Kriste, toužím ulehčit břímě Tvého kříže svou
vlastní vnitřní čistotou. Přijmi mou upřímnou touhu i snahu. Podepři pevný
úmysl pokojně myslet, láskyplně mluvit, obětavě pracovat pro duchovní dobro mé
i lidských bratří, pro upevnění a rozmnožení dobra, lásky a svatého božího
pokoje na Zemi.
Od této chvíle se odříkám všech myšlenek,
slov i skutků, jež mi brání v tomto úmyslu. Vypuzuji je z nitra a uzavírám jim
vstup Tvým jménem a láskou svou k Tobě. Naplňuji své nitro touhou přerodit se a
přeměnit, že nebude potřebí, aby Kristus snímal z mé duše viny, bral je na
sebe, za ně trpěl a vystavoval se trestům za ně. Toužím dosáhnout stavu, kdy po
Tvém boku se stanu prospěšným ve chvíli, kdy budeš snímat viny lidských duší.
Kéž tato má touha vyroste do vůle a jí se uskuteční . . .
Volám k Tobě, trpící Kriste. Nauč mé srdce
pokorněji trpět, nauč mne více milovat a žít podle Tvého vzoru.
Prosím Tě, obětující se Kriste, vlévej do mé
duše sílu, abych dovedl jako Ty pokojně, mírně a tiše snášet kříže života.
Přijď a daruj mi sebe, daruj mi novou duši, vstup do mne Duchem svým. Přijď a
sestup ke mně co nejblíže. Chci s Tebou spolupracovat, myslet, žít, chci se s
Tebou sjednotit pro dílo lásky.
Děkuji Ti, Beránku Boží, za krůpěj Tvé krve,
která skanula na mou hlavu z Tvého kříže a vykoupila mě tam pro život v Bohu,
pro věčný život v lásce. Buď odpuštěním pro mne ve chvílích Božího soudu . . .
Pane, nejsem hoden, abys sestoupil do mého
srdce. Nejsem hoden Tvé posily, nejsem hoden Tvého Ducha a Duše. Jen Ty sám mně
učiníš hodným všeho svatého a Tvého. Vstup do mne.
Dobrotivý Otče, děkuji Ti za přesvatou
chvíli, kterou jsi mi dal. Nechť je z ní dáno všem, s nimiž mě pojí bratrská láska
. . .
Bože, můj Otče, Tebe prosím:
Pohlédni na mne jako na člověka, který tak
dlouho světem bloudí, že již neví, která cesta ho přivede v rodnou vlast. Proto
uchop mne pevnou rukou, veď mne, veď - vždyť nechci být bloudícím, vždy jen
hledajícím; chci stanout u cíle, u Tebe, již nyní, již dnes.
Pohlédni na mne jako na pramének, který v
moři má obrátit svůj směr. Proto nedovol mu vlít se znovu do podzemních proudů;
nechci již zpátky, ale vždy dál a blíž k Tobě, Výško nedozírná, Dálko věčně
nedohledná - k Tobě, Otče můj!
Pohlédni na mne jako na duši, kterou máš
nazvat svou dcerou, a proto jí dávej z věna pro ni určeného. Vždyť nechci, aby
byla hříšnou duší lidskou, chci, aby byla zvána Marií.
Můj Otče, Tebe prosím:
Pohlédni na mne jako na svého syna, který se
synem přestal jmenovat. Proto z lásky nad ním se smiluj a otevři znovu dveře
pravého domova. Vždyť nechci již okoušet života, z něhož odešla láska a
moudrost se stala maličkou.
Pohlédni na mne jako na své pole, na němž má
vzrůst plnoklasá pšenice, a proto přerývej mne pluhem
své vůle; vždyť já nechci být neužitečným tvorem, úhorem vhodným jen pro
pastviny nebo pro vysetí méněcenných trav.
Pohlédni na mne jako na zahradu, v níž mají
kvést růže, a proto hluboko zaboř do mne rýče svých zásahů; vždyť nechci být
místem, kde kopřivy se rozrůstají a květy nevoní.
Můj Otče, Tebe prosím:
Pohlédni na mne jako na vyhloubenou jamku pro
vysazení ušlechtilých jabloní a vsaď do mne strom krásný a nejplodnější; vždyť
nechci bez Tebe žít, prázdný a nenaplněný.
Pohlédni na mne jako na vinici, která má
vydat slunce ve svých hroznech; proto vydej mne Slunci - Kristu - do
náručí. Nechci, aby se ode mne odvrátila ústa ochutnávající mne jako člověka v
mých slovech, v mém jednání.
Můj Otče, Tebe prosím:
Pohlédni na mne jako na záhon květů, jenž
dlouho nebyl zalitý, a vnes do mne všechny skryté vláhy z prazdrojů; vždyť
nechci stát v lidských cestách jako ten, kdo do nich nic nevloží, nedá, mimo
svou nedokonalost.
Pohlédni na mne jako na dům, ve kterém máš
přebývat, a pokyň duchovním stavitelům, aby jej rychle připravili pro Tebe;
vždyť nechci být stále smutný sirotek bez Otce . . .
Děkujeme Bohu od první hodiny dne do
poslední.
Děkujeme Mu myšlenkou vyslovenou slovem, i
tou, která přes rty nepřechází a je skrytým pokladem mysli.
Děkujeme Mu city, jaké vyvstávají dojetím a
oblažením duše, vědomím, že modlitba je vyslyšena, a dáno, oč prosí, co žádá a
předkládá Bohu jako potřebu člověka, světa, tvorstva, Země, nebes i vesmíru.
Děkujeme tichoučce a jen v
srdci . . .
Děkujeme vroucně a s láskou - s
láskou . . .
Děkujeme hlasitě:
Bože - Bože - Bože -
Bože - Bože - Bože - Bože -
Pane - Pane - Pane -
Pane - Pane - Pane - Pane -
Kriste - Kriste - Kriste -
Kriste - Kriste - Kriste - Kriste -
Otče - Otče - Otče -
Otče - Otče - Otče - Otče -
Bože -
buď vzdán Ti dík - buď milován -
buď slaven - buď uctíván . . .
Skloň se před Tebou Země a lidstvo padni na
kolena, a andělé nechť slávě Tvé zpívají písně a volají:
Bože, k Tobě posíláme lásku svých duší, do
prostorů posíláme, voláme: Bůh je náš dobrý Pán - milovaný Bůh a Pán je
náš dobrý, milovaný a věčný Bůh . . .
Ticho přišlo tichoučkem jak zeleným
paloučkem -
neslyšet krok srny, když pozdní večer je
a bez poskvrny je šat Měsíce;
člověk přejde úzké hranice myšlení i mnohé
věci malé,
do nichž zavřeno je lidství ještě dětsky
slabé,
a pak oblékne si všechno, na co myslí, na co
vzpomíná si,
do halenky bílé, aby všechno bylo krásné,
líbilo se srdci, jako milý milé,
chodilo v opánkách zlatých jaké mají nohy
svatých,
co nedotýkají se země . . .
Ticho přišlo tichoučkem jako světlo obloučkem
očí k domu vědomí -
duši řeklo: blaze - blaze mi; u mne není
nocí -
jen bílé jasné dny, odpočinek v kráse, která
všude je,
ale nepozná a nepozná se očima
lidí . . .
Ticho přišlo jak obláček na oblohu z neznáma;
duše na ně zavolala: neodcházej, zůstaň déle,
aspoň chvíli nebo do rána, až obzory do
růžova od tvé něhy zjasní -
snad myšlení otevře se, bude krásný podivnými
květy -
vždyť i večer nebo podzim mají velké květy
zasnění a kapičky rosy,
aby i na Zemi srdce vypilo si kalíšek
občerstvení . . .
Ticho přišlo s kouzlem, ani nedýchá,
jak vznosná katedrála mlčenlivá, přetichá za pozdního
dne,
když všichni odejdou a ona sama je, v Bohu
spočívá
vzdálená lidských hlasů, které odmítají
krásu -
kdyby bylo možno i slunečního jasu,
jež tak vroucně hladí, všechno
objímá . . .
Rád bych se podíval v hlubinu vědění a
poznal,
odkud všechny lásky, radosti i bolest
pramení -
zdali pravda žije, a tam, kde se mnoho o ní
mluví,
jen ona sama mlčí, tvář si neustále skrývá,
že je těžká, velmi těžká víra - že je to
právě ona -
jediná, krásná kněžka Boha, která ví, která
zná
tajuplná slova, jimiž se skála nejtvrdší
otvírá . . .
Srdce otvírá se jak modlitební kniha,
když se duše cítí od života příliš
utištěna -
pak mluví silná slova a vždy začne znova,
myšlenkami Boha volá, i citem Bohu sděluje,
čím jí nitro překypuje, čím ji osud rmoutí
na podivné, na obtížné pouti po Zemi,
na níž připadá si jako cestovatel bez mapy i
bez vody,
jak u cesty jabloň planá, nikým ještě
neroubená,
která dosud nemá ovoce lahodné
chuti . .
Komu však chce vypovídat srdce mé,
že cesta jde suchopárem nebo horkem dne,
že člověk nese těžké břímě, chodívá s ním
jako kdysi kajícník šel v zimě
s nepokrytou hlavou, pěšky, sláb a bos -
vždyť žádný člověk neví,
a Bůh tváří v tvář neřekne, plně nevypoví,
proč je to a proč je ono, a kým je i zakázáno
vstoupit dřív než tělo zemře, celou duší do
radostí,
nepoznávat ostny smrtí, ani to, co jinak
rmoutí,
dávat jiným i sám sobě ono štěstí,
jemuž nelze dávat lidská jména,
protože nic společného nemá
s tím, co se rodí nebo
umírá . . .
Slovo jako oběť kladu na oltáře Božství,
a přál bych si, aby jich bylo velké množství
jako je krásných květin na Zemi -
proto jdu si pro ně do zahrady myšlení, do
studánek srdce,
kde jen čistá voda pramení a vše je v ní
průhledné a jasné,
jako když se rozední a slunce zvedne záclony
nad Zemí
a ona je viditelná, jak by spočívala na
dlani.
Slovo kladu na ten oltář nový,
který v člověku je postavený,
Bohu věnovaný k Jeho oslavení za onoho času,
kdy tak málo hlasů o Něm promluví.
Slovo jako oběť kladu Bohu do dlaní,
prosím a říkám Mu tiše a za všechna lidská
srdce:
přijmi ji . . .
Bože a Pane, dovol mi promluvit o sobě slovem
duchovním, dovol mi promluvit k Tobě:
To tajemné, to něco nevystihlé, čemu říkám
můj život, mé já, má duše, ptá se mne jakoby v něm byla živá lidská řeč a bylo
tím, kdo vypráví a má posluchače dialogů lidského rozumu a duchovního srdce,
když je drtí duševní bolest či těžký nervový otřes, tíže dnů doléhá a svět se
hroutí jak na písku či vodě postavený hmotný objekt. Můj život ke mně volá a
naléhavě žádá - popros Boha, požádej Ho ve jménu člověka:
Nejvyšší Pane, řekni - řekni již to
osvobozující, to nádherné, co mne pozvedne a zařadí do nesmrtelné existence, do
hodnoty věčně trvající, i když se hmota zcela rozloží a pohltí ji vesmírná
prázdnota - nejvyšší Pane, řekni, a já to přetlumočím všem, a na všechny
strany světa:
Živote člověka, jsi, protože já jsem a ty jsi
ve mně embryo Božského tvořivého lůna, v němž se vyvíjíš a již spěješ k
porození, jímž teprve se projeví tvá velikost, tvá krása - nezaměnitelná,
nezastupitelná univerzální úloha, služba. -
I řekl jsem svému životu, své duši, svému já:
Bůh je s tebou a ty s Ním jednotou jediného Života. Tak se ztiš, zklidni a stul
v Boží dlani, jak v teplém hnízdečku pták. Pokoj nechť je v tobě a mír ve tvých
myšlenkách, pevná jistota buď s tebou na všech cestách . . .
Modlitba k otevření duchovního života
Vyslyš mne, Ježíši láskyplný, vyslyš mne,
Kriste, Lásko Boží sama.
Vyzvedni mne na chvíli ze zajetí hmotného
výše do zářivých sfér, kde světlo Tvé ozařuje veškeré stvoření, aby slova má
mohla jasněji a silněji znít. Tolik proseb k Tobě mám, že zdám se sama sobě
neskromná a příliš žádostivá Tvé láskyplné pozornosti. Ale opakuji si slova
Tvá, jimiž nabádáš člověka k prosbám, k tlučení na dveře domu Otce našeho, a
ujištění, že prosícím dáno bude.
Modlívala a volávala jsem Tě, já, duše
lidská, když teskno mi bylo na Zemi a bolest mne zchvacovala, ale zdálo se mi,
že marně volám a prosím, neboť kolem mne bylo ticho a já v zoufalství svém sama
jsem byla. Nevěděla jsem a neznala tenkrát ještě podmínky, které si stanovíš u
člověka, jenž se k Tobě obrací a k Tobě volá. Vím již dnes, že rmoutíš se nad
takovým vzýváním a voláním, které se ozývá jen tenkrát, když duše vyplýtvá své
síly pro všeliké činy světské. Když unavena v následcích jejich se potácí a
tone, když ji svět, k němuž se dosud její smysly obracely, ji zklamává a
opouští zraněnou a ztýranou zlem, k němuž ona pomáhala, tu teprve poslední
pokus činí a zkouší, zda ozve se jí Bůh a vysvobodí ji z jejího trápení.
Jak jsem Tě mohla slyšet, jak jsem Tě mohla
nalézt v křiku a vřavě světské. Ty tichý jsi a skrytý, dlíš a pracuješ v mém
nitru, v duši, v jejím koutečku, kam dosud nepřišlo světlo osvícení. Tam čekáš
trpělivý a pln shovívavosti a všechápajícnosti, pln
milosrdenství a soucitu k duši popletené honosností světskou. Čekáš na den, na
okamžik, kdy přijde světlo uvědomění z vůle Otcovy, a já, duše, se probudím,
otevřu oči a překvapeně se podívám na hosta milého, který mne v komnatě duše své
očekává.
Zastydím se a zardím nad bláhovostí svou, nad
pošetilostí svého dosavadního činění, o němž jsem až dosud myslela, že dobré a
snad i krásné je. Vždyť domnívala jsem se, bláhová, že stačí k duchovním činům
pochybná a nejistá víra, že jsi na Zemi s člověkem žil, že jsi mu mnohá naučení
dával, že někde daleko a vysoko je Bůh, Jehož jsi Otcem naším nazval. Toto
všechno stačilo k mému uspokojení a duchovnímu vyžití na Zemi, aniž bych se
zamýšlela a snažila se přiblížit k Tvému Slovu blíže a porozumět jeho skrytým
významům.
Modlitby mé byly ozvěnou mého nitra v této
jeho podobě. Jaký div, že marné byly a bez vnějších účinků, neboť nemohls
rozumět slovům úst, když nitro bylo mlčenlivé a hluché. Teprve nyní, když
osvítilo mne Tvé Světlo, počínám chápat, čeho žádáš od člověka modlícího se a
hledajícího Tebe. Chceš, aby se dovedl vymanit ze světských pout, chceš, aby se
podíval hlouběji do sebe, aby se zamýšlel a rozjímal o věcech Božích, aby dobře
rozuměl, co se míní slovy Božích přikázání. A když již toto uvědomění a poznání
bude mít, tu aby nastoupil cestu Tvou, cestu vyššího již stupně, vyššího
duševního života - cestu duchovní lásky.
Vím, že mne znáš dobře, vím, že dobře a
nejlépe víš, čeho se mi nejvíce nedostává. Je však také třeba, abych i já
věděla, čeho je mi třeba k mému prohloubení a zdokonalení, abych mohla pracovat
na své obnově a obrodě. Prosím Tě tedy vroucně, buď mým Mistrem, veď mě cestou
duchovní lásky. Zasvěcuji se Ti vědomě a plně,
neboť toužím přiblížit se co nejblíže ke
vzoru Tvého života na Zemi, jak jsi jej člověku ukázal.
Vkládám do Tvých rukou své nitro. Prohlédni
je pozorně a čiň tak, aby napraveny byly chyby minulosti, aby vlažnost má oděla
se do horoucnosti, aby činy mé byly Tvou hrdostí, abys mne jednou Otci ukázal a
radoval se z mé podoby, z mé svatosti.
Ó, zahřej mé studené nitro svou láskou, ať
zapálí se nadšením svaté horlivosti, ať bez konce je má snaha k činění dobrému
a láskyplnému.
Bože - Bože!
Jsem před Tebou hluboce skloněn a hlavu
schyluji až k prachu lidských cest, kde žije ten nejposlednější ze všech tvorů
Země, všemi zapomínaný a přehlížený, hlínou a kamením překrytý pozemský
červ - neboť podobám se mu velikostí i hlubinou Tvých tajemství -
před Tebou, Všemohoucím - před Tebou, Božská věčná Dokonalosti.
Přede mnou je život v osvobození z pout
člověčenství sešněrovaného až k zalknutí Adamovskou hříšností, předivným a
nevysvětlitelným sklonem žít v nízkosti, kde není schodišť do nebes, cest do
Božího království, do říší Ducha. V začátku putování pro mne ještě neznámými
krajinami duchovních výšek žádajících vstup do nich s láskou v srdci, přišel
jsem pokorným krokem duše k Tobě, Bože a Otče můj, můj věčný Učiteli v nejvyšší
životní škole, jež nikdy nekončí, neboť věčná je tvorba i činnost Tvá.
Jsem před Tebou tichý a pokorně mlčím jak
stromy zvedající koruny své do oblak. Čekám, a Ty to víš, až mi podáš pravici
Otce k mému převedení tam, kde končí bolest a smrt, nastává blaho a mír, neboť
život spočinul u Boha a v Bohu.
Bože, můj Otče - prosím -
prosím - prosím:
Ozvi se mi tím tajuplným způsobem, jímž
navazuješ v nitru duše tichoučké rozhovory i bezeslovná spojení. Mluv Ty první,
když sám Ti neumím nic říci, vyslovit své city, vyjádřit obavy a zármutky,
vylít do svých dlaní jako do nádob bezedných rmuty dnů a chvil osobních i
všelidských, když v nich burácejí myšlenkové bouře a blesky křižují horizonty
až k úzkosti, až ke ztrátě nadějí v lepší příští.
Prosím - prosím - prosím: Vyslov to
zázračné slovo milosti i moci Boha i síly nejvyšší:
Člověče, buď v Bohu zdráv v těle i v duši.
Buď statečný v zápasech s překážkami, i když je jich tisíce a strasti člověka
se navršují do vysoké hory, kterou je nutno přejít, neboť ke mně není jiné
cesty. Buď sloupem přepevným, když se boří domy víry a zahrady lásky se pustoší
zlem ďábelským i lidským. -
I řeknu Ti já, člověk Tebou oslovený:
Staň se mi podle slova Tvého a jak chce Bůh,
aby člověk byl živ na Zemi a jednou i v domě Božím, až nadejde čas univerzální
lásky, mír všech bytostí. -
Můj Bože, přivolávám - přitahuji paprsek
Tvé milosti modlitbou silnou a naléhavou, myšlenkou již - promiň mi
to - nedočkavou, neboť lidské tísně nakupují balvany na hrudi, spory
národů i problémy člověkem neřešitelné, vědomí jak oheň pálí a ono se zcela
lidsky bojí a je starostlivo o budoucnost dětí, o
celou rodnou planetu Zemi, o život v ní, neboť démoni jím smýkají a vláčejí jej
prachem hmoty až k oslepnutí očí, zasypání úst, aby jimi nepronikla slova smíru
ke všem živým. Nevycházím a nevychyluji se z cesty důvěry absolutní, že v ten
jedinečný, světu neznámý okamžik, vstoupíš na lidské prahy, otevřeš dveře
dokořán a řekneš:
Lidé, odejděte ze starých způsobů života ve
hněvu. Přikazuji jej rozbořit až do základů jako již neobyvatelný dům člověka
nového věku, jehož znamením, štítem, obsahem i programem je Kristus - Bůh
činné, moudré tvůrčí lásky. -
Bože, můj Bože, ptám se Tě za všechny, kdo
před Tebou mlčí nebo ještě neumějí mluvit jako syn k Otci, kdo Ti neodevzdali
duši k prostoupení duchovními myšlenkami, neptají se po svém osudu za prahem
smrti, nehledají návratnou cestu zpět k Božímu domovu, z něhož se již nevychází
do nevlídnosti i temnot hmoty - ptám se v myšlenkách, ptám se Tě slovy:
Otče náš, voláš nás, lidské syny, tak jak
jsme všichni na Zemi nedokonalí, hříšní i velmi provinilí - voláš nás do
království Božího i když jsme slabí jak člověk těžce chorý, malí jak děti,
nevědomí jako prvňáčci, prostí jako kamének cesty . . . ?
Tvá milost však přikrývá nedostatky. Věřím v
ni, věřím - jí důvěřuji. Jsi Bůh věčné lásky . . .
Bože, od Tebe přijímám a Tobě posílám
myšlenky krásné, slova jemná, postavená nad všednostmi i lidsky jednoduchá. Ty
ceníš to, čeho si duch světa nevšímá. Ty zvedáš to, co on odkládá na místa
vedlejší i zcela okrajová. Ty nasloucháš, když kolem nikoho z lidí není a
člověka tíží samota nebo uprostřed silných řečí neuslyší slova přátelská,
smířlivá, dobrá.
Bože, jediná radosti ničím a nikdy nezkalená
a jako střed, cíl i věčný smysl všeho dění a dobra, do Tvých rukou vědomě kladu
svůj život a vím, že jej střežíš jako dítě matka, obezřetně jej vedeš úskalím,
takže neztroskotává, roste jako strom či květ na výsluní a bouře jej nezdolá.
Jeho koruna se dotkne jedné chvíle života Krista a v těchto výšinách se spojí
život Jeho a můj. Bude to tajemná jednota lásky a moudrosti již boholidské,
bude to svatý ideál, pro nějž Bůh stvořil mou duši, mne, bytost, mne -
člověka.
Bože, vstoupil jsem Tebou veden na cestu
lásky, a jen Ty víš, jak je neschůdná, trny posetá a zavalená kameny, neboť
nikde na Zemi nemá volný prostor, nikde není pro ni vytvořena klidná a jasná
rovina. Navždy však je jediná krásná, jediná Božská a Tvá, a snad - a v to
doufám - i člověkova lidská. Je přede mnou jako výstup na nebeskou klenbu
přímou čarou - tak je vysoká a strmá. Říkám si: Člověče, jsi poutník
odvážný víc než ten, kdo vstupuje do pralesa, v němž není prošlapaná cesta, kdo
jde pouští, kde každá stopa je rychle zavátá. Ale jen na odvážného se Bůh usmívá
a podpírá jej, když klesá a únava mu klíží víčka a duše ztrácí ochotu jít
těžkou cestou dál.
Bože, jsi má věčná vnitřní síla, má posila.
Jsi nesmírná energie mého těla - jen tak mohu žít, dýchat, myslet,
pracovat. Jsi Myšlenka - matka myšlenek dobra rodících se ve mně jako
klíčky budoucí zralosti člověka, její ještě slabounce zabarvená poupata podobná
něžným jehňátkům, která ještě neotevřela oči do světa snad z obavy, aby nebyla
jako tisíce jiných zabita, umlčena. Jsi Slovo - matka slov vstupujících do
mne jako paprsky světla onoho Božského Slunce života lidstva - Krista.
Bože, má duše se k Tobě přivinula úzce jako
list ke větévce, když jím vítr cloumá a trhá jeho tvar. Dovol jí prožívat
pocity svaté a velké ochrany člověka v náručí Boha, to vnitřní spočinutí v
bezpečím absolutním, jež nevyvrátí ani válka, ani katastrofa světa, ani osobní
nechtěné klopýtnutí o úskalí pozemského života organizovaného tak, aby na
každém místě cesty byla překážka, kámen neviděný rozumovýma očima, trn pro
lásku obětující se, který dává i nežádá.
Bože, chtěl bych Tě oslovit tak prostě jako
dítě své rodiče, když je žádá o nápoj, chleba, a samo si je do ruky nedá; vždyť
tak Tě poznávám a Ty sám se dáš poznat, že jsi Otec i nejsvětější Matka
člověka, roditelka krásy, ušlechtilosti, důstojnosti i přečisté čistoty života
i pod nejvíce navršenou hromadou kosmického prachu, pozemského popela a nánosy
tisíciletého zla. Ty jsi i můj Soudce, Ty jsi můj Bůh a Pán, a proto se tiše v
duši klaním a svým duchem před Tebou poklekám a prosím: Buď milostiv ke mně,
který se nazývám člověk, ale do tohoto velkého jména jsem dosud nedorostl; chci
v něm být poznán vesmírem, až přijde hodina odhalení tajemství vztahů, tvarů a
jmen, jak jsi je vložil do života bytostí a tvorstva.
Bože, vůni posvátnosti vydechla myšlenka Tobě
věnovaná jako krásná a líbezná květina položená na oltář k uctění jména Bůh,
Tvůrce života, Zázrak zázraků, před Nímž ustává všechno lidsky vyjádřené
posouzení věcí, všechen výklad o vesmíru i počátku člověka, o hvězdách
rozhozených v poli nekonečna jako zlatý prach - o tom, kdo jsi Ty a
já - skutečnost provždy záhadná. Vzývám Tě, vzývám jako anděl, který Tě
zná z Tvého ohromujícího díla, ne však tváří v tvář, neboť je pod hladinou věcí
i vší krásy tiše, přetiše skryta.
Bože, nebesa nechť mne slyší, že k Tobě a o
Tobě mluvím, ač jsem ten poslední a nejmenší životní žák. V nitru já je však
velká duchovní důstojnost člověka a ta opravňuje i přímo vede uctívat Boha,
milovat Jej, promlouvat k Němu myšlenkami, citem i slovem, jež mu vnuká láska,
vděčnost, obdiv, úžas nad Jeho dílem, úcta nekonečná. Proto přijmi má slova. I
ve své malosti chtěla by znít, mluvit a říci, co se vyslovit lidsky nedá a co
nevyjádří ani moudrost moudrého cherubína a je podtextem dosud nepřečteným, nerozluštěným
v knize velkého, nesmírného jsoucna.
Bože, slyš, má duše v sobě jásá, že jsi
Skutečnost pravá, pravdivá a věčná, že v Tobě člověk má stálé trvalé vědomí i
rozum, paměť i neohraničenou činnost ducha, že v Tobě je budoucnost věků vždy
zajištěna a naplněna až po okraje tvořivou mocí, z níž vycházejí věci vždy nové
a nový tvar nad hladinou neměnné Podstaty, jíž je láska a moudrost Boha -
velikost Tvá.
Bože, přemohl jsem méněcennost člověka pro
jeho velký, hluboký pád, pro ztrátu lásky, moudrosti, vědění a dobra. Postavil
jsem se před Tebe jako ten, kdo smí prosit a žádat od Tebe dar pomoci pro
všechny bytosti na Zemi i její zvířata, pro život ve vodách i půdách. Dovol mi,
moc Tě o to prosím, v této službě prosební zůstat a předkládat Ti nedokonalé k
proměnění Tvou mocí, Tvou láskou a zvlášť velkou milostí Boha do formy, jíž by
se Země uklidnila, vývoj plynul rychlým tokem k dokonalosti člověka, jíž končí
doba strastná, jíž začíná ráj.
Bože, přijmi z mé ruky víc jak tisíce žádostí,
které napsala na Zemi lidská bolest, úzkost a nejistota, neschopnost lidstva
žít v míru a milovat bratr bratra. Přimlouvám se za všechny životy, co jich
Země má, přimlouvám se, aby prosba o pomoc byla vyslyšena pro Ježíše
Krista - Božího Beránka.
Můj nejvyšší Otče - můj Tvůrče - můj Pane!
Vyslal jsi mne poznat život porušený stíny
negací, poznat cesty klamů, omylů a vin, jaké rozprostřela Země kolem vědomí
každého člověka, jenž se do ní zrodí, neboť nevidí pravou skutečnost za hmotou,
nezná Božskou pravdu o tajemství existencí, nechápe složitost příčin a následků
myšlenek i činů.
Obešel jsem životní kruh určený mi k vidění,
slyšení a poznání věcí a jevů života, jež působí bolest duše, nemoc těla a
smrt.
Poznal jsem, že uprostřed množství lidí, jež
zaplnilo prostor Země, není místa, kde by člověk spočinul pro svůj klid a mír,
pro pokojný odpočinek po námaze a strasti. Tisíce hlasů mluví o bolesti duší,
tisíce stenů vydávají těla v nemoci a před smrtí . . .
Překonávám nechuť i odpor k těm, kteří se
jeví jako odpůrci, činitelé nešlechetní, tvrdí a hříšní, kdo jsou v cestách
nízkých či staví překážky duchovnímu úsilí a projevu víry.
Dávám svobodu bytostem a duchům ke mně
připoutaným a se mnou takřka svázaným jejich vinou na mém propadnutí se do
propasti nízkosti a temnoty. Uvolňuji jejich pouta, neboť nevzpomínám zlého.
Odpouštím jim vše, čím se na mně provinili. Z mysli jsem to vymazal.
Všem vám uvolněným ze svazku se mnou vysílám
vlny lásky a dobra, které jsem vám jako člověk oprávněn dát. Začněte nový
život. Služte i vy dobru a lásce - služte Kristu!
Odmítám přítomnost, blízkost duchů s činností
mně škodící a nepřátelskou, neboť byli z mého života a z každé cesty, kterou
jdu za duchovními úkoly i k jejich splnění, Kristem vypovězeni.
Oblévám cestu svého života láskou Boží i svou
a naplňuji ji silou, světlem i teplem této lásky.
Odstupte, neškoďte, splňte příkaz Krista!
Bože, jsi velký Známý i Neznámý. Tvá
nesmírnost obkličuje Zemi ze všech stran a člověk se před ní chvěje jak ve
větru listí a slabé stéblo trav. Život kladeš jak pevnou půdu pro sloupy věků a
prostorů, aby všichni živí měli kam vkročit, srdce mělo kde spočinout, jejich
pohled viděl a poznal věci a každá ruka pocítila tvar, aby Duch měl kde tvořit
a vtisknout sebe do obrazů a v jejich vznešený symbol, aby Slovo mělo prostor
pro vydání se v souzvuk jemný i hřmící silou bezmeznou, aby člověk vždy znovu
stál před záhadou, proč voda plyne dál, vítr vane a neviditelný je jeho proud,
proč květy v podzimu ztratí všechnu krásu a člověk ze života odchází, aniž ví,
kam.
Ke každé růži položil jsi trn a ke světlu
postavil stíny, do lidské duše touhu po životě bez utrpení, trpělivé vyčkávání
na jeho příchod k ní jednoho kouzelného rána, které uzavře bránu noci a
temnoty, v níž je smrt a žal. Člověk prožívá osud tak těžký, že tíži té se
kamení Země nevyrovná. Pane a Bože, měj slitování i posílení pro něj
připraveno. On o ně neustává prosit a volá k Tobě - volá:
Jsem zemdlen a cesta se mi vine dál. Prosím
Tě, Otče, rozpomeň se, že Tvůj lidský syn jen od Tebe pomoc toužebně čeká!