a výš, do spojení s Bohem v projevu lásky a se kterou musí o každý krok vpřed bojovat.

Tyto velké překážky se staly téměř nepřekročitelné. S těmi zápasí lidstvo již tisíce let s malým výsledkem, protože síly, jimiž se překonávají, jsou v hlubině duše jako boží dobro a lásky. Kdo je nedokáže z nitra vyzvednout a vložit do jednání, myšlení i citu, je neschopný vybojovat si cestu do života v míru, nevystoupí k výšinám Božství. Zůstává uzavřen ve svém životě pozemského člověka, jejž omezuje malé vědění, slabé myšlení, neschopnost používat mocí lásky i samo tělo vytvořené z nestálých ohraničených a proměnlivých hmotných sil.

Při pozorném pohledu na lidské chování se člověk jeví jako bytost neschopná žít vyšším řádem lásky, jenž žádá velkou míru kázně a sebezáporu, přemožení vlastní osobnosti, domáhá-li se důrazně věcí, jež slouží sobeckému a příliš sebevědomému postoji, hrdosti a zálibám v nízkých nebo velmi průměrných zájmech, jež naplňují vědomí zbytečnostmi, že je v něm jak v rozhárané místnosti, s nepořádkem a špínou. Zdá se, že člověku velmi vyhovuje hrubé násilí a zvůle, jak bylo na Zemi zavedeno, protože mu neukládá povinnosti dbát blaha jiných.

V představě, že člověk je jen hříšník nehodný Boha, se žilo celá staletí. Kdyby tomu tak opravdu bylo a v lidské duši nezářila jiskra Božství, lidská situace by byla neřešitelná. Hříšný stav je hluboce nízký a hrubý jako neztvárněný balvan. Trvá-li v duši, je Bůh od ní velmi vzdálen a člověk zůstává sám se svými problémy a nesnázemi, jež neumí řešit. Trpí životem, který si zde sám vytvořil. Vzpírá se však utrpení a hledá únik. Únikem byl až dosud odstup od činného života, odchod do samoty, oddálenosti od všeho dění, jejž volili někteří duchovní myslitelé východu.

V samotě a odloučenosti od světa je opravdu možno po delším čase ukáznění a spoutání mysli a citu vybudovat vlastní klid a mír duše, myšlenkové i vnitřní ticho. Lze dosáhnout i poznání o vyšším životě při vsunutí vědomí do jsoucna Božského života a tak poznat skutečnost Boha v Jeho projevech Lásky a věčné harmonie. V naprosté odpoutanosti od vnějšího, v tichu a míru nitra, je duše zbavena tíže, jež ji poutá k Zemi, a proto je možný její vzlet k Božství, zachycení paprsků a proudů všech sil a krás z něho vycházejících.

I v křesťanství se projevovaly snahy po úniku ze zmatků a těžkostí s nimi spojených z nedokonalých životních projevů. Vstupovalo se do klášterů. Nebyl to vstup do samoty naprosté, ale do společenství lidí stejného smýšlení, snah a tužeb. Tam někteří projevili schopnost žít duchovním životem v míru a lásce, ve vnitřním spojení s Boží Láskou. Z toho je možné usoudit, že člověk je schopen žít vyšší životní formou, když vytrvale překonává svou vnitřní duševní slabost, nedokonalost a z toho plynoucí sklon ke zlému. Zlo je všude na dosah ruky, člověku se nabízí, on jeho věcí lehce dosáhne, a proto se nám zdá, že je nakloněn více zlému než dobrému.

Vnitřně oslabenou duši, jež delší dobu byla oddálena od zdrojů Božích sil, z nichž plynou do její mysli a citu všechny touhy po dobru, míru a dokonalosti, velmi namáhá upínat se k dobru zde na Zemi. Je ho málo, je vzácné a skryté, přehlušené a do pozadí utlačené zlem, jehož je velká převaha. Jeho nejvýznamnější vlastností je útočnost, chce panovat, má sebe za jediné, co je hodné pozornosti, vše ostatní potlačuje a ničí. Hledání dobra, jeho vyzvedání a vkládání do mysli a citu žádá velké vytrvalé úsilí, značnou námahu. Dokáže-li se dobro jednáním člověka projevit, silné výboje zla ho přemáhají, oslabují, zatlačují zpět až na dno duše, kde se nemůže silně projevit, neboť se na něj navrší silná kůra myšlení, jež se musí tvořit kolem tělesných potřeb, kolem nutné práce ve hmotě. Protože u všech lidí je situace stejná, je dobro lidem stále jako hvězda na nebi. Jen zdaleka se třpytí a dává vědomí něčeho krásného, na co je však těžko i pohledět, dosáhnout toho a vložit si to do srdce, aby je naplnilo krásným prožitkem.

Najde-li se duše, jež neváhá podstoupit boje s nepřízní, jež ji čeká na nastoupené cestě dobra, vytrvá-li delší čas a získá obnovení vnitřního spojení s Bohem, může dosáhnout i na Zemi vyššího duchovního stavu a po smrti těla vystoupit do vyšších úrovní. Velmi záleží na podmínkách, za nichž se tento stav vyvíjel, zdali byl podle platného stanovení, že lidská duše zrození božství v sobě musí prožít jako Maria zrození Ježíška – ve chlévě, to je v úrovni nejnižší, mezi bytostmi, jež se vnitřním stavem podobají zvířátkům u jesliček.

Na vstup člověka k Lásce Boží, její znovuzrození v duši, čeká celý zemský svět. Dosáhne-li třeba jen jedna duše tohoto velikého štěstí, že Bůh se v ní projeví svými způsoby, jimž říkáme mystické stavy duše, pocítí to celá zemská oblast viditelného i neviditelného života na ní i kolem ní. Člověk Zemi vévodí, je její korunou, tím nejlepším a nejvyšším, co ona má. Celá Země je mu podřízena. On má na starosti a v odpovědnosti celý její vzhled. Především jí však má dávat duchovní síly pro rozvoj životů v ní projevených. Je-li sám duševně mdlý, nemůže nic rozdávat. Nedá-li, nemají ti, kdo od něj čekají. Spojením s Bohem přijde teprve možnost tento úkol plnit, neboť Boží síla jemu samému dávaná je dost silná, aby se mohla vydat za hranice lidství až do životů jiných tvorů. Od člověka se rozleje celým zemským jsoucnem. Proto Bůh žádá, aby člověk svoje duchovní znovuzrození, spojení s Bohem prokonal a prožil na Zemi, neboť z toho plynou nesmírné užitky všem životům v ní.

Tajemné mysterium zrození božství v duši bylo by snadným na andělských úrovních, kde tomu vše napomáhá. Ovzduší harmonie lásky a něhy vytváří ideální podmínky pro zrození boží lásky a krásy v duši. Není to však tak velkým činem, jako když na Zemi v nejhlubší duchovní tmě za krajně nepříznivých podmínek rozžehne se světlo božství v člověku. Jím on teprve ukáže svou velikost i význam.

Odehrává-li se vývin k dokonalosti za vysokou zdí od povinností a práce denního života v podmínkách, jež normální život nemá, není vyvinutý vzor platný pro všechny. Tehdy svět na duši nenaléhá složitými problémy národů i celé Země, nevede ji ke hříchu a není tak velkých překážek k životu v míru a zbožnosti. Takto vyvinutý vzor však není směrodatný pro ty na pracovištích ve všech projevech zla, sobectví, pýchy, lži, zrady, závisti, nespokojenosti, netrpělivosti, úkladů a násilí i velkého vypětí tělesných i duševních sil tvořením podmínek pro život na Zemi, ve vlasti i pro rodinu.

Máme-li plně uznávat určité vzory duchovního života, že jimi v plnosti opravdu jsou a byly vyvinuty za podmínek přibližně stejných, jaké má člověk na Zemi když pracuje v potu tváře, aby bylo dostatečné množství potřebných věcí pro vlastní i celou lidskou rodinu – pak toto všechno si musíme dobře uvědomit. Jestliže tvůrci těchto vzorů měli na mysli jen své vlastní žití v klidu, únik z životních nepříjemností nebo hledali spásu jen své vlastní duše, o jiné se nestarali kdy a jak dojdou s tíhou tolika bolestí a starostí o chléb – pak nemohou být všestranným vzorem hodným následování.

Hodnocení těchto věcí je velmi choulostivé. Život i velkého světce je – z hlediska Boží pravdy vzato – stále postaven na jediném vlásku. Stačí zakolísání, úchylka od ryzí čistoty záměru, pro něž se určitá věc koná, malý projev sobectví, touha po vlastnictví duchovních sil za účelem získání vlastní cti a ne z lásky k Bohu, aby se těmito silami mohlo sloužit Jeho záměrům, podporovat duchovní rozvoj lidstva – a celá stavba třeba i těžce budovaná zhroutí se a někdy dost hluboko. Takový pracovník místo dobra koná zlo. neuvědomí-li si to a včas nenapraví nesprávný postoj, je vše získané vzato anebo se vstoupí pod trestnou zákonitost, jež dá brzy pocítit důsledky jeho chyb.

Úloha dobra a zla

Životní prostor je naplněn bytostmi a ty jsou k sobě vázány páskou příbuznosti druhů a kvality. Proto jedna na druhou působí. Když jedna vykročí vpřed, táhne celý řetěz perliček navázaných na šňůře životních sil. Vrhá-li se však do hlubiny pod stupeň druhých, působí neblaze a tlakem na celý sbor. Jde-li jedna vzhůru, druhá dolů a třetí setrvává na místě, ač má jít vpřed, vzniká z těchto nesourodých pohybů velký chaos.

Má-li trvat určitá odlišnost druhů a kvality jáství vloženého do různých bytostí, musí se ony podřídit zákonitosti, jež je pro ně vyhraněna, přizpůsobena jejich vnitřnímu složení. Tak jednotlivé skupiny bytostí jsou řízeny svými zákony vloženými přímo do jádra jejich podstaty, kde působí jako skryté impulzy a instinkty. Při rozmanitosti prací ve vesmíru a složitosti vztahů a souvislosti věcí v něm, nemůže být u všeho a všude jedna forma myšlení. Řídí se předurčením působnosti v té či oné části kosmu.

Je mnoho druhů zákonitostí, avšak jeden z nich je platný pro celý duchovní i hmotný vesmír. Je to zákon služby života životu. Vše, co tomuto zákonu odporuje, jej narušuje, můžeme nazvat zlem, protože působí zmatky a obtíže vývojovým procesům. Ty se pak postupně projeví různými formami utrpení postihující nejvíce ty, v jejichž nitru je rozhořelá sama jiskra vnitřního božství, jež nesmírně nitro zcitlivuje, zjemňuje, všemu otvírá a tak činí lehce zranitelným. Dobro naplňuje srdce láskou a ona touží po vydání se i přijetí lásky od jiných. Především hledá svou matku, samu Lásku Boží. Její příbytek je ve všech lidských srdcích, i když je v nich přímo uvězněna a odkázána na maličké místo v jeho jadérku v hlubině duše. Srdce naplňuje láskou, obrací se proto ke všem srdcím, očekávajíc od nich projev své Matky – Boha v člověku, jenž odpoví stejnou touhou i něhou hledající duši i slovem lásky, přáním pokoje a blaha.

Protože dobro stojící mimo osobní oblast srdce je v druhých duších ponejvíce uzavřeno, zasypáno nánosy zla, je neprojevitelné, tu lidská duše jím neoblažena, marně toužící po jeho daru, trpí. Bolestně pociťuje dobro svou osamělost, není-li nablízku lásky, do níž by vplynulo a tak se dotklo Božího Dobra. Proto se také říkává, že dobří lidé více trpí než lidé zlí. Plyne to z jejich vnitřního stavu, ne proto, že dobrým je dáno více utrpení.

Vstoupí-li do víru zla i silně působící dobro, je napadeno jeho výboji, jež je chtějí strnout z přirozené zákonité cesty. Tento tichý, lidem neviditelný zápas dobra se zlem nese citlivé straně nesmírná muka. Dobro má velmi křehkou strukturu svého složení. Je výdechem, výronem nejjemnějších podstat Boží Lásky. Je citlivou mimózou rozechvělou i letem motýla. Proto také zjemnělé ušlechtilé duše, žijí-li ve výbojích zla, těžce trpí. Prodírají se houštím překážek z tvrdých sil, jež přemáhají jen s krajním vypětím. Stává se i to, že jejich vytrvalost ochabne, je-li zápas dlouhý. Pak se přizpůsobují hrubému okolí, až jedné chvíle i samy zapadnou do porušeného obrazu života nejen tím, že jsou v něm svým zrozením ve hmotě, ale proto, že do něho opět položily své srdce.

Nejtěžšími zápasy prošly lidské duše, když se přiblížily k životu duchů, kteří dříve než člověk opustili dokonalý řád lásky i tvůrčí práce jejími jemnými silami. Počátky střetnutí byly otřesnými prožitky a tragédiemi, jež rozrušily, zatížily a zarmoutily stranu Boží, svět neporušeného dobra. Svět svou nejvnitřnější božskou podstatou je s Ním stále spojen. Proto byla, je a vždy bude silná odezva na Boží straně na každý obrat v lidském životě, na postup člověka směrem dolů i nahoru po vývojových cestách, na jeho přetěžké osudy. Říkává se, že Bůh trpí v člověku. Není to jen řeč obrazná nebo vznešená fráze. Je to prostá skutečnost, plynoucí ze souvislostí života, které člověk tak málo ještě zná.

Lidský život svým utrpením dává výstražná znamení. Varuje všechny před účinky odloučení od cest lásky, jež nesou duším muka trvající tisíce let. A není úniku a není ulevení, pokud se důsledky zla nevytrpí, jejich smrtící moc nezničí nekonečně opětovaným dobrem daným místu, jež zlo porušilo, vzalo duchovní krásu.

Člověk musí dodržovat daný řád, protože není jedináčkem v Boží rodině. Jeho sourozenců je mnoho, a proto se musí vždy dívat pozorně kolem sebe, zda svým jednáním neubírá druhým místo, pokrm, příbytek a zda také neviditelní kolem něj netrpí jeho sobectvím, nekázní a pýchou. Jestli to dosud nečiní, nese následky. Žije jako vyhnanec ze všech radostí, v těžkostech a smrtelnostech prožívá život na Zemi i v životě posmrtném. Až jiným začne vkládat do cesty dobro a radost, sám všeho toho v hojné míře okusí.

Neviditelní, na něž svým životem působí jako nedobrý vzor, jsou mu neznámými, pokud má na sobě hmotné tělo. Až ho odloží, spatří další svět, v němž je stejně živý život, jaký má Země. Jen se podiví odlišnosti zákonů a činnosti tam, protože každá úroveň má vlastní řád a souvislosti věcí. Všechny tvary v ní jsou jiné, neboť povstávají za jiných podmínek a jinak seskupených životních sil.

Mnohým způsobem Bůh pomáhal duším na jejich těžké cestě a zdůrazňoval, jak Jej rmoutí a že Mu záleží na pozvednutí lidského života na vysokou úroveň do lásky a míru božího. Jeho slova byla vsunuta do hlasu těch, kteří byli nedaleko hmotné úrovně, dohlíželi na sestup duší do hmoty, jejich zavinutí se do těla ze sil Země.

Byli to andělští vůdci a ochránci lidské duše, jež jí byli dáni, když ona sama nebyla schopna vlastní silou se udržet v boji s působnostmi zla, ztratila směr a cíl, vyšinula se z normálních cest a tím ztratila i možnost přijímat impulzy k vedení svého života přímo z centra Boží Vůle. Tehdy každá lidská duše dostala svého vůdce a strážce, jenž se musel s ní nořit do jejích stavů, následovat ji po její sestupné cestě až na nejnižší úroveň, kde se zastavil její pád. Jejich služba u lidské duše byla velmi obtížná proto, že oni si zachovali svůj vyšší duchovní stav, kdežto lidská duše jej ztratila a tak nepociťovala těžce své vyhnanství. Tito strážci působili těsně za hranicí hmoty, aby k nim člověk neměl daleko a mohl vnímat jejich vedení dodané vysíláním silných a působivých vln Božích mocí do lidské mysli a centra citu.

Byla to nesmírná oběť, neboť pobyt v hrozných vichřicích myšlenkových sil lidstva za jeho zhrubnutí byl pravou mukou. Jim z největší části člověk vděčí za to, že se Země udržela ve své funkci velkého očistce, že její omezené síly se nezhroutily pod náporem válečných katastrof, pod knutou, kterou ji bičovalo zlo tisíce let, chrlilo na ni strašlivé ohně utrpení. Síly, jež obětní andělské duše poskytly Zemi pro její široký životní projev, jsou nesmírnou pomocí, o níž nezasvěcený nemá potuchy, neví, komu je dlužen vzdát úctu a díky. Je samozřejmé, že tito lidem neznámí pomocníci pracovali silami Božství, jež pro tento účel dostali, že především Bůh je vždy první a největší Zachránce všeho, co klesá a zemdlí. Přesto však služba prostředníků pomoci Boží je obětí jejich samostatného života, neboť nebyli provinilí, nemuseli žít v těžkostech. Jejich prožitím zmenšili tíži lidskou.

Dějinami sestupných cest nesl se Boží hlas všech zaslíbení povstání a znovuobjevení člověka ústy proroků, žalmistů, všech malých i velkých duchovních učitelů. Teprve však v Ježíši Kristu toto zaslíbení se stane skutečností, ovšem za vedení zákonitostí, jež jsou pro to vytýčeny. Nesou velké proměny Země. Tak jako pád lidské duše nebyl záležitostí jednoho okamžiku, ale byl dlouholetým procesem, v němž se ztrácela perla za perlou a dávaly se do nitra oblázky i velké kameny, tak ani zpětná cesta nemůže být hotova za jedno tisíciletí.

Odkládání zlého a nabírání dobra do nádob lidské duše bude trvat celý věk, protože tento proces je doprovázen těžkými zápasy s vlivy zla. To za dobu, kdy je člověk podepřel svou činností, svými silami ovládlo četné světy, působiště a pracoviště ve vesmíru, takže mohlo přejít k silným útokům na všechny pozice andělských životů. Zvláště tam, kde působí člověk v celém jemu vykázaném místě – jímž je Zemi blízký kosmos – zakotvila útočná síla odporu a zvratu Božských životních řádů. Udržují ji oni duchové, kteří padli před člověkem. Ti si vytvořili velká centra působnosti přímo na určitých místech kosmického prostoru a tam tvoří svůj vlastní svět, jenž je negativním obrazem světa Božího.

I v negativním světě však proudí mocné síly, jimiž je možno tvořit. Každé já dostalo od Boha určitý díl božské síly k tvůrčí práci, a ta byla dosud všem ponechána. Proto ji také vlastní i nositelé zla. Jí si vytvářejí své sféry i tvarový život v nich. Proto je možný klam těch, kdo při svém úsilí o poznání života za hmotou užívají prostředků a způsobů Božím řádem nedovolených a dostávají se různými cestami i uměle vyvolanou jasnovidností do oblastí nadhmotna, a myslí si, že vše, co je za naší hmotou, je již duchovní, Boží. Mají za pravdu to, co uvidí ve světě polopravd i přímých lží, jak je vydávají negací zastíněné životní obrazy, vyvolané působením duchů – nositelů narušení správné životní formy, strůjci všeho odporu, úkladu a zvratu.

Ve skutečnosti je ovšem všechno Boží, protože ve svém počátku nic samo nevzniklo. Musíme však brát na vědomí rozdělení působnosti Božích sil, k němuž v určitém nám těžko představitelném čase došlo v celé oblasti projeveného života. Náboženství o tom podává neurčité výklady. Mluví jen o pádu anděla Lucifera. Podrobnosti o tom jsou utajeny. S působením mocností zla se však musí počítat, aby se vědělo, že práce vzestupných cest nebude lehká při tak porušené rovnováze lidského nitra a mocném vlivu výbojů zla na ně i vše kolem něj.

Člověk stojí uprostřed ohraničeného prostoru jsoucna, rozděleného na dva tábory. Z jedné strany působí dobro – správná životní forma, pravý zákon svým vlivem – z druhé strany útočí výboj zla se svou nenormální zákonitostí, jež přešla až v přímo vyhraněnou negaci. Protože dobro má jemné projevy, vědomí zhrublého člověka je nepostřehuje. Zlo je tvrdé, neústupné, výbojné, proto jeho vliv je silný a člověk mu podléhá.

Tím, že člověk se připojil k cestě těch, kdo první opustili Boží Zákon, tato cesta se rozšířila, prodloužila, nabyla moci a vlivu. Utvrdilo se odpadnutí od Božích zákonů velké skupiny bytostí nadaných velkou inteligencí. Připojení k jejich způsobu života nese spojení se vším zlem Země. Je samozřejmé, že pomocníci, jakými jsou lidé, jsou vítáni pro spolupráci. Hůře je, když dají důrazně najevo, že si chtějí budovat Království Boží. Odezva na takové rozhodnutí ze strany pánů, knížat tohoto světa, je velká a člověk ji brzy citelně pocítí. Nastanou mu těžké boje.

Projevují se sevřením duše ze všech stran, ranami ze strany vnější i ze samého duševna, jež je rozviřováno, zneklidňováno proudy myšlenek a citů všech možných odstínů skepse, bolesti, starosti, úzkosti, stavy depresí a pocity méněcennosti, že se nitro zmítá jak loďka na hřebenech vysokých vln. I věci kolem se stanou zbraněmi útočících sil, vše se vyhrocuje, vnáší těžkosti, lidé i každá práce jakoby se spikli, jsou v nepřátelském postoji.

Negativní strany způsobem jim vlastním odvádějí od úmyslu žít božím životem. Svým vlivem i způsobí, že samo dobro začne se člověku jevit jako slabost slabých, cesta bez efektu, obtížná, nevýhodná, protože nese námahu služby druhým a různé oběti. Dokud totiž člověk žije sobecky, mnoho práce nemá – spravuje jen svůj malý svět. Při vstupu v život neosobní vyvstávají nepřehledné práce, a to je důvod, jenž na mnohé zapůsobí a odradí je. Když ale člověk v dobru neochabne, ať je bit ze všech stran těla i duše i ze strany lidí je ponižován, osočován, klamán, zrazován, posmíván i napadán, tu je nutno jej propustit ze služby a poslat jej kam chce – do služeb Bohu.

Osvobozování z moci zla ve svém rozhodujícím stadiu je obdobím těžkých životních krizí, obtíží tak velkých, že jsou až nesnesitelné. Přijdou-li, můžeme být z hloubi duše šťastní. Je to nejposlednější úsek boje. Za ním už čeká na duši mír, Láska jí vstříc otvírá svou náruč, aby přijala duši do svého života a světa ve sféře andělů v nadpozemské kráse. Ale přečkat krizi, stát ve vichřici rovně, je věru možno jen s krajním úsilím, s denními boji s myšlenkami, jež do nás vkládají představitelé zla svou vůlí a snahou, aby ještě v posledním okamžiku nás zeslabili a strhli zpět.

Vítězství v tomto rozhodujícím zápase by nebylo možné bez pomoci Krista. Jeho Moc poutá zlo daleko účinněji než naše slabá, ještě nevyvinutá vnitřní síla. Spojení s Kristem je nejdůležitějším činitelem vzestupné cesty lidské duše, jíž říkáme spása. Je-li dosaženo, uskutečnění našeho vstupu v Božský svět a stav je otázkou krátkého času.

Zde bychom si ale mohli položit otázku: Kdy dosáhneme onoho spojení? Až člověk vytvoří pro to předpoklad, vědomě se soustředí a plně uskuteční splynutí a ztotožnění s dobrem, projeví se jako všechny milující, jemný, čistý, vysoce ušlechtilý a zčásti již produchovněný člověk.

Lidská duše, maličký brouček na dlani Mohutnosti Boží, je i v největších bouřích života bezpečná jako dětské tělíčko v lůně matky. Na ní nám Bůh ukazuje neměnnou moc a schopnost vyrovnávat vychýlení, pevnit narušené stavby Svého díla, smazat stíny beze stopy, jakoby nikdy žádných nebylo.

V Bohu působí nejen velebná harmonie, ale též nesmírná Inteligence. Ta vytvořila složitě ztvárněný život a rozdělila jej na steré působnosti. Každé z nich dala jméno označující její životní úkol. I lidská duše svým jménem vyjadřuje jednu vyhraněnou Boží působnost. V jejím životě je skryt tajný úmysl Boží, dát, vložit do jsoucna určitý obraz zápasu dobra se zlem, dát zvláštní úkoly rozsvětlování pohaslého světla lásky za silných vichřic a bouří, za nepříznivosti a odporu ze všech stran.

Když vyzářila Boží Láska lidskou duši do prostoru jako život jedné bytosti, v jednom malém jáství, vytýčila jí Moudrost cestu, aby se pohybovala ve spojení se všemi, ale přece sama na své vlastní cestě v životě, zúčastňovala se jeho vývojů a přinášela mu, co jí Bůh pro ten účel dal. Moudrost určila i dráhu, po níž poběží jako malý poutník vesmírným prostorem, aby do každého kroku vkládala své činy, krásné a zajímavé je vytvářela, od jiných se něčím lišila a byla cenným přínosem životu veškerenstva…

Součinnost s Bohem

Mohli bychom se ptát, proč není splněno poslání toho člověka, který na Zemi již byl jako věřící, neubližoval, žil v ústraní a bohumilé samotě. Snad jsme se dosud domnívali, že hlavním úkolem člověka je očistit se od vin velkým poznáním, vstoupit na cestu dobra, věřit v Boha a žít podle známých přikázání; naplní-li člověk tyto věci, pak že je celkem hotov se svou prací na Zemi, vstoupí do Nebes, tam si v Boží kráse odpočívá a věčně se raduje. Tato představa však neodpovídá skutečnosti.

Úkol člověka je rozsáhlý a mnohostranný. Uvěřit v Boha a projít pokáním je jen jeho malá část, je to jen vytvoření pouhé základny. Na ní teprve započíná naše pravá činnost v životě pro život a o tom právě třeba porozmýšlet, mít jasno o složitosti životního dění o rozsáhlosti životních úkolů v postavení jedince i celku jak pro život osobní tak i všelidský. Jen tak je možno zúčastnit se vzestupné cesty duší, stát se jedním z jejich sloupů v každém čase, ať ona směřuje kamkoli za svým cílem hledání božského jsoucna a krásna v lidské duši v jejím vnitřním i vnějším životě.

Je-li člověk bez vyššího poznání smyslu a příčin věcí i všech osudových událostí, přijme každý názor na život i na Boha jak je mu podán. Pokud lidem náboženství kreslilo člověka jako velkého hříšníka, souhlasili. Po příčině se příliš nepátralo, ani se nerozbíraly do hlouby životní jevy. Lidé měli tak aspoň omluvu pro své nepěkné jednání: Jsme nakloněni ke zlému, jsme hříšníci, co můžete od nás očekávat, chtít? – Takto ovšem nemohla vzniknout myšlenka, že by se člověk mohl s Bohem přímo spojovat, v sobě něco z Jeho skvělostí mít. Proto také boží nebylo v člověku hledáno. Tím ovšem byla postavena první velká překážka k dokonalosti lidské duše.

Životními zkušenostmi, jimiž se poznává, že člověk nevládne svým tělem, podléhá nemoci a umírá, když si nejvíce přeje žít, utvrzuje se právě představa hluboké bezmocnosti proti osudu. Vědomí, že není možné navázat spojení s Božím světem, přesvědčit se o jeho skutečnosti, obrací všechnu pozornost člověka k zajímavostem tělesného života. Je to nejbližší a pro něj jediná skutečnost, již zná a chápe. Proto se také tak do zemského dění noří a někdy i docela v něm utopí, když splyne s jeho způsoby, projevy i zvyky, že pro něj nic jiného není. Tak se stane hmotný svět jediným lidským domovem, život v něm jedině známou zkušeností. Ztrátou spojení s Boží Moudrostí lidský život se omezil, ztratil schopnost rozlišovat, a proto nedokázal vést lidský život k míru a lásce. Neznal ani cestu k takovému životu – jak by mohl nalézt její cíl. Láska byla skryta jako zlato v zemi, a proto začal život v pravém vyhnanství z ráje.

Bůh je dokonalý život. Čím více se vnitřně od něj vzdaluje, tím více se nabírá do duše větší chaos, bolest a vlivy smrtících sil. Důsledek odtržení od Boha je život v utrpení. Boha si nemožno představovat prostým obrazem nejdokonalejší Bytosti. Je něco víc, je jsoucno Lásky. Není-li vědomí v Něm, žije se život bez lásky až v přímém jejím opaku. Jaký je to život, ví každý člověk z vlastních prožitků a bolestných zkušeností.

Jak došlo k oslabení lidské duše, k upadnutí v hlubinu nevědomostí o prazákonech Lásky a tím v těžký život hmotný?

To je otázka všech otázek, jimiž se ptá rozum ve chvílích, kdy je na světě zvlášť těžko žít. Správnou odpověď však žádný rozum nedá. Poznání příčin pádu duší i jeho důsledků bylo dosud střeženo jako jedno z největších tajemství života. Poznává se teprve tehdy, až se člověk vymaní z vlivu zla, nastoupí vzestupnou cestu a na ní dojde tak daleko, že v jeho jednání se neprojevuje zlo a on se vědomě snaží být dobrým. Člověku se dostane různými cestami poučení o skrytých pravdách a zákonech života až není nebezpečí, že zneužije získané vědění k uchopení tajných sil, aby se jimi třeba obohacoval nebo ovládal jiné bytosti, používal jich ke službám pro sebe nebo nedovolenému ubližování druhým.

Dříve než člověk smí přistoupit ke studnici vysoké moudrosti, je zkoušen a prověřován velmi přísně a důkladně, zda v něm je ušlechtilá touha po duchovním vědění a znalosti skrytých působností Božích sil. Ukáže-li se v něm během zkoušek rys sobectví, je odveden zpět k nevědomosti a omezenému žití ve hmotném těle, jež dokonale skrývá duchovní skutečnosti.

Dokáže-li jeden člověk vystoupit do vyšších duchovních úrovní, nenastane ještě silný obrat k lepšímu v osudech celého lidstva. Pokud není v Božích rukách určitý stanovený počet lidských duší, jež povolal Bůh k vykonání toho či onoho důležitého úkolu, na němž závisí krásná budoucnost, bohatá na prožitky a projevenou činnost Boží v celém lidstvu, není k očekávání osobní štěstí jedince ani na Zemi ani v životě posmrtném. Osobní blaho jde ruku v ruce s blahem všech, kdo jsou si bratry, jsou vyšší a jedné podstaty boží stejných kvalit. Jeden za druhého je před Bohem přímo odpovědný. Jedinec sám u velké práce, jež žádá sterých rukou, je téměř bezcenný. Svázání života se životem žádá na všech pozornost, ohledy, pomoc a lásku všem.

Bylo již mnoho jedinců, známých světců a světic, kteří dosáhli vyššího stupně života, dosáhli určitého spojení s Bohem v Jeho projevu Lásky nebo Moudrosti. Zemský život však jde stále stejnou cestou po tisíce let, stále plný utrpení, hrůz a smrtí. Co se stalo s těmito lidmi? Stačilo duševní namáhání několika roků tělesného života, vydobývání si vyššího vnitřního stavu, aby jim byl dopřán stálý odpočinek v krásách Nebe, věčné radování, jak o tom mluví některá náboženství?

Kolem nás je zástup živých bytostí, jejichž dosavadním úkolem byl těžký, namáhavý život a na jeho konci proces umírání se vším, co přináší duši v bolestech, nejistotách a úzkostech ze smrti. Každá z těchto bytostí má své důležité poslání v úkolu, jenž je dán celému lidskému rodu, jak při jeho sestupné tak i při vzestupné cestě, a pak i na místě konečného vystoupení a dalšího působení v tvůrčích dílnách Božích sil a mocí. Nemůže být proto vyzvednut jen jedinec a sám postaven na nově vybudovaný trůn synovství. Nemohl by zaplnit celé místo určené pro velkou lidskou rodinu, nenahradil by ruce, rozum i srdce tohoto zástupu. V něm je přece uložena mnohotvárná mohutná síla života, schopnost rozsáhlé činnosti. A tuto sílu i schopnost Bůh potřebuje, buď zde na Zemi, anebo až přijde čas i jinde. My nevíme, kdy je třeba stát tam či tam a jakým způsobem pracovat, co vymýšlet a nově dělat. Chceme jen úlevy ve svých utrpeních, a protože si myslíme, že život v Nebi tuto úlevu přináší, vidíme v něm svůj cíl.

Osobním výstupem k těmto krásným místům životní úkol duše nekončí, jak se mylně mnozí domnívají a utěšují. Bude-li tam dříve než jiné, ohlédne se zpět po svých bratrech a milovaných bytostech, a nebudou-li tam, kde je ona, vrátí se pro ně. Znovu sestoupí do oblastí těžkostí a vlastním srdcem bude vynášet opozdilé lidské duše z hlubiny pádu a tmy do Světla. Za úkolem práce na spáse vlastní duše vyvstávají úkoly spásy zástupů. Teprve jimi vstoupíme plně do života, do záslužné činnosti a spojení s Kristem. Úkoly mesiášské vyžadují již vysokou míru lásky v srdci, myšlení, jež tvoří cesty dobra a dobro plodí při každém zákmitu ušlechtilého citu a přání po blahu všech.

Dlouhá a namáhavá je cesta k osobní dokonalosti. Mnohem namáhavější je však cesta k dokonalosti zástupů. Žádá oběti, zřeknutí se všeho osobního života i na vyšších již nebeských úrovních a dobrovolnou službu lásky v různých formách. Pokud svým životem a prací v něm tvoříme hodnoty jen pro vlastní potřebu, jich také jen pro sebe používáme, neplníme cele stanovený úkol a poslání člověka.

Každý z nás dostal od Tvůrce tolik vloh a schopností, že daleko převyšují rámec osobní spotřeby. Jsou dány pro díla významu širokého a velikého jako je celý svět projeveného života vesmíru. Jako oblaka vytvořená z vodních par vrací zpět vše, z čeho povstaly v nespočetných kapičkách Zemi, všem jejím mořím a řekám, tak člověk vytvořený z Božských sil má je vracet v různých formách do vesmírných jezer Božství, do prazdrojů, do věčných zásobáren životností. Přijímat a dávat je prazákon Boží.

Boží síly dané životu mají nesčetné formy, tvary i podoby. Vidíme je jako hlínu, květiny, obilí, jako hvězdy, déšť či vítr, jako tisíce malých i velkých věcí daných k rukám a nohám člověka pro jeho potřeby i pro životy známé i neznámé, nepatrné, jež vidí jen mikroskop, i veliké, jež žádné oko ani přístroje zatím nezachytí.

Pokud člověk nezná tajnou skladbu věcí, jejich původ a pravý význam, uchopuje se jich žádostivě, snaží se jimi obklopit, sobecky co nejvíce z nich vzít, aby mu sloužily, daly blahobyt i bohatství. Neuvědomuje si, že všechny věci jsou dány a přesně rozpočítány pro potřeby převeliké rodiny všeho tvorstva. Vezme-li jedinec více než stanoví míra, již mu Stvořitel určil, vnese chaos a vážné poruchy do harmonického složení životních sil. Žije na úkor jiných. Již tímto se stane velkým viníkem, aniž ještě vůbec projeví zlo myšlenkou nebo slovem.

Člověk má zákonitou povinnost dbát života druhých, dělit se o životní síly s druhými, ať jsou projeveny jakoukoli formou. Především však a nade vše má odpovědnost za celý lidský rod i po stránce vnitřního rozvoje, duchovního postupu. Nemá na starosti jen to, kdy sám dojde k cíli vzestupné cesty. Musí si uvědomovat své spojení se všemi dušemi, ať jakkoli hluboko poklesly, ve všech vidět děti rodiny Boží, své maličké sourozence.

Soustřeďuje-li pozornost a stálé úsilí na vlastní vnitřní rozvoj a zduchovnění života, musí to dělat nejen proto, aby sám vývinem určité dokonalosti dosáhl vyššího stavu a tak mohl vstoupit do sfér harmonického života. Musí tak jednat i z toho důvodu, aby svým vyšším stavem, jež přináší spojení s mohutností Božích sil vyzískal možnost účinně pomáhat celé lidské rodině k vzestupu a zduchovnění. Této službě lidstvu říkáme úkol mesiášský, neboť přímo navazuje na dílo velkého Mesiáše – Krista. To, co On činí ve velkém měřítku Boží Síly a Moci, v plnosti přímé milosti, již vlastní a která rychle vyrovnává úchylky z cest lásky a pokřivení života člověka, jenž k tomu vytvořil ze své strany předpoklad – totéž činí i člověk ze svého malého lidského místa, naplňuje-li svůj život prací, obětmi a velkou námahou pro druhé a za druhé. Toto je pravé a jediné následování Krista mimo vřelý, vědomě a silně prožívaný vztah k Bohu, který právě tomu všemu tvoří zákonitý předpoklad, splněnou podmínku, bez níž nelze dosáhnout ani osobní ani všelidské spásy.

Práce na mesiášském díle záchrany lidstva z této strany je v záři plného Světla Moudrosti a Lásky Krista, takže je v duši při jejím prokonávání i v těžkých podmínkách jako v náruči Boží. Taková duše nezemdlí a nepoklesne, nese břímě Kristovo, a to, jak On sám v Písmu praví, je lehké a snadné. Lehké je takové břímě proto, že lásce je radostí rozdávání, oblažování milovaných, jejich vstup do míru a pokoje srdce, do krásných osudů v blízkosti Boha. To vše přináší duším jejich dokonaná spása.

Úkoly pozvednutí zástupu duší na vysoké úrovně a práce s nimi spojené obsáhnou další tisíciletí – náš další věk života. Proto opouštíme prostou až naivní představu o posmrtném životě, jakoby byl věčným nicneděláním, jen prožíváním rajských slastí. Ani v těch případech, kdy zbožštěná duše, majíc ukončeno své trestné i výchovné putování hmotným životem, smazáno vše nedobré, co kdy činila a nahrazeno dvakrát dobrým a má právo žít v oblastech Světla Božství, ani tehdy nedochází se k trvalému pobytu v Božské kráse. Taková duše po krátkém odpočinku je vedena Boží Láskou k tomu, aby šla zpět dobrovolně žít život pomocníka a učitele duší, prostředníka všeho, co Bůh lidstvu dává právě přes svaté duše, jež z lásky k jiným vstupují znovu do pozemského života, nesouce Boží mír a požehnání světu.

Božská tvůrčí Moc a Inteligence je v neustálé výrazné činnosti. Nelze si ji ovšem představovat jako práci a činnost v našem významu slova. Čím vyšší úroveň, tím více se projevuje vnitřní Vůlí, až v ní v ryze duchovních sférách plně spočine. Veškerá činnost a práce, při níž je vědomí vsunuto v Božském vědomí a síly se k ní berou ze studnic Božství, není vůbec obtížná, ale je zdrojem nádherných radostí a štěstí. Prožívat život citem nejvyšší Lásky, znát svatou účelnost každého pohybu, vidět krásné obrazy působnosti myšlenky a citu Božího Dobra, slyšet znění harmonických souzvuků láskou spojených srdcí při jediné touze po blahu všech, vnímat život jako možnost neomezenou, nekonečnou působnost – je úchvatným zážitkem a přímo kouzelným opojením celé duše. Vědomí neomezené síly, moci, nesmírné krásy a nesmrtelnosti uvádí duši do stavů na Zemi nepředstavitelných.

Jsou zbytečné obavy, že nebude klidu a odpočinku. Veškerá činnost ve spojení s Bohem je božsky krásná, neomezeně tvůrčí, a proto vysoce šťastná. Neunaví, ale sílí, rozvíjí, nese výsledky a účinky, jež vysoce uspokojují, těší, naplňují nadějemi, mírem a harmonií celou myšlenkovou i citovou oblast, do vědomí protiskují dojmy z krásných i blažených prožitků.

Za podmínek, jež člověk má na Zemi, nemůže svou činnost rozšířit na velké oblasti, dát jí žádoucí zdar a cenu, naplnit se blahým vědomím, že buduje věci pro radost, užitek i krásu všeho a všem. Zatím má několik nepřekonatelných překážek, jež brání rozletu ve větší možnosti tvůrčí činnosti. Především omezené síly těla, stálý sklon k porušení rovnováhy a chodu jeho orgánů brání, aby člověk více duševně pracoval a duchovně ovlivňoval vývoj lidstva, že by jej brzy dovedl do vyšších, již duchovních úrovní. Každá práce vyčerpává tělo, protože jeho síly jsou jen z hmotných zdrojů životních sil, nejsou prostupovány vysoce kvalitními životodárnostmi duchovních sfér. Je proto moudré úsporně hospodařit s tělesnými i duševními silami, uvažovat, zda práce, máme-li ji v denním plánu, je důležitá, potřebná, jsou-li síly jí věnované dobře užity; jestli se jimi neplýtvá na věci méně důležité nebo i zbytečné.

Sil, jež jsou dány pro tělesný život na Zemi, má být použito pro tři druhy činností: tělesnou, duševní a duchovní. Záleží na člověku, které z nich dá přednost, čemu věnuje největší pozornost. Jsou lidé, kteří vydají své síly práci sloužící jen lidskému pohodlí a hmotnému blahobytu. Nesnaží-li se rozvíjet se duševně, nevěnují-li čas a sílu určitému duchovnímu školení, aby z tohoto světa odešli alespoň částečně připraveni na život ve vyšší úrovni, promarní danou sílu docela. Ještě se i zatíží tím, že dali svůj celý život do služeb hmotě a mamonu. Mamon není je majetek a zlato tohoto světa. Pod tento pojem je třeba zařadit všechny pro duši nedůležité, neprospěšné věci, jimiž se obklopuje jako malé dítě hračkami.

Pokud si člověk neuvědomuje závažnost svého života na Zemi a nezná hloubku a šíři svých úkolů, pak si snad může dovolit plýtvat silami a časem na zájmy, jež duši táhnou dolů, ji snižují a zbytečně velmi oslabují. Když ale vstoupíme na vzestupnou cestu, vyvstanou práce a povinnosti tak mnohostranné, že nám bude čas vyměřený pro život zde velmi krátký. Na zpracování úkolů naší i všelidské obrody je potřebí celých staletí – tisíciletí. A Země pomine, jak praví Písmo, a ví člověk, kdy? Má o tom někdo jistotu?

Na Zemi se musí prokonat pokání i všechno ostatní, co vede k vzestupu a počátkům dokonalosti. Dal by Bůh jinou zemi pro tyto svaté práce?

Vírou v Boha se vstupuje do obrovského procesu obnovení ztracených vysokých projevů inteligence a jemnocitu. Vírou začíná vzestupná cesta, končí sjednocení se všemi projevy Boha jak v činnosti tvůrčí, tak v působnosti univerzální Lásky, inspirátorky všeho díla projeveného tvarem i pouhou idejí i chtěním nejvyšší Vůle, dávající všemu vytvořenému smysl a cíl.

Je samozřejmé, že tak velký a složitý proces, do jakého duše vstoupí vírou, nemůže se odehrávat někde stranou Božího vědomí, vlastními možnostmi člověka a jeho silami, které jsou doposud chabé, nerozvinuté. I v případě, že on všestranně usiluje o dosažení vyššího stavu, přece uskutečnění dokonané spásy – zbožštění člověka – je v Moci Boží. Zasvětí-li se těmto svatým cílům, pak každá jeho stopa musí svítit světlem vroucí touhy po dosažení cíle. Musí být za námi hora práce pro tuto věc, práce posvěcené hlubokou vírou, nadějí i láskou k Velikému, Svatému, Jedinému, Jehož náruče touží dosáhnout. Bůh se nedá oklamat třeba i tisíckrát opakovanými slovy: „věřím – doufám – miluji“! Pokud Mu nezní ryze, upřímně, vroucně, pokud se v něm nezobrazí celé nitro, toužící, hledající, měnící se do krásy láskou – potud nebere vážně na vědomí žádnou duchovní snahu, nemá ji za pravdivou a tím za platnou.

Ryzost snah a tužeb musí být čistá, neposkvrněná, vytrvalost dlouhodobá, pevná, vyzkoušená protivenstvím a překážkami pro ten účel danými, aby prověřovaly upřímnost a pravdu – hlas srdce. Jen pak, když vše je shledáno dobrým, položí Bůh Svou ruku k ruce člověka v práci na jeho vnitřní proměně. Tehdy teprve přistoupí blízko k člověku velký Mesiáš Kristus, aby začal uskutečňovat spásu dokonanou, hotovou, jíž je vstup duše v dokonalost dokonalosti, jíž smíme dát jméno dokonalost božská. Jedná-li se o věci tak velké, dosažné a svaté, pak spása nemůže být je záležitostí lidskou, ale i Boží. Obě strany jsou jí účastny, přikládají ruce k dílu, ovšem s rozdílem postavení vůči němu. Bůh Mocí a Silou, jíž vlastní – člověk snahou, touhou, prací, již dává jako malý dělník vinic Pána.

Důležitý poznatek, že lidská síla nestačí k dosažení ztraceného božského stavu, si musí člověk hluboce uvědomit. I tu skutečnost, že je nedosažitelná bez jeho usilovné, plné a stálé účasti a spolupráce člověka. Podle tohoto poznání je nutno zaměřit veškerou svou duchovní práci nyní i v budoucnu, nalézt správný postoj a vztah k Bohu i k vlastnímu životu, znát vše, co souvisí s naším dalším postupem v lidském, duchovním a posléze i v božím životě, jenž leží před námi jako nová skutečnost příštích vývojů, životních cest a prožívání bytí…


Část druhá

Cesta lidské duše

Lidské duše jsou součástí Bohem vyzářeného života v nekonečnosti. Staly se živými jednotkami jsoucna v mocném tvůrčím procesu, jenž měl svůj zvláštní účin, smysl i cíl. Jím Božství vydalo ze Sebe vysoce mocnou a nesmírně vlivnou sílu vyhraněně odlišnou od jiných, podobně vydaných životností.

Tímto způsobem vytvořilo se něco, co se dá nazvat velikou, mohutně tvarem i nitrem působící duší. Byly v ní nahuštěny síly Božské v silné koncentraci jako esence vysokých kvalit. Proto se mohla postavit k samostatnosti a vlastnímu projevu za nejvyšší kontroly Boha, působit jako velké silné já. V tomto já bylo však nesmírné množství malých jisker Božství, jako semknuté, do sebe vplynulé myšlenky jedné velké mysli, kterou představovala v jsoucnu ona stvořená velká duše – božský Člověk. Z ní povstávaly jako malá seménka se samostatnou možností života, avšak jen v určité vyhraněnosti a tím omezenosti.

Po nesmírně tajemném dění přehlubokých mysterií byly tyto jednotlivé jiskry a paprsky rozděleny a vyšly do prostoru a času jako jiné životy, jako malé lidské duše. Tímto mysterijním, vysoce tajuplným rozdělením stala se velká duše – Člověk – sama jim matkou, vlastně rodiči malých duší. Tím ovšem nastalo určité rozředění kvality jáství těchto malých duší. Nemají proto kvality prvořadé z absolutní prvořadé a absolutní Prapodstaty, nejsou Jí samou v plnosti. Nejvyšší z Ní dostávají jen v mysteriích, když je oplodňuje Božství. Tajemství těchto dějů je nedostupné.

Tak jako se zředila mysteriem dělení kvalita sil malých duší, tak se snížila jejich životnost a inteligence. Staly se závislými na své matce, oné Bohem stvořené velké duši, jíž říkáme prvotní božský Člověk. Tím, že se ona vzdala jednoty, dala se takřka roztrhnout na tisíce kousíčků, umožnila samostatné bytí malých lidských duší. Ač rozdána takto ve svých dětech, přece ještě zůstala sama sebou a nad nimi. V malých duších se stala jejich vnitřním božstvím. Ono je vloženo do ústředního Božství, jako je zase malé lidské já vloženo do vnitřního svého božství. Takto stupňovitě a nejvýš tajemně je každý vložen v Boha jako kapky vody v náručí moře…

Život lidských duší – malých já – byl složitý a rozmanitý. Vinul se tvarovým jsoucnem z výšin do hlubin – z hlubin do výšin spirálovými drahami vesmírným prostorem do stále širších až nekonečných okruhů.

Lidské duše putují životními sférami již jednu celou věčnost. Po svém výstupu z Božské úrovně, k němuž došlo za zvláštních okolností, teprve začaly tvořit cesty naplněné stíny. To byly již duše rozděleny, vstupovaly pomalu do své známé podoby člověka, bytosti schopné práce a myšlení. K jejich rozdělení nedošlo naráz. Některé se vysunuly dříve z jednoty, jiné později. Podle toho se rozlišil i jejich stav. Nestejnost charakterů, výše dobra či zla v nitru plyne právě z toho, jak se ta nebo ona duše vyvíjela na cestách života od chvíle nastoupení samostatného života v prvopočátcích své projevenosti i později, když byla postavena do zkoušek, do ohňů přetavování hodnot do ní vložených.

Když nastal sestup duše z Božských míst, staly se velké změny s její podobou a celým životním projevem. Vnitřní podstata ovšem zůstala stejná, bez úhony, původ z Božství jí nikdo nemohl zrušit či odejmout. Jen znaky původu se zastíraly šedivým oparem, jenž čím dál víc tlumil zářící niternou krásu i výšlehy Světla Božství v ní. Jak vstupovala do úrovní nízkých, přizpůsobovala se potemnělým těžkým atmosférám hrubosti a tvrdosti. Zvolna se zavinovala do jejich sil, přijímala jejich vibrace a jimi si tvořila obal, šat, v němž by přežila a přečkala čas své pouti potemnělými světy, svou sestupnou cestu i vývoj věcí kolem budoucího vyproštění z železných okovů. Nízké světy byly již vytvořeny prvními vyhoštěnci z rájů Boží Lásky, kteří svým vlivem strhli duši na svou stranu. Musela je proto následovat do jejich vyhnanství.

Hrubé výrony mysli jejích předchůdců nanášely na ni temné stíny a byly prvním prachem hmoty. Začala se jím obalovat, stavět pro sebe dům i temné vězení – hmotné tělo. V něm začala putovat Zemí, jež jí byla dána za domov, za vlast, jež více než matkou byla hrubou macechou.

Když se odtáhla od studnic živých vod, stala se živořící květinou, usychajícím stromem. Uzavření přítoku Božské síly projevilo účinky, oslabilo ji. Duše nestačila zvládnout poruchy z toho plynoucí, pomalu ztrácela svou pevnost, odolnost i schopnost udržovat formy všeho, co musela přijímat jako nouzová opatření, aby byla schopna udržet alespoň slabé vědomí života, nutnost něco dělat pro svůj narušený život, aby nezhasl jak svíce ve větru. Především se musela obalit hrubými silami, jež by jí umožnily pobyt ve sféře nízké a temné. Musela ze sebe vydat zhuštěné síly jako zvláštní zárodky, v nichž se začalo vyvíjet tělo přibližně takové, jaké má duše nyní v hrubých sférách hmot. Formy těchto těl se ovšem vyvíjely a zdokonalovaly.

Zvláštností lidské duše je proměnlivost její bytostné podoby, nestálost místa jejího pobytu, dále změny podmínek v nich a možnosti projevu tu i tam. Jak dalece podléhá ona těmto změnám a jim se přizpůsobuje, formuje se její charakter i celý bytostný zjev. Hrubý, neukázněný člověk sám staví lidem před oči vysvědčení ze škol, jež ho vyučily. Blízkost ďábelství mu vtiskla charakter…

Stavů duše je několik stupňů. Nejnižší z nich, sousedící těsně s úrovněmi démonických bytostí, je možno nazvat již ďábelstvím. S lidstvím se počítá u duše od chvíle, kdy je schopna projevu některé formy dobra, především dokáže-li být soucitná a má účast s druhými. Pokud toto nedovede, nemůže se ani říci, že nějaká bytost, i když má lidské tělo, opravdu vnitřně lidský stav prožívá. I v lidském těle je možno chovat se ďábelsky a vnitřně žít jako démon. Žije-li taková bytost i v pěkném lidském těle, nemůže se nazvat člověkem.

V nejnižším stavu ďábelství se vnitřně netrpí. Cit je tak otupen, že duše ani bolest nevnímá. Bolest vzniká ze soucitu s těžkostmi druhých i z litování sebe, že srdce nemá, co by si přálo, že mu jiní různým způsobem ubližují. Hrubý, tvrdý člověk nevidí bolest druhých, jeho vědomí není tak citlivé, aby zachycovalo dojmy z života lidí, ani ze svého vlastního nitra. Je zahleděn jen na osobní blaho, sobecké zájmy dávající uspokojení hmotných potřeb, jak je žádá tělesný život.

Netrpí-li nad druhými, netrpí ani nad sebou. Nezná ani všechny potřeby duše, proto necítí jejich nedostatek. Projeví-li cit, pak jen negativní formou, jakou je zlost, hněv, popudlivé urážlivé chování, různé stupně závisti a podobně. Tento stav je duši nebezpečný, protože ji vede k životu ve světech velmi nízkých, z nichž nebývá ani návratu. V nich žijí ti, jimž není dána možnost pozvednutí se z nich zvláštními procesy opakovaných vstupů do nových životů ve hmotném těle, které velmi slabou duši po všech stránkách rozvinou.

Pozemský lidský život je malá část z velké a rozsáhlé působnosti člověka v mnoha neviditelných světech. Avšak tato malá část pozemské činnosti je velmi důležitá, protože je prožívaná ve hmotě, a to zvlášť uzpůsobené, složené a projevené, aby zastřela a skryla vyšší jemné životní jsoucno, člověka od něj oddělila, ztížila poznání pravého stavu věcí.

Takto projevená hmota má pro vývoj lidské duše velký, netušený význam. Je nejzazší hranicí sestupné cesty, na níž se člověk ocitl po osudném pádu. Hmota se tím stala jakousi konečnou hradbou životu při jeho průbojnosti a rozmachu. U ní Boží tvůrčí činnost zatím končí. Od tohoto místa vrací se pak vše znovu do beztvárnosti a neprojevenosti časem, silou, mocí i zákonitostí, vším tím, čím se život rozšiřoval a zaplňoval prostor i čas od svého prvopočátečního vytvoření v prvních i dalších stadiích vydechování Božství, jež se tak stalo Stvořitelem.

Ve hmotě se má zastavit sestupná cesta. Vstoupí-li lidská duše do hmotného těla, je to znamením, že vstupuje již na konečnou hranici sestupné cesty do života nízkého a nejtvrdšího, do přímé svírající náruče těch vlivů, sil a mocí inteligencí, jimž souhrnně a výstižně říkáme ďábelské. Hmotou se projevují, v ní sídlí a působí. V mnohém člověka inspirují a vedou k činnosti, jíž se projevuje smrtící ničivá síla rozkladu a zmaru všeho živého a krásného. Jejich inspirací vzniká vše pozlátkově oslňující, co člověka odvádí od tichého soustředění na vnitřní život v Bohu. Rozviřují do chaosu a zmatku světové dění, vyšinují je z cest lásky. Vše, co je utvořené a ztvárněné z hmoty, zobrazuje dům jednoho z těch pracovníků, kteří nemohouce žít v čistých duchovních oblastech, odstoupili z nich a žijí za vším a ve všem, co je výronem hmoty, jejími zevně poznatelnými a smysly těla zachytitelnými silami a energiemi.

Člověk při své vysunování se z náruče Boží ubírá se krok za krokem dolů do primitivních forem a na cesty těchto vyhoštěných duchů. Posléze jim stanul po boku přímo v jejich působišti – ve hmotě. Oni člověka předešli v přestoupení Božích řádů soužití a tím má vytvořili neblahý vzor. Člověk má ale jiný úkol ve hmotě než tito duchové. Oni výrony zhrublé mysli dávali zhrubnutí životním silám, až vytvořili hmotu. V ní se pak usídlili jako v podivném království. Není jejich úkolem toto království bořit. Setrvávají na svých místech a úlohách zastínění pravd. Kdyby nastoupili cestu pokání a očist a tím měnili své stavy v dobré a správné, jejich hmotné království by se část po části rozložilo. Ovšem tato cesta by nesla utrpení, jaké prožívá člověk při svém návratu k Bohu. Snad právě tato skutečnost jim brání, aby vstoupili na jinou cestu.

Utrpení je příliš hořké a trpké sousto, k němuž se každý neodhodlá. Jen člověk se k němu odhodlal, protože měl zaslíbení pomoci Boží – Mesiáše, jenž ulehčí a zkrátí těžké zpětné cesty zvláštním mysteriem velké Oběti. Ačkoli osudy padlých jsou v mnohém stejné, přece jsou v nejdůležitějším zase velmi rozdílné. Na cestu zpětnou je volán pouze člověk. Ten, který ho předešel v pádu, je ponecháván jako udržovatel hrubé hmotné životní formy i pro odpor vývojovým cestám k míru a lásce.

Cesta vzestupná

První myšlenkou vyslanou k Bohu ve víře v Jeho skutečnost, začnou se svazovat zpřetrhané nitky spojení s oním překrásným světem Lásky, z něhož člověk vypadl jako ptačí mláďátko z teplého hnízdečka někam do studeného křoví. Rozšířením a zesílením myšlení na Boha, zvroucněním vztahu k Němu, prohloubením touhy po životě bez utrpení v záři světel lásky a pokoje, buduje si cestičku vzhůru do těchto nádherných skutečností.

Bůh velmi citlivě vnímá každý záchvěv, záblesk touhy srdce po Lásce Boží. Více než člověk touží, aby on spočinul v náruči krásného žití. Vřele vítá první posly – naše myšlenky a slova – putující k Němu cestami sterých překážek. Odpovídá na ně tak, že si toho člověk vůbec nezaslouží, nemůže si vůbec představit. Celým Svým mocným Světlem a krásou oblévá nitro. Probouzí k činnosti všechny vlohy, jež jsou v jádru duše vloženy jako semena vzácných stromů. Tehdy začíná stavba velké spolupráce s Bohem na spasení duše.

Jde-li se takto ze dvou stran k dílu, je cesta k dokonalosti rychlá jak let andělskými křídly. Až jí dosáhne víc jak polovina lidstva, člověkova práce ve hmotě se rozšíří, obsáhne větší úsek kosmu. Nejvyspělejší vstoupí trvale do oblastí, kde hmota je v procesu éterizování, aby ji vtiskli určitou formu vyhraněného dobra. Lidská tvůrčí inteligence oživí i další planety a vytvoří na nich životní formy zemské s přihlédnutím k jiným podmínkám.

Úkoly, jež stojí za tím, vedou člověka již do vesmírné stavby. Zasáhnou do vývoje dalších bytostí. Proto do nich budou zasvěceni jen ti, v nichž bude silně působit plně oživené a tím vysoce činné i mocné já přijímající inspirace a zmocnění k činům z vnitřního božství, jež do té doby bude již v plném rozmachu všech svých mohutností, které umožní tvůrčí akce a mysteria života v rozsahu, hloubce a významu, jež jsou zatím nad všechna lidská chápání, do nichž nemožno bez nebezpečí rozložení tělesného mozku nahlédnout.

Velká i malá centra vysoce výkonné síly a moci Inteligence Božství jsou rozprostřeny v prostoru, jemuž říkáme vesmír. Vesmír však není jen ten, jejž vidíme očima jako určité zářící body sluncí a planet. Jejich hmotná forma je pro nás jen postřehnutelným a tím skutečným důkazem, že je něco v prostoru mimo Zemi. Za hmotnou formou vesmíru se však skrývá forma jiná a za ní opět jiná stupňovitě za sebou, až k samému bodu jejich nejvnitřnějšího jádra.

Jádrem je část oddělené Prapodstaty Božství projevená činností v prostoru vesmíru. Je možno si ji představit jako určitou nejvýš kvalitní vysoce průbojnou a výkonnou Sílu, blesky sršící energii, zapalující ohně životností, nesoucí všechny znaky nepředstavitelné Inteligence, rychlosti a pohotovosti ke všemu, co jen může v tvůrčí fantazii Božské Moudrosti vyvstat jako životní obraz, dění. Možno ji také zobrazit myšlenkou nesmírného účinu, jaká jen může vyvstat v univerzální Mysli, v mohutné, nepředstavitelné Moci Božství. Tato prostoru daná Myšlenka má svůj osobitý, silně vyhraněný charakter a poslání projevit Božství v určité podobě a formě, dát vzniknout okruhu takzvaného projeveného života, v němž se má uvést do chodu a pohybu výrazný a silný proud životního dění. Může se mu říci stvořitelské dílo většího či menšího významu vzhledem k celkovému úmyslu, z něhož se vychází a jenž je vůdčí nitkou plánů Boha uvnitř tajemna Prabytí.

Každý takovýto kruh působnosti Tvůrce je naplněn činnými, více či méně samostatnými bytostmi, malými já, jež zpracovávají síly věnované tomuto prostoru pro jeho oživení a naplnění životností. Pro tuto činnost mají různý stupeň volnosti tvůrčí fantazie, jíž mohou propracovávat detaily tvarů a forem bytí na různých místech přesně ohraničeného i široce volného prostoru. Je mnoho druhů bytostí od sebe odlišných vlohami, úkoly i kvalitou sil daných jim k projevu a činnosti v určitém okruhu kosmu. Kolik druhů, tolik je různých zákonů, poslání, účelů, cest, plánů a prací.

Právě proto, že je to celé nekonečno plánované mnohotvárné činnosti, nemůže ji konat jedinec, jedny ruce a rozum. Bůh nestvořil mimo Sebe celého sama Sebe, totiž někoho, kdo je zcela sám a naprosto v jedinosti v kvalitě i druhu. Vytvořil velké množství malých já, do nichž se určitá jedna Božská vlastnost, vloha, síla, energie, myšlenka vložila, v nich si vybudovala jedno centrum činnosti, buď malé středisko citových sil nebo sil vůle, a pak i hrubších, jimiž se projevuje hmota. Jedinec je neschopen vytvořit celý obraz plánovaného neomezeného dění, jímž se chce Božství promítnout v prostoru. Společné působení rozdělených schopností, přiložení síly k síle, podepření myšlenky myšlenkou, spojení rukou i srdcí, uskutečňuje přání Všemohoucího dát na tom nebo onom místě zazářit té či jiné skvělosti, mohutnosti, kráse i tvarovosti v celém neobsáhlém půvabu, významu, složitosti a velebnosti.

Neomezené tvůrčí možnosti rozprostřené před Tvůrcem vesmíru hmotného i duchovního daly vznik podivuhodným životním úkazům a jevům, složitým obrazcům a vzorcům působnosti hmotných i duchovních sil i dění seskupeného kolem jedinců i na širokých plochách shromaždišť a pracovišť celých velkých skupin bytostí, jejichž podoby jsou nekonečnou galerií, přímo výstavou dokonalého tvůrčího umění Boha. Od překrásných složitě formovaných tvarů až po experimenty tvořící bizarnost – od maličkých prášků až do nekonečně velikých gigantů sluncí, jež jsou obrovskými centry i nahuštěním sil hmot i éterů – je ve vesmírném prostoru rozložen živý, činný život i takový, jenž je položen před oči jen pro nádherné výhledy, pro panoráma divukrás. Je to život, který v sobě nechová citové a myšlenkové síly, jenž necítí, nemyslí, nejedná, ale tvoří jen rámec živým srdcím v jejich prožívání příhod událostí, dojmů lásky a bolesti, je jako kulisa pro scénu, pro drama, v němž se něco rodí a něco zmírá i obnovuje se zas a zas.

Velikost, nekonečnost, mohutnost, velebnost Boha působí na každém malém místě. Je tak samým dechem, přímou myšlenkou tvůrčího rozmachu Boha. Všude je On jako celý a nerozdělený a všude též rozdělený v to, co před námi se promítá jako odlišné tvary, podoby, květy, tváře, vůně a hvězdy, jako steré od sebe oddělené, stále jiné a nové osudy, nová a nová možnost ještě lépe, krásněji a čím dál dokonalejší moudrostí projevovat všechny možnosti obratů, změn i proměn věcí i myšlenek uvnitř mysli. Vymýšlet, domýšlet, přemýšlet, hledat, nalézat, budovat a vydávat tvůrčí schopnost v nejrozmanitějších formách a obrazech vždy dokonaleji, pevněji, nekonečně – to je pohled do tajemných dílen univerzální Mysli Absolutna. Člověk je jedním zákmitem jejích myslitelských genialit.

Život duše je bez konce. Za ní věčnost – před ní věčnost. Její cesty úrovněmi života nekončí ani splynutím s absolutní Láskou. To jen rozšíří, zmohutní, zkrásní a pozvedne duši do šíře nekonečna. I když přicházejí období klidu a ticha, kdy životní projev je stažen jak světlo v lampě do nepatrného záření – přece zas a zase vychází se k novým tvůrčím rozmachům v šíři a významu stále mohutnějším.

Jedinost se mění v mnohost, jednota v rozdělenost v bezpočetné drobné i velké životy, jež vycházejí z tiché náruče Božství do bouřlivých i klidných vln života. V jakých podobách a projevech? Není třeba této otázky. Bůh – Absolutno – vždy a všude jen absolutno všeho vytvoří. Budeme zjevovat Boha obrazy, jak je sám do nás vtiskne, nosit Božství v hlubinách srdce všemi cestami věčností.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

další