli od dob prvního setkání s Mistrem.
Podobně jako
tenkrát na moři, když v hrozné bouři volali: Pane, zachraň nás, hyneme -
bděl Pán nad nimi a v čas největší nouze přišel jim ku pomoci. Ve vážný čas, na
rozhraní starého a nového věku, kdy Pánem určený lid stál před svými novými
dějinami, před vývojem, který ostře určil hranici mezi světem hmoty a ducha,
přišel sám jako Mistr, Učitel lidu vyvoleného, do oblastí hmoty, aby vyvedl z
ní, z jejího poddanství, ducha i duši člověka. Nemohl však zůstat v ní trvale a
dlouho, neboť hmota porušuje a poskvrňuje duchovní čisté jsoucno. Je jen
dočasným projevem bytí a bude znovu vrácena svému původnímu stavu. Lidstvo musí
v ní žít a vyvíjet se po určitý čas, aby dosaženo bylo žádoucího cíle a účinku,
jímž je vývin vůle k dobru a lásce. Ovšem život v takové hrubé formě je v
mnohém nebezpečný pro člověka. Proto Bůh ostříhá jeho cesty, bdí nad člověkem a
v čase potřebném vždy mu vzbudí učitele, kteří vedou a usměrňují.
I sám Mistr
byl v určený čas vzbuzen a přišel jako nejvyšší Učitel lidstva. Protože nemohl
sám bytostně být stále u člověka přítomen, povolal vyvolené a určené učedníky,
aby z nich vychoval učitele pro svůj lid.
Učitelů,
kteří by vykládali a vedli člověka cestou určenou starým zákonem, bylo dost a
byli již velmi vycvičeni, takže nastávalo u nich za doby Ježíšovy již přímo
řemeslné vyučování. Duchovní cesta, která vlivem takového vyučování byla příliš
zlidšťována a upravena tak, aby hověla určitým lidem, určité kastě, nemohla
uspokojit požadavky, které byly od Boha žádány na lidstvu.
Proto se
Mistr obrátil na muže prosté, nezatížené zlidštěnou duchovní moudrostí, a z
těch vzbudil nové učitele svému lidu. Člověk, který je povolán k tomuto úkolu,
nemůže arci pracovat jen svou vlastní silou. Sám jsa na Zemi a oděn hrubým
tělem, které naprosto brání pohledům do vyšších sfér duchovních, nemohl by
dobře zjevovat věci ducha z oblastí ryze nehmotných, aniž by do toho nepřipletl
věci a zdání zemská. K tomu potřebuje pomoci právě z těchto oblastí, z oblastí
duchovních, aby mohl lidstvu zjevit, objasnit věci jemné, které se vymykají
lidskému životu na Zemi.
Když tedy
byli zvoleni učedníci Ježíšovi za nové učitele lidstva, tu bylo jisté, že
museli projít také zvláštní průpravou, aby dobře mohli svůj úkol splnit. Ježíš
s nimi sice hovořil zřetelnými lidskými slovy a často je duchem zaváděl do
duchovních sfér, kde v obrazech jim ukazoval rozličné myšlenky moudrosti a
kázal mnohá naučení pro budoucí život na Zemi, jak si jej Pán Bůh přeje mít, a
dokázal jim svou Božskou podstatu svým zmrtvýchvstáním a mnohými zázraky a
divy. Ale nemohl je za krátký čas všemu vyučit a všechno jim ukázat, čeho bylo
třeba. Znal dokonale člověka a dobře předvídal, že učedníci ztratí svou smělost
i své vědění a že budou bázliví a neschopní k významnému a těžkému úkolu.
Tak se
ocitáme v úvaze svatodušní.
Člověk od
Boha Ducha jsa stvořen, duchem v podstatě je, a všechno to, co viditelné je na
něm, je jen obalem, šatem, do něhož se duch jeho oděl, aby byl viditelný a aby
byla zřejmější jeho činnost. Má-li tedy člověk ve své podstatě tak velkého
Stvořitele, jakým je Duch nejvyšší, který v této stvořitelské činnosti Otcem je
nazván, tu je jisto, že stvořené dílo Jeho, duch lidský, je s Ním v úzké
součinnosti, která ustavičně trvá. Kdyby pominula tato součinnost, jeho duch by
ztratil své vědomí, svůj život.
Tato
součinnost, toto neviditelné spojení, kterým je každý člověk k svému Stvořiteli
připjat, umožňuje život a bytí lidskému duchu sídlícímu ve skrytosti v lidském
těle nejdříve duševním a pak teprve tělesném. Přes tuto neviditelnou nitku
života přichází člověku síla k myšlení a k činům. Není člověka, který by sám ze
sebe byl, žil a myslil. Vše přijal jako vlohu do svého ducha při počátku
stvoření.
Na tuto
neviditelnou, člověku dosud neznámou pásku s Otcem a Duchem nejvyšším myslel
Ježíš a na ní stavěl, když volal prosté rybáře k dílu učitelskému,
apoštolskému.
Když přišel
čas rozloučení s učedníky, tu slíbil, že pošle jim sílu Ducha nejvyššího, sílu,
která je bude v budoucnu posilovat a rozmnožovat všechny schopnosti, Ježíšem
probuzené.
Ano, toť velké tajemství Boží, tato ustavičná posila, proudící k
člověku ze sfér vysoké duchovnosti. Tato síla to byla, která vkládala prorokům
slova na jazyk a hovořila, vyučovala a vedla vyvolený národ cestou, kterou si
přeje vést Otec syna svého, ducha lidského.
Duch
nejvyšší, Moudrost Boží, a Kristus, Slovo Jeho, stáli u člověka od počátku a
budou stát věčně věků. Mohl tedy Ježíš Kristus přislíbit učedníkům pomoc a
posilu ze svých sfér, mohl přislíbit a posléze i seslat a uskutečnit příchod
Ducha Utěšitele, Ducha moudrosti a pravdy, Ducha nejvyššího, neboť spolu v
jednotě jsou, a co jeden činí, to druhému je zřejmo a
sám na tom vždy je účasten.
Učedníci
jsouce zvoleni za vedoucí učitele nové cesty křesťanské, prožili na sobě přímo
tuto silnou zázračnou inspirační sílu, která jim umožnila konečnou práci. Mohli
se stát zvěstovateli nového náboženství, nových přikázání, nových stavů zjevení
a zasvěcení. Protože jejich úkol byl v tehdejší rozjitřené době velmi obtížný,
muselo se stát zřejmým i jejich osvícení i jejich vyvolení za hlasatele nového
Slova Božího.
Stalo se to
právě v čase, kdy byli společně shromážděni na modlitbách a poradách. Tehdy
stala se památná událost, že síly Ducha nejvyššího se poprvé snesly přímo dolů,
do zemské sféry, aby zde působily viditelně.
I slyšena
byla rána hromová a ohniví jazykové se ukázali nad hlavami apoštolů. Až do
takové zjevnosti se ukázaly síly Boží, síly Ducha nejvyššího.
Tímto svatým
dějem uzavřel se starý a počal nový život člověka. Bůh sám se přiblížil k
člověku tak jako dosud nikdy od počátku Země. Přišel jako Pravda, Láska a
Moudrost.
V těchto
silách Božích člověk nyní žije a vyvíjí se.
Ó, raduj se,
duše má, Bůh k tobě přišel, aby vlastní silou a vlastní rukou vedl tě vzhůru po
cestě nádherného duchovního života. Čiň vše, co v silách tvých se nachází, abys
tuto Boží ruku sama brzy u sebe pocítila, aby i nad tebou ukázal se jasný úkaz
sil Ducha nejvyššího, které v tebe sestoupí, abys prožila to, co před tebou
prožili ti, kteří lásku Kristovu do srdce přijali, v ní žili a s ní se
spojovali ve svém životě na Zemi. Amen.
V čase, kdy
Země vydává ze sebe všechno nejkrásnější, kdy květy se široce otvírají slunci,
jeho teplu a světlu vstříc, aby je přijaly do sebe, aby jimi žily, rostly,
kvetly do krásy a do plodu, přichází tajemné působení Ducha svatého. V tomto
čase dostává se duši sil k plnějšímu pochopení Božích zákonů a k rozvinutí
duchovního života. Duše je tehdy vnímavější a nejpřístupnější úvaze o velkém
stvořitelském díle Božím.
I má duše je
dojata, když hledí do krásy Země, do jejích nesčíslných tvarů a barev. Její
mysl letí jako ptáček vzhůru k nebesům, aby jako on zpěvem vzdala díky
Stvořiteli, aby zaplesala a zaradovala se nade vším, čeho se jí každodenně od
Boha dostává. Plněji a bystřeji si uvědomuje, že myslí, vnímá a chápe, že
dotýká se Země, že žije, mluví a jedná. I v ní se probouzejí dříve neznámé a
netušené myšlenky a city.
Jako krásný
květ, jenž z pupenů vyrůstá, aby rozevřel kalich svůj a ukázal celou svou
krásu, tak i duše má probuzena jemným vánem Boží
milosti, jemným políbením Kristovy lásky, otvírá city a myšlenky, aby rozpjaly náruč vstříc teplu, záři a jasu, které přicházejí
k ní z nebeských sfér.
A v tento
krásný zemský čas, kdy Země se celá koupe ve slunečním jasu, kdy ptáci zpívají
a všechno kvete, přichází k duši mé z nebeské sféry přesvatá síla, nejčistší
pramen milostí Ducha svatého. Ach, jak přímo bázeň duši jímá, když si uvědomí
tento přesvatý čas, když si uvědomí, kdo se v tomto čase k Zemi sklání. Sklání
se, aby těm, kdo mají duši rozkvétající do květu, otevřenou jako nejtoužebnější náruč všemu neznámému, tajemnému, ale přitom
krásnému a silnému, co z Boha vychází, dal ze sebe částečky sil.
Tyto síly
dopomohou duši ke statečnosti, vytrvalosti, v dobrých úmyslech a snahách,
ujasní mnohé těžké problémy hmotného života, posílí v utrpení a při očišťování
duše, odkryjí stíny i veškeré její nečistoty, skryté v nejtajnějších a nejhlubších
místech niterných.
Ó, jak
maličká je má duše před Bohem, jak málo má velké moudrosti a lásky. Jen
nepatrné úlomky zachycuje, jen zdaleka a nesměle tuší, že Boží dílo je úžasné a
hluboké.
A přece má v
nitru touhu, aby mohla pochopit část těchto nesmírných tajuplných věcí, aby se
mohla přibližovat k velikému Tvůrci, čerpat z nepřeberných pokladů Jeho Ducha.
Avšak marná je touha, marná snaha odkrýt tajemství, marné vzlety myšlenek a
citů do neviditelných a neznámých sfér a prostorů, dokud Tvůrce sám neodkryje
clonu před očima člověka, dokud nevloží sílu do jeho ducha, která jediná může rozdmychat bystrost a chápavost pro věci a dění skryté. A
tuto sílu k poznání a pochopení posílá po Duchu svatém, který je částí samého
Tvůrce.
Vím tedy, ke
komu se mám obrátit, toužím-li opravdu upřímně a vřele po pochopení Božích
tajemství, po všem, co mi umožní cestu k Bohu, neboť k tomu všemu dopomáhá Duch
svatý.
Veliká a
neobsáhlá je působnost Jeho v nitru člověka. Jestliže si toto uvědomuje má
duše, tu s velkou úctou a s vřelou toužebností očekává svatý čas Jeho působení
a těší se i doufá, že na ni skane krůpěj omilostnění, že i ji podaruje Dárce
věčného Boha, Duch svatý, aby mohla lépe prospívat na cestě k dokonalosti své,
na cestě k Bohu.
Ano, duše má
již vykročila na svou těžkou, avšak radostnou a slavnou cestu, když se navrací
do náruče Otcovské. Ruka Ježíše Krista ji na ni uvedla. Avšak duše sama nyní
musí prokazovat, že svou touhu po Bohu bere vážně a opravdově, že nechce již
žít životem Země, ale že chce žít životem nebes. Tato její opravdová touha
nemůže však zůstávat jen v mysli a v citu, ale musí vyjít z nitra přeměněna v
život - přeměněna ve skutky.
Ale od vřelé
touhy nitra až ke skutkům, jež touhu zevně vyjadřují, je dlouhá cesta, plná
obtíží a zkoušek, plná obav a časté malomyslnosti. Je proto třeba, aby slabá
vůle byla posílena.
Kdo ji však
může posílit? Nikdo jiný nežli Ten, k Němuž touha duše letí, k Němuž se upínají
veškeré naděje, veškeré myšlenky - Bůh sám.
A Bůh, vida
slabost duše, vida i její snahu k dobrému, vychází ku pomoci. Posílá v tento
čas Ducha svatého, aby pomohl ve všech věcech, na všech stranách, kde je
potřebí: zpevnit víru, podepřít naději, rozvinout lásku, posílit vůli, aby
silně a neochvějně stála ve všech zkouškách a pomohla setrvat v dobrém myšlení,
slovu i skutku.
Ó, jak je mi
třeba těchto milostí Ducha svatého, jak po nich toužím. Vždyť má vůle tolikrát
se hroutí v pokušeních i zkouškách, víra se často chvěje v základech, naděje
slábne a láska - ta je jako holátko bez peří, slaboučká a neschopná
života.
Jak mohla by
duše prospívat na cestě k Bohu, jak by proměňovala a vtělovala myšlenky a
zbožná slova do života, do skutků?
Ó, zajisté,
jen pomaloučku by kráčela svou vytčenou cestou, možná, že by se i zastavovala,
klopýtala a znovu upadala do starých chyb - do starého způsobu života,
který je příčinou soudů a trestů Božích a tím nových a nových utrpení.
Jestliže si
uvědomuji tyto své slabosti, tím více toužím, tím více se těším na pomoc Boží,
která přichází v darech Ducha svatého. Ačkoli se cítím velmi nehodna, přece
toužím své myšlenky pozvednout, city posílit a složit je k nohám velikého Dárce
a prosit Ho z celé duše, aby v čas svého naklonění k lidem i na mne se
rozpomenul a podaroval mne vším, co v sobě skrývá, v takové míře, jak si
zasloužím.
Z Boha vyšlý Dárče života, Dárče síly ducha a
duše mé, Duchu svatý, který máš všechnu svatost Jeho, všechnu moudrost a sílu,
k Tobě volám z celé duše své:
Hle, já jsem
člověk, žijící na Zemi s tělem, jež ukrývá myšlenky a city, mluvící řečí, která
má tvrdý zvuk, myslící myšlenkami, které mají zálibu ve věcech zemských, cítící
city, které jsou jak neumělá jednoduchá píseň.
Ty však dobře
víš, proč toto všechno mám. Ty znáš mé osudy od počátku, znáš cesty, kudy
kráčely nohy na Zemi, nohy těla i duše mé. Jestliže toto znáš, tedy víš, čím
provinila se duše má, čím mysl, slovo i cit před Bohem mým, jenž mne učinil.
Víš-li o mém pádu i o jeho příčinách, tedy znáš i prostředky, jimiž se pád
vyvažuje, znáš i hloubku pokání a očišťování mého.
Znáš-li mne
takto, co mohu Ti říkat já, člověk padlý, já, duše lidská, odsouzená k životu
Země v jejích pokušeních a trápeních? Mám prosit Tebe, abys mi dal to či ono,
když potřebuji ze všeho, co Ty máš a co můžeš dát?
A protože neznám
hloubku svého provinění, protože je v hrůze jenom tuším a toužím setřást jeho
tíži, jeho pouto, které mne tisklo až k zalknutí, že sotva žiji a dýchám tak,
že o mně Bůh ví jako o živém tvoru, tu neodvažuji se prosit Tebe, abys duši mou
podaroval, abys jí pomohl v její tísni a zmatku i sklíčenosti, abys vylil na ni
paprsky Světla, v němž by ona poznala jasněji a plněji, kde jsou nebezpečná
místa nitra, z nichž vychází hřích.
Avšak Slovo
Boží ústy Ježíše mluví o Tobě jako o Duchu Těšiteli. Jak milé a krásné je to
označení. Jakou naději do duše vlévá. Naději takovou, že rázem se duše
odhodlává a jde k Tobě blíž a blíže, Ty svatý, tajemný Činiteli Boží, a vzývá
Tě jako svého Zachránce, jako Toho, jenž přišel, aby dovršil dílo Kristovo, aby
ti, kdo Kristovým Slovem poučeni a vedeni, nabyli síly, odvahy a statečnosti ne
ke kroku, ale k letu k výšinám nebes, k Bohu věčnému.
Ó, věřím,
pevně věřím, že Ty sám učiníš u mne vše, čeho třeba, jakmile nahlédneš do duše
a poznáš její touhu i snahu k dobrému. Dívej se tedy, dívej do duše mé nejen v
tento svatý čas Tvých milostí, ale stále a vždy, kdykoli bude třeba, abys mohl
svou milostí, silou a moudrostí působit v mém nitru rozkvět do krásy, čistoty,
dobra i lásky, aby cesta k Bohu, kterou nastoupila duše má, ubíhala mílovými
kroky, aby brzo, brzičko spočinula duše v náruči Otcovské, v náruči Boží.
Ó, způsobuj u
mne zázraky, aby jazyk můj se otevřel a chválil Boha bez ustání, aby mysl lehká
jako ptáče na Boha jen myslela a aby skutky rozsévaly růže, kamkoli zapadnou, růže
lásky, úsměvu, radosti, pokoje a světla. Způsobuj, aby ony za mne Bohu písně
nejkrásnější zpívaly, aby lidem zřejmo bylo, že duše
je Kristova a Kristus u ní a s ní.
Ó, Duchu
svatý, Dárče Božích milostí, vzývám tě a volám k
Tobě, modlím se a prosím:
Zjasni mé
oko, otevři sluch, aby viděla a slyšela duše, co Božího je. Zjemni slovo mé,
zbystři mysl mou a naplň moudrostí, rozněť city do
velké lásky. Já pak Tobě děkovat budu ustavičně a chválit Tebe v Bohu na věky
věků. Amen.
Svatá
Trojice, koruna vší velebnosti Boží
Do srdce
zapisuj, duše má, slova tato, která pronáší Kristus, jenž v Trojici svaté
přebývá.
Učinil Bůh
Zemi, jaké dosud nebylo, Zemi, kde hodlal vychovávat tvory, jimž vtiskl obraz
sebe samého do nitra.
Jaká musela
to být Země, že hodna se stala nosit tyto krásné obrazy Boží? Nemožno si ani
pomyslit, nemožno představit, neboť co podobenstvím Božím je, je tak dokonalé,
tak krásné a moudré, jak jen Boha samého hodno je.
Představ si
chrám nebo oltář, v němž ukryto je to Božské, co člověk ve svém stavu může
pochopit. Ó, zajisté, tam sneseno je všechno, co podle zdání člověka je
nejkrásnější, co nejvíce viditelné, co nejvíce lahodné oku, co vzbuzuje dojetí,
co uvolňuje myšlenky od prachu Země a vzlétnout jim na okamžik dává do takové
výše, kam stačí síly ducha.
Ocitne-li se
noha v chrámu, v němž ctěn je Bůh, tu i hlava pyšná a sebevědomá se poněkud
schýlí a ruka mimoděk po její pokrývce sáhne, aby obnažením alespoň maloučko
dala výraz všemu, co v oné chvíli nitrem, duší i myslí táhne.
Oko potěší se
lahodností a krásou, jež všude dýchá, uchu zalahodí tajuplné zavanutí, které
jakoby tisícerými tóny, sladěnými v nejvyšší harmonii ticha, se v duši
vemlouvalo citem, jenž až k slzám je dojemný a milý.
A myšlenky,
které ještě venku hrdě o díle člověka mluvily a domnívaly se mít vlastní sílu,
tak zpokorněle stojí zastaveny v letu, neboť vznešenost a velebnost, jež
promluvila v tolikerých věcech, sevřela a stiskla je. Je třeba tohoto
stisknutí, neboť nespoutaný lidský rozum je oř silný a bujný.
Ó, chráme
Boží, s tolikerou péčí tě člověk oblékl do krásy a velebnosti a vložil do tebe
všechno, co um a bystrost jeho vynašla a dovedná ruka vytvořila. Žel, že
sloužíš jen člověku pro sváteční chvíle, kdy přesycen všedností a shonem světa,
zatouží nalézt v tobě potěšení pro myšlenky, oko i ucho své.
Avšak duše,
ta chudá je jak žebráček, jenž u chrámových dveří stával za časů jeruzalémské
slávy.
Ó, přečasto,
když míjíval jsem jeho žalostnou bezmocnost, chudobu
i rány, vnímal jsem a viděl v něm všechny duše lidské. Viděl jsem lidi v těle,
oděném do všelikých ozdob a nádherností, jak do chrámu uvádějí své duše a
domnívají se umnými zpěvy učinit pro ně vše, co se patří a co je povinností.
Mé oko však
je jinak zřelo, zimomřivé a schoulené, s mnohými ranami a nečistotou jako ti
ubožáci sedící na schodech. Plakalo oko mé bez ustání, rmoutilo se srdce.
A když
nádhera chrámová ukryla hříchy, ukryla chudobu a bídu duší, když do zlata se
oděl služebník oltáře, když zazněl zpěv a vznešený chór harf, tu zdálo se, že
člověk dal Bohu vše, co jen Mu může dát.
Nechtěl jsem
kárat tebe, lide můj. Těžko je slepému o kráse mluvit, těžko hluchému
představit si zvučnost. Věděl jsem a znal Zákon. Vím nyní, kdy Otec pokynul, že
i slepý má prohlédnout a hluchý uslyšet. Proto podobenství nová dávám,
podobenství, která světlo slepým a zvuk hluchým přinesou. Ne marně do chrámu
jsem uvedl tebe, duše má, abys za všechny dnes uviděla a uslyšela.
Věz:
Když učinil
Pán, Bůh tvůj, ducha tvého, dal mu místo, kde jej chtěl vychovat. Toto místo
krásné je a svaté, v němž soustředěna je všechna dokonalost Boží. A víš, jak
země tato zvána je?
Nazývá se
duše lidská.
Ano, to je
bydliště ducha lidského. V ní žije, v ní se vyvíjí a vychovává, aby jednou
zazářil v něm obraz Boha, který jej vytvořil. On vtiskl do něho své snahy, svou
všechnu dokonalost, moudrost a lásku.
Dal-li duchu
lidskému pečeť a otisk sebe samého, pak dal mu vše proto, že synem ho nazval.
Jím korunoval své dílo. Proto nese duch lidský tuto nádhernou korunu na hlavě
své, korunu, jejímž nositelem a králem i vládcem je Bůh ve svaté Trojici.
Jméno svaté
Trojice je jen označením všeho, co je dokonalé, krásné, moudré a láskyplné v
jednotě Boží - Bůh ve své mnohoznačnosti.
A tato svatá
Trojice, tento souhrn, tato koruna všeho, co člověk si jen představit může, je
v lidském duchu. V něm myslí, tvoří, mluví, cítí, v něm ustavičně je činna a přes něho vytváří onen podivuhodný svět lidské
duševnosti. Rozvíjí jej do široka, do krásy a síly, aby co nejvíce a co
nejsilněji se vyvinul, aby v něm se potom plně uplatnil lidský duch, zesílil ve
vědomí, v poznání, kým je a kdo v něm žije a působí.
Teprve
tenkrát, až se bude lidský duch plně projevovat, plně žít, plně chápat, tvořit,
myslit, mluvit a cítit, bude zřejmý obraz svaté Trojice v něm, pak teprve bude
nejen číst, ale také rozumět slovům Písma: Bůh stvořil člověka k obrazu
svému. -
A co říci o
duši, o tom místečku svatém, na němž tolik Pánu, Mistru tvém záleží, že jen v
něm tě oslovuje. Nedivno již, že tolik o ni péče. Na
ní a jen na ní záleží, jak brzy a do jaké míry dá možnost uzrát svému duchu.
Uvědomíš-li
si, duše má, všechno, co k tobě mluveno, pak svátek v nitru prožiješ, svátek,
den významný, v němž člověku je připomenuta svatá Trojice.
A ještě
maličko.
Když tedy touto
chvílí oko tvé prohlédne a ucho zaslechne, tu vstoupí noha tvá do chrámu. Tělo
tvé, jež ruka tvoje hmatá, je tím pravým, nejtišším a nejkrásnějším chrámem, a
oltářem je té chvíle duše sama. V ní se ukrývá ten nejkrásnější poklad, v ní se
nachází celé Božství - Bůh ve svaté Trojici, jenž v tvém duchu je živý.
Ó, važ si
chrámu svého a střez jej jako veliký poklad. Opatruj
své tělo, aby co nejdéle bylo stánkem Božím. A oltář v něm - duši
svou - do květů zahal, do citů lásky a touhy po Bohu, Pánu a Stvořiteli
svém, ať milo a radostno je přebývat v něm svaté Trojici. Amen.
Svatá
trojice, Bože jediný, vzývám tě z hlubiny duše své a vysílám k Tobě v čase
Tvého oslavení, v čase svaté Trojice, nejsilnější city pokory, víry, naděje a
lásky.
Kéž hlas
modlitby mé pronikne oblastmi všech nadsmyslových krás a zastaví se u Tvého
trůnu, kde v jednotě svaté trváš v Otci +, Synu +, i Duchu svatém +. Do těchto
přesvatých jmen, do vůle, moudrosti a lásky vkládám v tomto niterném spojení s
Tebou celý život svůj.
A když si
rozjímám v tuto chvíli, kdy jméno svaté Trojice vzývám a ctím, tu právě
nejsilněji a nejvýrazněji si uvědomuji, co ono v sobě obsahuje. Uvědomuji si
veškerou dokonalost a krásu, celý ten soubor Božích projevů.
Jak nemám být
v tuto chvíli jako člověk vzdálen od všedních dojmů života na Zemi, když stojím
před branou Nejsvětějšího.
Jak nemám být
přepokorný a dojatý, jak se nemám chvět bázní; vždyť hlas modlitby mé až za
tuto bránu spěchá, touží se dostat do náruče svaté Trojice, tam, kde zní hlas
Kristův, kde ruka Otcova čeká na lidské syny, kde péče Ducha svatého ustavičně
sílu a posvěcení posílá člověku.
Ač si
připadám jako lidský tvor nicotný, když zrak svůj pozvedám od Země až ke
hvězdám tak vysokým a dalekým, tak krásným, přec víra má odvahu mi dává
promluvit a oslovit Tebe, Bože ve svaté Trojici jediný.
Dává mi
odvahu volat k Tobě za vyslyšení proseb mých, i když tak v dalekosti
a v neviditelnosti se nacházíš, že ani oko, ani sluch můj zachytit Tebe nemůže.
Však naděje
má, již do srdce zasel všem Ježíš Kristus, Syn Tvůj, Tebou vyslaný a Tebou
pověřený ke sdělení zvěsti o veliké nekonečné lásce Tvé, tato naděje mi
dovoluje modlit se k Tobě, vzývat Tebe, oslavovat a posléze i prosit, když mysl
sklíčena a v duši malá síla je.
Když víru a
naději v sobě mám a po nich jak po schodišti krásném vzhůru ke svaté Trojici
stoupám, tu v rozjímání svém, v myšlenkách i citech pokorných a vroucích,
zastavuji se náhle jak bleskem zasažen, a myšlence tiché naslouchám:
Ty v pokoře
se klaníš, slovy lahodnými k svaté Trojici promlouváš, avšak kde jsi zanechal
lásku? I tu jsi na počátku modlitby své slíbil dát. -
Ó, svatá
Trojice, Bože jediný, odpusť, že lásku jak popelušku
jsem oblékl a nechal ji stát na schodišti, když stoupal jsem vzhůru k Tobě. Ó,
jistě, kdybych více v nitru se jí obíral, kdybych snažil se ji v královnu
proměnit a odít ji krásným rouchem, že nemusel bych se za její vzhled hanbit,
ale v myšlence i v citu na první místo bych ji postavil, aby ona první přede
všemi pozdravila Tebe.
Ach, jak maličko
jsem se naučil milovat Tebe, svatá Trojice.
Kdybych více
byl Tebe miloval, dávno již bych stál blízko u Tvého trůnu, dávno bych už
šťastný byl i blažený. Však já ještě tolik lkám, tolik bojuji a tolik se musím
snažit o myšlenky a city dobré, Bohu milé. To nejlépe měří sílu mé lásky k
Tobě, svatá Trojice. Vždyť víra krok i život sílí, naděje radost dává, ale
láska skryje a zaplaší každý sten, každou trpkost i nezdar, zklamání.
Líto je mi
při tomto poznání, že tolik dovednosti v práci získaly ruce mé, že tolik
bystrosti nabyl rozum můj, že však srdce nepostačilo v kroku a zůstalo v
pozadí, do lásky se nerozvilo, lásku nezmnožilo. A proto ona dnes v modlitbě mé
jen tichounce mluví, nesměle, neboť nezná ještě slov, nezná sílu citů svých.
Však Ty,
svatá Trojice, Bože jediný, nejlépe znáš chyby i slabosti mé. Proto umlkám v
obžalobě své, na kolena padám a ruce k Tobě ve vroucím mysli vytržení zvedám v
modlitbě, jež prochvívá silně a zbožně mou bytostí.
Svatá
Trojice, Bože, přijmi vzývání mé, přijmi modlitbu vroucí a jejímu hlasu otevři
bránu srdce svého. Vylej do mysli i do srdce mého nádobu milostí svých a pomoz
mi tak dosáhnout nejsilnější lásky k Tobě i k bratrům mým, s nimiž žiji nyní na
Zemi a s kterými žít jednou budu v nebi Tvém.
Ó, srdce
Kristovo, láskou Boží naplněné, v Tobě se učím věřit, doufat i milovat, v Tobě
vzývám svatou Trojici, ji uctívám a jí díky vzdávám. Amen.
Když nitro
naplněné city lásky k Bohu, upnulo se ke Kristu, tu ukázal mi Mistr tento obraz:
Nejdříve jsem
spatřila niterným zrakem, jak z výše sestupuje ke mně Mistr můj, Ježíš. Jak
sestupoval z výše od Krista, bral na sebe prostý šat, bílou suknici přepásanou
v půli rouškou v barvě krve. Když se přiblížil, vztáhl ruce k mé hlavě, která
měla čelo i oči zahalené bílou rouškou, jakoby jen lehce přehozenou. Ruka
Mistrova zvedla cíp roušky tak, že odkryla mi oči.
V tom
okamžiku jakoby stál Kristus přede mnou, ale já viděla jen část prsou, tu, kde
se nachází srdce. Sotva jsem si to uvědomila, už jsem spatřila srdce skoro jako
lidské. Mělo barvu krve a tvar spíš mystický, krásně formovaný a nahoře
vykrojený.
Uprostřed v
srdci se nacházela ostrá hluboká rána jakoby od meče. Kristovy ruce nenadálým
pohybem roztrhly tuto ránu, že celé srdce se otevřelo. Z rány počala vytékat
krev, tak úžasný a silný proud, jakoby měl v ní utonout celý svět.